Gå til innhold

Stakkar lille store gutten min...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 5 år ble så hes lørdag ettermiddag. Søndag morgen våknet han målløs, ble litt bedre etter et par kopper kakao og noen halspastiller da. Var kvikk og opplagt, så rundt 12 dro han på besøk til lekekompisen. Henta ham kl 4 og da var han nokså sliten. Mamman t kompisen mente han hadd feber. Hamn ville legg sæ rundt 20, og da hadde han 38,1 målt under armen. Vil ikke måle i rumpa lenger. Han kom tuslende ned i stua 2230 og nærmest veste, helt vettskremt; mamma æ klare ikke å puste.. Satt med ham på fanget noen minutter, han pusta jo, men det hørtes tungt ut ja. Ringte legevakta, og fikk etter litt om og men komme dit. Traff på en kjempehyggelig svensk lege. Han snakket med gutten, kjente på hals, kikka i hals og tok prøver vra halsen. Trodde det kunne være falsk krupp, men da burde han ha hostet også. Lyttet på lungene og der var det sånne krupplyder. Etter flere konfereringer med barneavdelinga på UNN tromsø (26 mil unna!) fikk han kortisontabletter, oppløst i vann, klarte etter flere forsøk å svelge dette ogsså satt han å innhalerte ventolin i flere omganger. Ble helt klart lettere i pusten.

HGan lå sammen med mæ i senga i natt og æ har nesten ikke sovet. Bare ligget og lyttet til pusten hans.

Han er absolutt bedre, men har skrekkelig vondt i halsen i dag også, og er målløs fortsatt. Syns så synd i ham... Han vil helst bare sitte på mammas fang, men av og til må jo lillesøster også få plass der for å få pupp.. Har så vondt av ham når æ må be han om å gå ned for at ho ska ha mat. Han blir så lei seg..

Noen med erfaring med falsk kruipp. Ligner dette? Æ syns det minte mest om et astmaanfall, men han har aldri hatt astma..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen erfaring med falsk krupp her. Hadde det som liten selv, men husker ikke noe særlig av det.

Ville bare ønsket gutten din masse god bedring, og håper det "bare" er en halsinfeksjon som gir seg snart. Kanskje han bør få antibiotika?

Klem

Skrevet

Nei han trenger ikke antibiotika, legen tok prøver fra halsen og det var ingen bakterier der. så da erdet nok en virusinfeksjon. Den der blodprøven med stikk i fingeren (CRP?) ga heller ikke utslag. Dermed er det ikke noen vits i å gi antibiotika.

Skrevet

Okei. Men det er jo enda bra. Man får gjerne "nok" antibiotika ellers i oppveksten. Håper dette gir seg.... Har dere forresten honning? Varm melk og en teskje honning lindrer godt for såre halser, og ikke smaker det vondt heller! God bedring til lille store gutten din :)

Skrevet

Takker for svaret og ønsker om god bedring. Han har desverre lært av sin pappa at honning er kvalmt. Eller kanskje han har arvet det... Æ elske honning, det samme gjør eldste dattern min fra forrige forhold, mens både gubben og guttongen blir kvalm bare av lukta. Gir ham kakao i stedet.

Skrevet

He, he. Okei. Meeen, du kan jo lure oppi litt honning. Ikke sikkert at han lukter eller merker det. Smaken er sikkert ikke på topp nå uansett... he, he.

Skrevet

PS: Jeg også digger honning. Oppvokst med bier/bikuber i hagen, så ville vært rart om jeg IKKE hadde likt det. Nam, nam. Bedre enn den man kjøper i butikken. Du burde kjøpe direkte fra Birøktersentralen om man har muligheten, ev. av en privat birøkter... :)

Skrevet

Treåringen min har det sånn når han blir forkjølet.

Det er ikke astma, men tett bryst.

Vi må pumpe ham full i Ventolin noen ganger me av og til bare to trykk.

Og har og hvert på legevakten hvor de to ganger var på nippet til i legge ham inn.

Men be om å få ventiline til å ha hjemme. og husk kammer.

Og til å ha i barnehagen om han går der.

Skrevet

Har privat leverandør av honning. Ho tar bara 100 kr kg for verdens beste nord norske honning. Har vært innom tanken å starte opp selv, men er hysterisk redd alt som flyr gjennom luft og lager skumle bzzz lyder...

Nytter ikke å lure gutten med honning i melka, han merketr det med en gang. Har prøvd flere ganger. Ikke liker han varm melk heller. Prøvde å lure honning i kakaon. men ble oppdaget straks!

Guttongen har aldri blitt så tett før, så tror vi avventer med å få ventolin til hem hjemme. Men vil nok vurdere det om dette er noe som gjentar seg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...