Gå til innhold

Trenger råd angående utdannelse. Glad for svar.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fagbrev i et fag jeg trives i, men jeg får ikke jobb i det, da det er et mannsdominertyrke( lenge leve fordommene!!)

Jeg går hjemme å føler meg ubrukelig til tider, men har nå fått meg ringevikar jobb i et omsorgsområde. Innen det har jeg ingen utdannelse, men siden det er manko på folk har jeg alså fått jobb. Hører det viskes og tiskes i korridorene til tider..

Akuratt på det punktet er mannfolk bedre å jobbe med.

Har veldig lyst å vise dem at jeg duger til noe og tenkte jeg skulle søke på vernepleien til høsten, deltid, alså 4år. Men saken er den at jeg mangler noen fag for å få studiekompetanse, så da må det vel bli høsten 09 jeg starter.... Dete er jo lenge til... Pluss at jeg har 3 unger og over 1time å kjøre til høyskolen og jeg må jobbe på siden av for å få hjulene til å gå rundt...

Sitter å blar i nki i sin studiekatalog og der ser jeg at man kan ta omsorgsarbeider og det virker jo ut som det er interessant. Kan jo ta det over nett mye av det.

Men jeg må bare spørre dere hva en omsorgsarbeider er?? Er det en dårlig utdannelse, er det lavets på rangstien innen helsesektoren??

Jeg spør bare fordi jeg ikke vet bedre, ikke fordi jeg vil fornerme noen. Vist det tar meg 3år å bli omsorgsarbeider, kan jeg jo heller satse på en høyskoleutdanning.

Eller?

Eller er omsorgsarbeider en veldig kjekt utdannelse jeg bør satse på???

Takker for svar!

Hadde jeg vist hvordan det ble når jeg startet på den mannsdominerte utdannelsen min, hadde jeg helt klart valgt anderledes, da hadde jeg nok tatt høyskoleutdannelse.

Men nå har jeg flyttet fra byn, fått hus og hjem, lån og tre unger... Alt blir litt vanskeligere da.....

Men jeg vil jo gjene bli noe også da...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan egentlig ikke svare på det du spør om, men jeg kan gi deg et tips.

Men trenger ikke studiekompetanse for alle utdannelser på høyskole/universitet. Man kan komme inn på realkompetanse. Husker ikke helt reglene, men de finner du på samordnaopptak.no.

Jeg tar bachelor på universitetet, og kom inn på bakgrunn av relakompetanse. Bakgrunnen min var fagbrev (2 år skole + 2 år lære) og jeg hadde jobbet i 4 år etter det samt fått ett barn.

Skrevet

Tenkte jeg skulle svare at vil du ta rotta på noen bør du gå videre på det du har (regner med det er nor teknisk, så ingeniør, siv. ing.?)

Slik ville du kanskje sitte som sjef over noen av dem som ikke vil ansette deg...

Men kanskje ikke så lett hvis du har flyttet ut av byen. Er det ikke høyskole der du bor?

Har selv en samboer som har jobbet i et elektrofirma som helst ikke tok imot kvinnelige lærlinger med den unnskyldningen at guttene ble så tussete. Vel, da er det guttas problem, spør du meg! (Dette ble selvfølgelig ikke sagt offisielt).

Vil du trives i et omsorgsfag da? Utrolig kjipt at du ikke får brukt den utdannelsen du allerede har!

Skrevet

Sjekk reglene for realkompetanse først. Hadde uansett ikke valgt meg yrke på NKI, ser ikke spes. bra ut i papirene dine. For meg (og mange andre) er NKI "lavstatus" (i mangel på bedre ord) fremfor en høgskoleutdannelse. Sjekk litt ang. høgskoleutdannelsen også, er jo ikke sikkert at det er så mye obligatorisk oppmøte.

Skrevet

Tror det vil ta deg nesten like lang tid å bli omsorgsarbeider, for du må være lærling i 2 år i tillegg til utdannelsen, før du kan ta fagbrev. Jeg hadde gått for vernepleier. Mye bedre lønn også.

Det er riktig at du kan komme inn på realkompetansegrunnlag. Men hver skole og hver utdannelse har ulike krav til realkompetansesøkeren, så du må ringe den aktuelle høgskolen og be om å få snakke med opptakskontoret.

Men det kan være veldig vanskelig å komme inn på realkompetansegrunnlaget hvis det er et populært studium. Du har større sjanse til å komme inn med studiekompetanse.

Hvor mange fag mangler du på studiekompetansen? Hvis du begynner å lese nå, kanskje du kan greie alle eksamenene til våren? Det er for seint å melde seg opp til eksamen til jul, men fristen for å melde seg opp til våren er rundt 10. januar. Ring nærmeste videregående skole med almennfaglig utdanning og spør.

Skrevet

Takker for svar alle sammen. Ringte til skolen og hørte, og hun mente at jeg ikke kom inn på realkompetanse siden jeg ikke har jobbet med noe relatert til vernepleieryrket. Jeg har jobbet over 5år, men ikke med noe som har med vernepleier å gjøre.

Hvor kan jeg henvende meg til noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvilke fag jeg mangler for å få studiekompetanse og hvilke kurs jeg må gå på??

Skrevet

Hvis du er flink til å studere på egenhånd kan du ta de fagene du trenger som privatist, da kan du ta kontakt med privatistkontoret som sikkert ligger i nærmeste by eller noe.

Men du kan bare ringe en vidergående skole (eller studieveileder på høgskolen)og snakke med en studieveileder, de skal kunne sånt.

Og ang det med å gå høyskole nå. Mamman min tok sykepleien på deltid, hadde litt over 1 time til skolen, tre barn hjemme og jobbet i tillegg helger og noen dagvakter innimellom. Det gikk forbausende bra, og tror hun er veldig glad for det nå.

Så om du bestemmer deg for det, så går det nok kjempebra!

Skrevet

Du trenger ikke kurs i det hele tatt, du trenger bare bestått eksamen. (men du må ha god selvdisiplin og lese mye hjemme) Ring en videregående skole hvor de har almennfaglig utdanning. Fortelle dem hva du har, og spør hva du må ha eksamen i for å få studiekompetanse.

Du trenger eksamen matte, norsk, engelsk, nyere historie, samfunnslære og naturfag. Du har sikkert samfunnslære fra før, i hvertfall. Men dette kan du få svar på av en studieveileder.

Dersom du fyller minst 23 år i opptaksåret, har jobbet i 5 år, og har disse fagene, kan du komme inn under 23/5 regelen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...