PrettyPink Skrevet 28. oktober 2007 #1 Skrevet 28. oktober 2007 Hei. vi har en datter på 2,5 år som vi har stor problemer med å få i mat når hun er hjemme. I barnehagen spiser hun greit, sjekket med personalet og det hadde ikke noe å utsette på det. Men når det er helg eller hun har fri fra barnehagen er det et stort problem å få i henne mat. På lørdager og søndager må vi kjempe med henne for å få henne til å spise mer enn en skive. Når vi er strenge med henne for å få henne til å spise så begynner hun å hoste når hun får maten i munnen og brekker seg. Så på et sånnt nanny program på tv om en gutt som var sånn men værre. Han fikk valget om hva han skulle spise, men vår på 2,5 skjønner ikke dette valget. I dag laget jeg cornflakes til kveldsmat. Hun hadde veldig lyst på og gikk i skuffen for å finne skjea si. Når hun skulle spise begynte hun å si at hun ikke var sulten, hadde vondt i magen, måtte kaste opp og til slutt sa hun "jeg må legge meg" Etter 5 forsøk på å få i henne mat (to skjeer) ga jeg opp. Sa at hvis hun ikke spiste så fikk hun ikke smokken i senga. Dette var helt greit så da ble det sånn. Hva skal jeg gjøre???
Tommage♀♂ Skrevet 28. oktober 2007 #3 Skrevet 28. oktober 2007 IKKE press henne til å spise! Er hun sulten så spiser hun. Spiser hun ikke det du serverer så ikke tilby henne annen mat på et par timer, da skjønner hun etterhvert at hun har valget mellom å spise eller å la vær. Om dere kjemper mot henne for å få henne til å spise vil dette bli en maktkamp for henne, og om å gjøre å vinne.
xxxo Skrevet 28. oktober 2007 #4 Skrevet 28. oktober 2007 hvis du lar henne være i fred med maten, ikke sier noe og f.eks konsentrerer deg om å spise din egen mat eller forlater rommet, spiser hun da?
PrettyPink Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 28. oktober 2007 Hvis jeg ikke passer på henne når hun spiser så går hun bare fra bordet eller driver og tøyser med andre ting. Vi prøver å ikke presse henne fordi vi vet at det ikke hjelper. Når hun ikke vil spise den maten vi har får hun heller ikke noen annen mat noen timer etter. Hun kan gå hele formiddagen uten mat når hun ikke vil spise frokost, og utpå dagen så blir hun uvel siden hun ikke har spist og da er det ikke noe håp for å få i henne mat. Vil ikke spise fordi hun har vondt i magen. Men det selvfølgelig fordi hun er sulten. Uff... det er ikke lett når hun er så liten.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 28. oktober 2007 #7 Skrevet 28. oktober 2007 Har ho ofte laus mage?? Sida ho seier at ho har vondt i magen. Har ho altid vert slik el er det noko som har komme nå?? Har ein sønn som altid har vert små spist. Han er nå 3,5år og fikk diagnosen lakoseintolerang når han var litt over 3år. Da hadde eg hatt mistanke lenge men fikk det da bekrefta. Han eter enda dårlig men det som skjedde like før han blei 3år og som fikk fortgang i sakene med sjukehuset var at han sa at han ikkje ville eta mat for da måtte han bare på do. Han slutta med bleie i fjor høst. Og når han ikkje hadde bleie på så oppdaga eg jo kor ofte han prompa og det blei vått i trusa hans, noko som var bleia før. Detta kom og gjekk litt så eg tenkte ikkje noko over det før han sa at han måtte bare på do når han hadde ete. Det var ein artikel her inne ang ungar med spusevegring og det er det sønnen min har. Det er ikkje noko press på mat men det er heller ikkje noko utenom det som blir servert. Eg serverer bare det eg veit at han likar. Han får det han vil på skiva om det så er nugatti/sjokade. Han tåler litt inntak av mjølk hvis han får sin daglige dose med biola. Det beste rådet eg kan gje deg er, ikkje tving ungen til å eta hvis ho seier at ho ikkje er sulten. Gje beskjed om at det ikkje er mat før sånn og sånn. Ikkkje noko utenom faste måltider. Gje ho det du veit at ho likar. Lag artig mat, kall brokkoli for brokkolitre, kjøp babyfiskebollar/suppefiskebollar. Gjer det interesant og ikkje mas på ho, blir ho optatt av andre ting så ta det vekk, skru av tv, og sei enkelt at maten din ventar på deg. La ho sitta ved bordet til du er ferdig, hender ofte det her at han eter meire da. summasummarum Ikkje lag mat til nokon big deal!!! Lykke til!
xxxo Skrevet 28. oktober 2007 #8 Skrevet 28. oktober 2007 vår jente på 2 er innimellom veldig dårlig til å spise. når hun var litt syk for litt siden gikk hun en hel dag uten å spise, nesten.. spiste vel en halv skive.. og da ble hun jo så dårlig. to dager med nesten ikke noe mat så følte vi at vi bare måtte få i henne mat. hun er tynn så hun har ikke noe å tære på heller.. så vi "tvang" i henne maten.. da utvidet vi magesekken hennes så nå er hun frisk og mye bedre appetitt.. får kanskje litt kjeft å, jeg vet man ikke skal tvine barn til å spise. emn jeg kjenner dattern min og når man ser dattern sin sitte å skjelve i sofan og er helt slapp pga mangel på mat (og at hun var syk) så må man gjøre noe. et det gikk helt utmerket her..
xxxo Skrevet 28. oktober 2007 #9 Skrevet 28. oktober 2007 glemte det ja, prøve å friste og sånn som mammsen-fikk tulle 060606 sier først selvfølgelig. tvang er siste nødutvei.. har du snakket med helsestasjon eller lege?
PrettyPink Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter #10 Skrevet 28. oktober 2007 Takk for mange gode råd, vi prøver å lage mat vi vet hun liker, men det virker som hun plutselig bestemmer seg for å ikke spise. Har ikke løs mage, helt vanlig avføring. Bruker bleie, men tisser på do. Hun kan brekke seg av en brødskive med nugatti selv om hun elsker sjokoladepålegg. Burde jeg ta en tur til legen med henne???
Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #11 Skrevet 28. oktober 2007 Ja, jeg synes du skal ta kontakt med legen. Ikke godt å vite hva som forårsaker dette. Jeg har gutt som har problemer med å svelge. Han nekter plent å spise hjemme, men det går ok i barnehagen.... Uvisst av hvilken årsak...
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 28. oktober 2007 #12 Skrevet 28. oktober 2007 Eg hadde først ikkje laga noko oppstuss rundt maten og hatt klare grenser på når det var mat og ikkje. Kan hende at ho prøver å bestemme sjav. Ho har faktisk bestemt seg for nå skal eg ikkje ha mat. Og det kan eg styre au!! Oppmerksomhet får eg når eg ikkje eter heller. Detta vil me gjera meire av. Her så er det kjempe stas når skiva plutselig er borte og mamma har ikkje "merka" at han har ete. Er lite oppmerksomhet anna enn positiv når me eter her i huset. Eg hadde prøva det i ei uke el to og sett om det forandra seg. Ho er i ein alder der ho har finne ut at ho er ho og at ho kan stryre ein del ting og bestemme uten at ho hverken seier el gjer noko. Eg hadde personlig ikkje tvinge mat i ungen min uansett kor tynn den er. Sønnen min har ikkje fett på kroppen i det heile tatt men kjem den dagen da han blir sjuk og ikkje eter og trenger næring for å bli frisk så får eg heller på hjelp på sjukehuset. Føler at eg har gjort meire gale enn nytte med tvang når det kjem til han. Han nekta å eta i det heile tatt før han var 1år så han har ho hatt eit problem lenge. Så her er det ikkje tvang i det heile tatt. Men nå blir det litt anderledes sida han har eit problem som har for orsaka alt detta og problemet med mat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå