Gå til innhold

Hvor lenge skal babyen ligge...

Anbefalte innlegg

Skrevet

leser så mye om at man ikke skal la barnet sitte oppe, i vippestoler og sitte på fang for tidlig......men hva er for tidlig? lillegutt er 8 uker og storkoser seg når han sitter i vippestol eller får sitte på fanget og kose....er det for tidlig? skal han egentlig bare ligge ennå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror vi begynte med vippestolen da hun var 4 uker. Men hun satt ikke lenge om gangen. På fanget fikk hun vere mye. Men hun satt ikke rett opp og ned. Lå med ryggen eller magen mot magen min, eller jeg satt med føttene på bordet og hun lå på lårene mine. Det var favoritten for da kunne hun se på meg hele tiden. Hun lå masse på gulvet også, og det har vi fått igjen for nå for hun trives godt på gulvet! :)

Skrevet

han bør få ligge på magen når han er våken og på ryggen når han sover.

å sitte på fanget er nå en ting, men hvorfor iallverden må han sitte i en vippestol. aldri skjønt det jeg...

han kan jo ikke sitte på egenhånd ennå.. og når han lærer at det går an å sitte opp blir det vanskeligere og vanskeligere å få han til å ligge.

ja, jeg mener det er for tidlig. og ja, han skal helst bare ligge ennå. han sitter selv når han er klar for det. han må få tid til å opparbeide de musklene han trenger for å lære å sitte.

har du ikke fått en sånn perm fra hs? der s¨tår det masse om det;o)

Skrevet

Tror ikke hun mener sitte rett opp og ned. Kan jo ikke ligge på magen hele tiden når han er våken. På fanget vil jo han bli vere i en ligge-sitte stilling. Skjønner ikke helt det med vippestol jeg heller, vi hadde, men brukte den veldig lite. Hun lå for det meste på gulvet når hun ikke var på fanget.

Skrevet

Vet ikke hva som er riktig, men junior på snart 10 uker har hengt i armene mine siden han ble født. Hvis ikke var det bare skriking. Det gikk ikke lang tid før enn han skulle sitte opp, med ryggen mot magen min, slik at han kunne få kikke rundt seg. Det var nesten kun i denne stillingen han var rolig, og han sovna slik også. Passer på så ikke tyngden hviler så mye på baken hans da!

Helsesøster sa han ikke skulle sitte så mye i vippestol. Men vippestolen vår kan legges nesten flatt, og det er kjekt å ha han der når jeg lager mat og vi spiser.

Skrevet

Det rådet jeg fikk fra fysio på helsestasjonen var at å sitte i fanget er helt greit veldig tidlig. Om babyen da gir uttrykk for at den sitter vondt, så vil vi jo rette på dem og forandre stilling med en gang. Slik er det ikke i en stol, der blir de sittende i samme stilling til vi flytter dem ut. Så å sitte på fnaget vil jeg si er helt greit, mens bruken av vippestol bør begrenses, til ca 15 minutter om gangen kanskje?

Ellers vil jeg anbefale deg å venne babyen til å ligge for seg selv på gulvet, det får du igjen for senere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...