Gå til innhold

Forteller symfusemålene noe om størrelsen på barnet?


Nurkfrid 27.11.07:-)

Anbefalte innlegg

I sist svangerskap lå jeg to hakk over normallinjen, men innenfor normalfeltet, nå ligger jeg akkurat på normallinjen, vil det da si at jeg mest sannsynlig har et mindre barn i magen denne gangen? (min førstesfødte var over 4 kg, så det hadde vært helt greit for meg altså;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er visst store variasjoner her, men for meg stemte det ihvertfall bra (jeg er slank og har ikke vært plaget av vann i kroppen i noen av svangerskapene). Min første var helt gjennomsnitts, lå midt på symfysemålene og var 50 cm og 3500 g da han ble født. Min andre lå litt under på symfysemålene, og hun var 48 cm og 3060 g da hun ble født. Denne gangen er jeg midt på og venter gutt, så det blir kanskje en reprise av førstemann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg stemte deg ikke. I forrige svangerskap lå jeg hele tiden på normalen men fikk ut en gutt på 4,4 kg. Var til og med på ul 5 uker før termin og da sa de at han så helt normal ut på størrelsen, så jeg trodde det ville være et barn på 3,5 kg. I dette svangerskapet ligger jeg litt over normalen, men fremdeles innenfor det grønne området på helsekortet og på målinger viser det seg at babyen er større enn gj.snittet så jeg får nok et stort barn denne gangen også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå under den midtstreken hele tida og babyen var over fire kg. Det har visst ikke så mye å si. Det de ser på er at babyen/magen følger sin egen kurve. Viss kurva plutselig står stille/vokser/synker blir du følgt ekstra opp, men hvor du ligger hen i forhold til normalen, sier ikke mye om barnets størrelse. Det kommer an på hvordan du bærer barnet, hvor høy du er osv.osv...Jordmora mi mente at babyen min måtte ligge langs ryggen...hehe..for magen min er så liten. Ligger an til å få en fire kilos denne ganger også nemlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå så høyt på kurven på forrige symfyse, at jeg ikke var inne på skjemaet i slutten. Ble sendt til vektestimering på sykehuset før fødselen, men da fikk jeg beskjed om at det så ut som et normalt barn på 3500 til 4000 gram. Det stemte. Hun var 3600 og 50 cm da hun ble født. Denne gangen er jeg også veldig stor, og både lege og jordmor (og jeg, som fikk angst for at jeg skulle føde en konfirmant sist...) slapper av og sier at det er bare måten jeg bærer barnet på!!

 

Så nei...jeg tror ikke symfysemålene har så mye og si for størrelsen på barnet... Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symfysemålene har lite å si for størrelsen på barnet, sier legen min. Det viktigste er at du ligger inne på det grønne feltet, og at babyen følger sin kurve, uten stoooore variasjoner.

Sist gang lå jeg rett under midtstreken, men gikk litt over sist. Fikk unge på over 4 kg. Samme nå. Har fått antydet baby over snittet, men ligger under streken. Det går visst på hvordan jeg bærer barnet og at jeg er ganske høy. (Har ikke så stor mage...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...