Mamma'n til 2 Skrevet 29. oktober 2007 #1 Skrevet 29. oktober 2007 Jeg hadde hatt maserier 5 kvelder i løpet av 1 uke og var 5 over termin da jeg våknet av vonde rier. Trodde det atter en gang var maserier, og gikk å la meg i badekaret med forventningen om at det snart gikk over. Det gjorde de ikke, så min kjære ble vekket og barnevakten ble varslet. Dagen gikk med murring og rier, slimproppen gikk, men styrken i riene uteble. Kl 5 bestemte vi oss for å dra inn på sykehuset for en sjekk. Selvsagt stoppet alt opp, og CTG viste absolutt ingen ting! Jeg var åpen med nesten 4 cm, men fortsatt i latentfasen. Det var bare å dra hjem, spise og sove. Sov som en stein frem til 3. Våknet da med rier, men sovnet igjen. Kl 5 la jeg meg igjen i badekaret, og kl 6 ble min kjære atter vekket. Halv åtte var vi igjen på sykehuset. Nå var jeg i fødsel. Åpen med drøye 4 cm, og fikk hilse på verdens triveligste jordmor. Jordmoren satte på CTG som igjen bedrøvelige resultater (mine rier ble ikke registrert som høyere på skalaen enn om jeg selv strammet magen!). Heldigvis sa jordmor at det skjedde iblant, noen hadde rier som de ikke klarte å registrere styrken på. Frem til kl 12:30, var det ikke mye fremgang. Min kjære og jeg var ute og gikk, pratet, leste aviser og spiste. Jordmor ga meg akupunktur for smertene i ryggen, og viste min kjære hvordan han skulle masere best. Det var kjempe deilig! Smertene i ryggen forsvant og jeg slappet godt av. Kl 12:30 var jeg trøtt så jordmor satte noen nåler som gjorde at jeg sovnet!!! Kl 13:20 ble jeg sjekket igjen og jordmor var ikke fornøyd – kun drøye 5 cm åpning! Dette gikk for sakte sa hun, og ville ta vannet. Dette hadde jeg gruet meg til. Det var når vannet ble tatt på første fødsel at smerte helvete satt inn! Men, ut skulle hun, og vannet ble tatt. Det gikk kun et par minutter før riene satt inn sterkere og hyppigere enn tidligere, og lystgassen ble min nye venn. Etter en snau time kjente jeg pressetrangen og siste fase var nær. Jordmoren satte pudentalbedøvelse (kan anbefales!). Min kjære var en fantastisk støtte der han sto ved min side, rekte meg lystgass og vann på akkurat de rette tidspunktene og holdt et trygt grep rundt hånden min. Selv var jeg som forstenet, og orket ikke annet enn å konsentrere meg om å komme meg gjennom smertene! På første pressrie kom hodet 1/3 ut. Ikke særlig mye syntes jeg og samlet krefter til å presse en gang til, samtidig som jordmoren og barnepleieren oppmuntret meg med å si at: ”For en dame, her bare glir hodet ut”. Jeg trodde vel ikke helt på dem, førstemann var jo tross alt stjernekikker og svært vanskelig å få ut! Men jo, utrolig nok, hodet bare sklei ut!!!! Det var oppmuntring nok til å presse en siste gang – og der var hun ute! Kun en time og ti minutter etter at vannet ble tatt. Selvsagt helt perfekt 53 cm, 3970 gram og 35 cm rundt hodet. Jeg fikk noen få pyntesting, og følte meg helt topp. Allerede dagen etter fikk jeg ta med meg lille prinsessen hjem. Carolina Eloise er nå 6 dager gammel og storebrors stolthet.
Bea har snart 4 barn? Skrevet 29. oktober 2007 #2 Skrevet 29. oktober 2007 Gratulerer med lillesøsteren!!!!!!!!!!!!!!1 Må dere kose dere masse
Januarmamma,tilnr2,FØDEKLAR! Skrevet 29. oktober 2007 #3 Skrevet 29. oktober 2007 Åååå... grattulerer så mye;-) Passe på dere selv og kos dere masse... Mange klemmer;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå