Gå til innhold

Å få tid til egne ting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere for å få tid til egen ting? Tenker på trene, venner, hobbyer osv.

Jeg får det bare ikke til. Jobber 100% stilling. Henter minsten i bhg. ca. kl. 16 (enn så lenge, etter hvert må jeg jobbe til 16 i stedet og da er jeg i bhg. rundt 16.45), så er det hjem, lage mat, rydde, vaske tøy, brette tøy, henge opp tøy. Alltid ett eller annet som skal gjøres. Og uansett hva jeg gjør, så er det rotete. Har aldri tid til å trene eller gjøre de tingene jeg vil. Hobbyen min får jeg heller ikke tid til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

velkommen til familielivets gleder!

når du har fått barn så er det vel fordi det er det du vil? eller?

Skrevet

joda, men skjønner bare ikke hvordan andre klarer å få tid til alt mulig annet.

Skrevet

Andre får heller ikke tid til alt mulig. Jeg har en kveld i uken hvor jeg koser meg med hobbyen min. Det er jeg fornøyd med.

Skrevet

Er du alene? Jeg og gubben deler på mat og rydding og de greiene der, og så har vi faste dager der vi kan gå å trene (feks) etter snuppa har lagt seg. Eller venninnebesøk (selv om det blir lengre og lengre mellom dem nå som vi har ett eller flere barn og i tillegg jobber 100%). Det blir ikke akkurat hver dag, ikke nødvendigvis flere ganger i uka heller, men sånn av og til i alle fall :o) Og så er vi "flinke" til å ta smårot med en gang + har fast vaskedag hvor hele huset er ok etterpå (ikke perfekt, det blir det bare et par ganger i året). Men nå har jeg bare en 2,5åring så langt, så ser for meg at livet er ganske annerledes når vi forhåpentligvis blir fler ;o)

Skrevet

Det lurte jeg på også da jeg leste et innlegg her om alt folk gjør for å ta vare på helsa i julestresset. Når gjør de det????

Skrevet

Ja, sånn er det for yrkesaktive småbarnsmødre.

Jeg anbefaler alle å ha vaskehjelp en gang i uka, eller hver 14.dag.

Da slipper man mye frustrasjon -og får litt mer tid til seg selv.

Skrevet

En tanke som slår meg... noen her som har en slags "arbeidsplan" over hvem som skal gjøre hva i hjemmet og når?

Noe ala...

Mandag.. rydde leker i stua - pappa (etter at minsten er i seng)

støvsuge - 12 åringen

Skrevet

hmmm.. og så sendte jeg innlegget uten å få det ferdig.. Hadde mange forslag på lur her...

Men er det noen som har sånne lister for å få ting til å gå rundt hjemme?

Skrevet

Eneste lista er at før helga (vanligvis fredag) skal alle gulv vaskes, 1. og 2.etg ryddes, bad og kjøkken vaskes og en kjapp støvtørk. Ligger det rene klær på spisebordet (der de havner når de er tørre, før de blir brettet) skal disse være på plass i skapene. Dette bytter vi på og har ansvaret annenhver helg. Når gubben har helg blir mesteparten gjort på lørdags formiddag når jeg er på jobb...

Den som lager middagen er den som kommer først hjem, og da rydder den andre etter maten.

Begge (eller den som er hjemme) rydder bort leker og rester etter kveldsmat når snuppa er i seng.

Loft og kjeller er et salig rot mesteparten av året, men det får bare være. Så tar vi et skippertak når vi skal bruke de rommene til noe ;o)

Skrevet

samme er det her, har måtte gi opp ballett som jeg elsker, for har ikke tid, og skal jeg vere sammen med veninner så må de komme hit så jeg får gjort litt samtidig (har nære veninner som driter i om jeg vasker kjøkken eller bretter tøy når vi skravler)

det urettferdige er at sambo får tid til 2 fotballtreninger + kamp og han får dra ut på poker kveld med gutta og sånt.....sånt skjer sjelden for meg..og drar jeg på besøk så er somregel snuppa med....

men men...er vel bare sånn det er å vere husmor?

Skrevet

He he ble litt frustrert over svar her. Selv om man "velger" å få barn, kan man vell få ha andre interesser / behov også vell?!? eller?

Alle trenger vell å røre litt på seg, treffe venner og ha en hobby?

jeg jobber ikke så jeg har god tid til å drive med mitt enda.

Men jeg tenker mye på at når jeg begynner å jobbe igjen så kommer jeg nok ikke til å ha overskudd til å gjøre like mye.

Synes det høres fornuftig ut at om man er ett par, så kan den ene passe når den andre trener på kveldstid. Og er man singel så kanskje man har familie som kan sitte barnevakt eller en venn i samme situasjon som man kan bytte på å sitte barnevakt med.....

Skrevet

Jeg får tid til å gjøre egne ting ved å ta meg tid til å gjøre dem. Støvsuging og vasking er fredag og ferdig med det (altså ikke tørke av benken og sånt, da). Handling gjør jeg maks to dager i uka og til middag pleier vi å ha noe som er et kompromiss mellom sunt og kjapt, i hvert fall på hverdagene. Tøyet vasker seg jo selv og å legge sammen tar kort tid, men jeg skal innrømme at det ofte henger på klesstativet i over ei uke uten at det egentlig plager meg nevneverdig ;o)

Javel, så blir det litt half-assed med husarbeidet, men til gjengjeld har vi masse tid med mini og begge to har tid til å drive med idrett og å pleie vennskapene våre - og ikke minst hverandre. Synes vi har det helt supert!

Skrevet

Må forresten legge til at aktivitetsnivået utenfor heimen jo er mye lavere nå enn det var før vi fikk barn, men jeg synes allikevel jeg får med meg mye og i hvert fall langt mer enn jeg hadde trodd på forhånd :)

Skrevet

Nei, det er sånn det er når man må gjøre alt selv og lar samboeren sin slippe unna med alt...

Skrevet

Jeg ville absolutt skaffet vaskehjelp, så slipper du i hvertfall å tenke på å ta huset. Sett av faste dager i uken hvor dere kan gjøre deres egne ting, gjerne når mini har lagt seg. Lag enkle raske middager, evt prøv å lag litt ekstra i helgen, frys ned og varm opp i uka. Sett på en klesvask før du drar på jobb, heng opp sammen med mini, og brett sammen mens barnetv er eller no. Sørg for å få gjort så mye som mulig av husarbeidet mens mini er våken, så får dere alenetid etter leggingen, og da kan du trene, drive med hobbyer eller treffe venner.

Huff, når jeg skriver det sånn høres det ut som det er så enkelt.. Og hva vet vel jeg - jeg har tatt et år til med permisjon! Men jeg tror det er viktig å senke standaren litt. Ikke føl at du må gjøre alt like bra som før, huset kan faktisk tas annen hver uke... Tenk at etter åtte eller ni er det ikke LOV å gjøre noe annet enn det man har LYST til!

Skrevet

Hei! Vi har 3 små barn, men klarer å trene 3 ganger i uken hver. Må legge til at jeg er hjemme i permisjon så har mange timer hjemme på dagen til å gjøre husarbeid hvis jeg vil. Lillemann er bare 3 mnd så han har jeg med meg hvis jeg er hos venninder eller sånt. Men når jeg bare skal trene en time eller to så er jo pappaen hjemme. Samboeren tar seg av gulv vask på lørdag, og ellers hjelper vi hverandre. Man får til det man vil, og husk at dere er to om dette.

Skrevet

tror ikke en kan forvente å få tid, eller ha overskudd til å gjøre så mye annet enn å få dagen til å gå rundt.

har du råd til å ha full barnehageplass, jobbe deltid og betale for hjelp i huset stiller det seg nok annerledes, men å ha familie tar nesten all min tid : )

Skrevet

Husk at man faktisk får overskudd av trening. Trenger ikke jobbe deltid og ha hushjelp for å få tid til seg selv noen timer i uken.

Skrevet

Jeg mener det er snakk om prioritering.

Du får nok sannsynligvis aldri bedre tid enn det du har nå, om dere skal ha flere barn da;-)

Var som en travel 5 barns far sa til meg en dag: det er ingen som har det så travelt som dem som har 1barn.

Så mitt råd er at du må si forvel til noe for å få tid til noe annet.

Lykke til.

Skrevet

Takk for svar.

Ja, det er selvsagt snakk om prioriteringer. Men hvem vil vel ikke ha et ryddig og rent hjem samtidig som man vil gjøre litt egne ting ved siden av?

Saken min er at jeg gjør så godt jeg kan hjemme, men strekker ikke til. Skulle gjerne ha trent, men gjør jeg det for sent så får jeg problemer med å sove om natta. Mannen jobber lange dager og kommer sliten og skutt hjem. Han hjelper til med minsten og lager gjerne middag om jeg ikke har spist ennå når han kommer hjem. Ting går i ett i heimen med andre ord. Minsten er heller ikke så lett og legge. Han står opp gang på gang og er en tålmodighetsprøve delux om dagen, derfor bytter vi på å legge han og "avløser" hverandre når det blir for ille.

Venner ser jeg skjelden. Snakker med veninnen min hver dag på msn når vi er på jobb. Har ikke så overvettes mye å gjøre på jobb, så til tider så verker jeg etter å komme hjem og ta fatt på de tingene jeg må få gjort. Det rare er jo at så mye som jeg fyker rundt hjemme så er det alltids en eller annen hybelkanin som snerrer etter meg, og rot er det både her og der. Har forsøkt å organisere meg litt bedre, men det skjærer seg som regel. Minsten har også en tendens til å ville henge på meg hele tiden etter at vi kommer hjem fra barnehagen.

Jeg har heller ikke muligheten til å jobbe redusert stilling, synd for det hadde vært kjekt med en dag i uken hvor jeg bare tok meg av huset og kunne tatt det litt roligere de andre dagene.

Foreslo en gang for mannen at vi kunne høre med moren hans, som er pensjonist, om hun kunne tenke seg å hjelpe oss med husvask og litt sånn småting en gang i uken eller annen hver uke for betaling selvsagt. Hun er jo pensjonist og jeg vet at hun hjelper datteren sin med både lufting av hund hver dag og ofte henting av barn i bhg. Men det var i følge mannen uaktuellt. Ikke har vi råd til å leie noen andre til å ta helgevasken heller.

Gruver meg til julestresset begynner. Heldigvis har jeg en uke ferie jeg skal ta før jul, men aner ikke når jeg skal ta den.

Skrevet

Har ikke tid til det hvertfall :) vi jobber 100 % begge to + at jeg studerer ved siden av, så når middagen er ferdig spist i 6 tiden er det å leke med tuppa til klokken er 8, så er det husarbeid, så er det lekser og til slutt er det natta hehe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...