Gå til innhold

en pitteliten kostholds-prat, for de som gidder :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvor ofte i uka spiser dere middag dere lager, og hvor ofte spiser dere ute i uka? gjennomsnittlig?

og når dere lager mat, hva lager dere da?

min kjære jobber i turnus, og har en uke vakt hver 4 uke. så den fredagen han går av vakt, bruker vi å feire med å kjøpe en hamburger til fredagskos, eller så lager jeg hamburger. ett fett, like usunt..

de andre dagene i mnd, så lager jeg middag. eneste vi har fast, er no kjøttmiddag på søndag, grøt på lørdag, fisk på mandag, å pannekaker på tirsdag. elelrs så kan ting variere mye, er veldig glade i fiskekaker, og wok, og gryterett.

hva spiser dere mye av? forslag til spennende middager da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her lager vi middag hver dag. Sambo jobber turnus, så det er ikke alltid han er hjemme. Bruker å lage store porsjoner av middagene, og fryse ned i prosjoner. Da har jeg og mini lettvindt middag når pappaen er på jobb.

Vi spiser mye fisk, kylling, pasta og svinekjøtt. Prøver ofte nye oppskrifter jeg finner på nett.

Her er to favoritt oppskrifter som er kjempe gode:

Torsk med urtesaus

http://nrk.no/mat/3660176.html

Pasta Italia

http://matoppskrift.no/sider/oppskrift2118968271.asp

Skrevet

Vi spiser bare ute hvis vi er på farten, og ikke har tid til å spise hjemme.

Jeg lager alt mulig, her er f.eks matliste for denne og forrige uke:

m: Tacosuppe, hjemmebakte rundstykker

t: Svinefilet med ovnstekt potet, salat

o: Fransk fiskegrateng fra Findus (fy faen, så ekkelt)

t: Paella

f: Kyllingsalat med opptinte rundstykker fra mandag

l: Pakker i ovnen med laks, potet, grønnsaker og Kviteseidsmør

s: Tikka masala fra glass, kylling, salat, ris og wraps

m: Noe gryterett-greier, hjemmelaget potetmos

t: fiskegrateng

o: Stekt torsk, ovvnstekt potet, råkost

t: Kyllingcurry med nudler

f: Teryakimarinert laks, ikke sikker på tilbehør ennå

l: Grøt

s: Skinkebiff med hasselbackpoteter, salat

Vi spiser med andre ord en del rent kjøtt og fisk, ikke så glad i farsemat.

Skrevet

vi spiser mye usunt. men glimter til innimellom med mega sunne ting...

har ingen faste rutiner, men det må vel skjerpes inn ettersom lillewirre blir større...

hender elskling tar med seg kinamat, pizza, hamburger etc fra hjem. men sjelden mere enn en gang i uken.

dette er forøvrig en slager nå om dagen: kjempe godt og veldig enkelt:

http://www.artoftaste.no/servlet/region?name=V2_SEKSJON_MAT_SOK_VIS&execute=&item=10220206&name=visOppskrift&item=10220206&portions=2

Skrevet

Vi spiser ikke ofte ute.

Vi spiser mye vegetarisk med linser, kikerter og bønner, litt kylling og litt kjøtt. Grønnsaker hver dag selvf. Og prøver å variere litt.

Veldig glad i oliven og guacamole, så det skal inn hver uke! Og pizza med tyn bunn er en slager her.

Skrevet

Har du noen gode oppskrifter meg & lille vampyr?

Skrevet

Hmm. Ja, jeg er egentlig motstander av opskrifter:) Men kikerter f.eks bruker jeg i gryter istedet for kylling f.eks. Eller i salater. De er jo litt søte og runde i smaken. Eller falafel med salta/grønnsaker, grove wraps og yoghurtdresssing eller guacamole.

Grønne linser er en favoritt, de bruker vi mye i hjemmelaget tomatsuppe, for å drøye gryter og har til og med prøvd den med wok, ikke så verst.

Kidneybønner er godt sammen med kjøtt i tacoaktige ting eller uten/som erstatning for kjøtt. I meksikanske gryter, i salater.

Hmmmm.. man må vel neste følge smaken sin tenker jeg;)

Skrevet

Ja, det er bare å prøve i vei! Falafel er jo bare kjempegodt da, man trenger ikke leve kjøtfritt for å sette pris på det.

Vi spier jo kjøtt også, men etter mange år som er feilernært vegetarianer har jeg begynt å bruke litt av hvert og det er nok bra for meg og min kropp hvertfall! :)

Har sett noen små sorte bønner som jeglurte på om er gode i wok og sånn også...

Skrevet

Lager vel middag i gjennomsnott 6,5 ganger i uka. Spiser vel ute ca 4 ganger i året utenom ferie. De dagene vi ikke lager middag er det forde vi er på besøk hos andre.

Skrevet

wow!

fikk jo masse tips jo! kosten kan bli litt kjedelig her, for med min kjære som har mye mat han ikek kan spise, så kan det bli litt gørr, da jeg helelr lager sånt som han tåler, i stedet for å lage noe mer spennende til meg.. gidder ikke lage to middager..

han tåler ikke løk, krydder, røkt kjøtt, pølser, vafler, arg.. ja, er myyye...

Skrevet

Lager middag hver dag - men spiser av og til ute i helgene - da på Peppes/Dolly eller kafè.

Jeg er ikke så glad i middagsmat, så jeg lager stort sett bare til samboer og Tobias;o) Går mye i fisk med poteter og grønnsaker, fiskepudding, fiskepinner og fiskegrateng + wok med kylling, hjemmelaget pizza med skinke og salat hver fredag, taco/fajitas, koteletter, pytt-i-panne, kjøttboller og spaghetti ol. Har ingen faste dager i uker hvor vi har for eks fiskegrateng - tar det som det passer seg;o)

Skrevet

Vi spiser kankjse ute tre ganger i året.

Vi ha rnoen dager da det er faste middager, ellers litt hva vi har, eller har lyst på.

t: hjemmelaget fiskegrateng

o: pølse og hjemmelaget potetstappe

t: hjemmelaget kjøttdeig i form (gr.saker, kj.deig, hvit saus og ost på toppen)

f: kylling og ris (gjerne inni wraps med friske grønnsaker)

Skrevet

noe vi spiser mye av er fiskekaker i brun saus, samboeren min lager verdens beste brunsaus;0) +at lille jenta vår liker det også veldig godt.. Ellers går det litt i fiskegrateng med makaroni og grønnsaker, lapskaus når vi har god tid, steikt fiskmed poteter og grønt... Har vi lite tid en dag lager vi heller omelett, kyllingsandwich eller noe annet lettvint godt på kvelden... Spiser så og si aldri ute, kjøper med oss en hamburger dersom vi føler oss veldig sugne på junk;)

Skrevet

Gode og sunne hjemmelagede hamburgere:

1 pk Karbonadedeig.

6 soltørkete tomater (gjerne i olje)

1 par ss Fetaost

1 egg

1-2 ss vann

2-3 fedd hvitløk

salt

pepper

kjør alt i mixeren. Stek.

JEg bruker å servere dem med salat, tomat, løk, sylteagurk, sennep, kesam og ketchup i de Extrem-brødene. Men man kan selvfølgelig bruke vanlig hamburgerbrød. De har emd mer fiber.

Disse er mye sunnere og bedre enn kjøpings :) nam nam. kanskje det til middag idag??

Skrevet

Vi spiser middag omtrent hved dag, men det hender at vi bare tar skiver.

Forrige uke hadde vi.

- Kyllingsuppe (kokte en gourmetkylling og kokte grønnsaker og hadde føte og karri osv oppi).

- Stekt torsk med spinat- og broccoligrateng

- Lasagne med hjortekjøtt

- KJøttboller (-kjøpe) og poteter og broccoli

- Hjemmelaget pizza

- Fiskekaker

- Kylling tikka masala (Toro)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...