Makko med to små gutter Skrevet 28. oktober 2007 #1 Skrevet 28. oktober 2007 Sosial- og helsedirektoratet starter nå kampanjen "Alkoholfritt svangerskap". Der anbefaler de også avholdenhet når man planlegger å bli gravid. Personlig er jeg forsiktig med alkohol dagene før ikm, men langt fra avholden (drikker meg sjelden full uansett). For meg er det utenkelig å behandle kroppen som jeg alt skal være gravid i den tida jeg prøver (ser jo ut til at det tar litt tid). Skal jeg aldri kunne ta meg et glass rødvin til maten, eller en whiskey på kvelden, fordi det kanskje..... Hva synes dere om dette?
BabiKlar Skrevet 28. oktober 2007 #2 Skrevet 28. oktober 2007 Jeg har hørt at det øker sjangsen for å bli gravid visst man holder seg helt unna alkohol, så jeg drikker ingen ting i pp!
Clemencia Skrevet 28. oktober 2007 #3 Skrevet 28. oktober 2007 Samme som Babiklar. Til vanlig kan jeg drikke av og til, men nå som jeg prøver å bli gravid, så drikker jeg ikke noe i d hele tatt. Har hørt at d ikke er bra for fruktbarheten, og dessuten vil jeg starte et evt. svangerskap på best mulig måte. Men hva du selv gjør, må være opp til deg selv. Før du er gravid så har d vel ingenting å bety, men d er mange som ikke finner ut at de er gravide før et stykke ut i svangerskapet, så kan hende den er myntet på dem.
Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #4 Skrevet 28. oktober 2007 Jeg har en litt ann oppfatning.. Vi må ikke bli hysteriske jenter.. At man ikke skal drikke i pp? Hva med oss som sliter med å bli gravid? Jeg har f.eks. prøvd i to år nå.. Man må leve livet selv om man prøver å bli gravid! Man kan ikke gå rundt å innbille seg at man er gravid, og at man ikke må drikke osv.. Man blir jo gal til slutt.. Jeg lever som vanlig til den dagen jeg evt. er gravid... Da er det selvfølgelig slutt på alt som heter alkohol!!!
kattungen Skrevet 28. oktober 2007 #5 Skrevet 28. oktober 2007 Jeg drikker veldig sjeldent og utrolig sjeldent mye (sist var våren 2005, hehehe). Derfor gjør jeg som jeg pleier, dvs drikker et glass vin til maten i bryllup og fest, er jo ikke på grøftefylla uansett....Så gjør rett og slett som deg, Makko- lever som før.
BabiKlar Skrevet 28. oktober 2007 #6 Skrevet 28. oktober 2007 Litt enig der.....men perioden fra EL til IKM så er det ingen alkohol på meg!!!!!
elle-vill Skrevet 30. oktober 2007 #7 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg holder meg unna mellom el og ikm, men ellers så drikker jeg. Går ikke sinnsykt på fylla, men slapper av. Det er mulig jeg blir litt mer opptatt av å begrense alkoholen etterhvert, er foreløpig i 2pp. Jeg prøver også å ikke la dette gå fullstendig til hodet på meg, jeg har en tendens til å bli litt oppslukt av sånne ting... hehe.. Også var det jo fint å kunne ta en øl når tr kom på besøk. Litt servering til besøket:)
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 30. oktober 2007 #8 Skrevet 30. oktober 2007 Jeg stopper ikke livet mitt fordi jeg har blitt prøver. Visste jeg at det klaffet på første, ja, da var det litt annerledes. Jeg kommer til å unne meg øl/vin når det er besøk/julebord etc. Men som flere her sier, akkurat i perioden mellom eggløsning og IKM vil jeg nok holde meg unna. Tar vitaminer og lever ellers som vanlig. Tror faktisk det tar lengre tid å bli gravid hvis man kun tenker på det HELE tiden og lever som om man var det. Men det er jo bare noen jeg tenker da..
dollypopp *tvillinggravid* Skrevet 30. oktober 2007 #9 Skrevet 30. oktober 2007 merkelig at det er så mange som blir unfanget i fylla da.....
2 fine små Skrevet 30. oktober 2007 #11 Skrevet 30. oktober 2007 Selv om man kan forstaa poenget med denne kampanjen, saa tror jeg den er mest ment til kvinner i dag som drikker veldig mye mer enn det som var vanlig for kvinner foer. Det er jo ikke mange aarene siden man sa: del en flaske vin, hopp til koeys og lag barn! Og det fikk man jo fra jordmor og legen... Dette tror jeg gjelder enda jeg da, at man kan drikker litt superdyr champagne, ta et glass vin eller to eller en oel eller hva det skal vaere, i "forplantningsoeyemed" eller paa fest. Det er nok problemet med at norske kvinner faktisk drikker utrolig mye mer enn for bare 10 aar siden, pr uke. Det er jo ikke uvanlig for mange aa drikke litt nesten hver dag, og gjerne feste godt et par dager i uken. Jeg tipper disse kampanjene er ment vel saa mye som "vi vil dere skal forstaa alvoret med at alkohol - for noen og i noen sjeldne anledninger - faktisk kan vaere grunnen til at ikke alt gikk som tenkt, ikke en gang med forplantningen.... Og jeg maa si at til de som har en kropp som ikke har vaert en uke uten alkohol paa saa lenge de kan huske, kanskje faktisk vil ha nytte av dette raadet. Selv er jeg en livsnyter og vet med meg selv at jeg ikke kutter helt paa alkohol. Men jeg er kjipere med alderen og med antall pp og jeg er kjipere mellom EL og IKM med vin altsaa. Det er verdt aa si at med datteren min saa var jeg i bryllup og trodde jeg hadde faatt TR (som visstnok var festebloedning) og drakk "godt" vil jeg si, altsaa alt som ble helt oppi glasset, hehe... Ca 6-8 enheter den kvelden tenker jeg, inkludert to drinker. Det har da gaatt fryktelig fint og jeg tror ikke det er grunn til 100% totalt avhold. Tror det er mer ment som en holdningskampanje. Lykke til hva enn dere gjoer!
Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #12 Skrevet 30. oktober 2007 He he he må le litt ja....Det er myyyye hysteri i denne verden. Og det MERKES. Sist jeg gikk gravid for 6 år siden har mye forandret seg fra å tenke på/ være forsiktig med til rent hysteri. NEI jeg nyter mine glass rødvin til biffen min i helgene og tenker ikke på noe som helst før testen er positiv...... Jeg er utdannet innen barn/ungdom, jobber med elever og rus. Og jeg vet va jeg snakker om, og det er ikke farlig i begrensede mengder folkens. Men vi er alle foskjellige og gjør forskellige ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå