Gå til innhold

Jernlager. Ferritin=5. Noen som har peiling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

legen her er jo ufattelig treg, og nå er det 4 uker snart siden jeg fikk tatt prøver. Ringte idag, og fikk snakke med kontorsøster. Hun kunne fortelle at jernlagret mitt (ferritin) var på 5. Etter det jeg har skjønt bør den ligge mellom 15-100??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ferritin på 49, og måtte da begynne på jerntilskudd når jeg var 20 uker på vei for å få høye nok jernlagre til fødselen. Tok prøvene i uke 7. Fikk beskjed om å ta det i 3 mnd da og da skulle nye prøver taes... Blodprosenten min gikk ned fra 15,3 til 11,7 frem til uke 20 så babyen "stjeler" jo litt fra oss tydeligvis...

Virker som du bør starte umiddelbart på tilskudd, men sjekk med legen.

Skrevet

Ferritin på 4 er jo altfor lavt ja!!! Jeg hadde ferritin på 7 en gang og følte meg kjempedårlig- konstant vondt i hodet, ingen energi, øresus og orket ingen verdens ting. Spiste jern i noen uker og alt ble raskt mye bedre :)

Skrevet

det er alt for lavt.. mitt var på 3 i sommer og jeg fikk jern intravanøst 5 ganger for å få det opp igjen.. har fått beskjed om at jeg skal få ekstra oppfølging no for å passe på det.. det bør ikke synke under 30 når man er gravid sa legen min..

Skrevet

Baby24 januar.. Måtte du ta jerntilskudd da du hadde ferritin på 49?

Jeg har ferritin under 30.. , men har ikke hørt noe om det.. Hmm.

Var blodprosenten din også lav da eller?

Har vært slapp og svimmel og vondt i hodet i det siste:O Kanskje det er forklaringen...

Skrevet

Jeg hadde en ferritin på 4... Og fikk beskjed om å ta Ferro Retard. Den er reseptfri, og nå etter noen uker er jeg veldig mye bedre. Jeg følte meg konstant syk og uttafor...

Men hør med legen ja.

Skrevet

hmmm, jeg har alltid lite jern. har prøvd ferro retard og duroferon. nå mens jeg er superkvalm, klarer jeg ikke ta det, blir mye verre:(

Skrevet

Om man har under 20 skal man ta jern(skal selvsagt konsultere med lege). Jeg hadde også veldig lavt jernlager, har gått på dobbel dose Niferex i ca 10 uker og jernlageret er på veg oppover:-) Jeg har i tillegg hatt b12 mangel, så jeg har følt meg totalt på felgen siste halvdel av svangerskapet. Nå er det 2 uker til terming og jeg føler meg heldigvis mye bedre:)

Skrevet

Heisann!

Jeg hadde Ferritin på under 4 forrige svangerskap, fikk beskjed om å begynne på jerntilskudd umiddelbart. Vil anbefale Ferromax da. Jeg prøvde flere forskjellige, men de var de eneste jeg tålte. Men pass på å ta de i lag med c-vitamin eller appelsinjuice, det øker opptaket av jern. Unngå også å drikke melk ett par timer før og etter da kalsium hemmer jernopptak... Spør på apoteket hvis du er i tvil, det fikk jeg beskjed om.

Skrevet

jeg fikkk brev fra legen idag..ligger på 17..så fikk beskjed om å ta 4 jern tabletter daglig... sikkert derfor jeg har vært svimmel å kjent ett trykk bak øynene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...