Gå til innhold

Noen arkitekter her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lyst til å utdanne meg til arkitekt!

Lurer bare på: trives dere? Hvilken skole gikk dere på?Hvor mange år er utdannelsen?

Håper på svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei, så hyggelig! Jeg studerer fremdeles, slik som jeg holder på går det jo litt tid før jeg er ferdig... :) (to barn...)

Arkitektur er er flott studium! Jeg trives! Jeg tenker, slik som mange andre, at studiet gir rom for mye som ligger litt utenfor yrkeslivet, og slik tror jeg det bør være - det som man får testet ut som ligger litt på det filosofiske planet bærer man med seg videre når man begynner å jobbe, som jo kan være preget av tidspress og andres krav. Hvis det var vagt, mener jeg at i yrkeslivet jobber man med mange opppdrag samtidig, noen timer på hver her og der, mens vi på studiet kan fordype oss i et prosjekt over et halvt år.

Jeg studerer på AHO. Hvis man tenker seg arkitektfaget som i en hvifte mellom kunst- og ingeniørfagene, vipper muligens undervisningen på AHO mot kunst, mens NTNU ligger kanskje litt mer mot ingeniør. Eller - slik har det vært tradisjonelt, men jeg tror at det er veldig likt. Søsteren min har akkurat begynt på NTNU og trives hun også, og av det hun forteller er undervisningen veldig lik. Bas (Bergen) er også en mulighet. Jeg er kanskje litt skeptisk til den eneveldende rektoren der borte, men det er mange fine arkitekter som kommer derfra, og jeg tror generelt at institusjonene man studerer ved har så mye å si, men ens egen innsats.

Hvis du tenker på å søke på en av skolene med opptaksprøve, er det ingen ting i veien for å øve litt på gamle opptaksprøver... Bruk deg selv, ikke tenk fasit, stol på din egen nyskjerrighet og tolkningsevne!