Gå til innhold

Overoppheting...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, ble litt redd istad. Jenten min har sovet på kvelden, og våknet for å få pupp, men når jeg tok henne opp, var hun rød i ansiktet og ganske varm på kroppen...antagligvis har jeg hatt på henne for mye klær under dynen (fleece-jakke og -bukse). Har jo hørt om dette med økt risiko for krybbedød når ungen blir overopphetet, og sitter her litt bekymret...Håper det gikk bra da, men likevel. Forresten, er datteren min 4 dager gammel.

Noen som har vært bort i det samme og kan fortelle meg at det ikke er farlig??

Videoannonse
Annonse
Gjest Ut på tur
Skrevet

Overoppheting er ikke så bra så det er sikkert greit å få kjølt henne ned. Det kan du gjøre ved å kle av henne og kanskje vaske henne med en våt klut. Gi henne mat så hun får i seg veske. Du skal nok ikke bekymre deg for at hun har større risiko fordi hun har blitt varm en gang ;)

For meg høres fleece under dyne inne mye ut dersom du har det normalt varmt inne. Har jeg over 20 grader inne holder som regel med body og strømpebukse under dyna. Jeg liker godt å ha på henne ull fordi jeg synes det regulerer temperaturen hennes godt.

Dersom du er usikker på hvor mye hun skal ha på seg så følg med ved å kjenne i nakken. Er hun svett i nakken er hun varm.

Skrevet

Ville gjort som over, gitt henne en vask, bytte av klær og bra med tilbud av drikke. Og ville nok unngått fleece når hun er inne. Kanskje hun er veldig varm av seg og da er fleece ikke så bra. Gutten vår er veldig varmblodig og tok jeg fleece på ham så rant svetten av ham. Her fungerer ull best. Vet ikke hvor dere bor i landet og hvor kaldt det er men skulle tro at pysj enten i bomull eller ull passer best i sengen under dyne. Men dette går bra altså, det er nok ikke første gang man bommer litt på antrekket men akkurat om natten er jo det uheldig. Men det går seg til, du lærer nok raskt hva hun liker best.

Skrevet

Det er jo ikke farlig nå:) Man bør unngå overoppheting bla. pga faren for krybbedød.Men det er jo dersom de er overopphetet og sover - og at de dør da. men faren er dessuten liten for det - da må stort sett flere risikofaktorer være til stede (ligge på magen, røykende mor) Men det er jo generelt ikke så farlig å være varm - det er jo forskjell på å være varm og overopphetet.

Jeg ville bare hatt på hun en pysj - evt en body under når hun ligger under dynen, kommer an på hvor varmt dere har det. Nå ligger hun jo trygt under dynen og sparker den ikke av seg, så da er det absolutt varmt nok. Rommet skal være mellom 18-20 grader ideelt sett.

Ingen grunn til å være bekymret nå altså. Bare vær litt obs på på det senere, og sjekk med å føle i nakken som en over her skrev. Og alle har nok vært borti at barnet har vært varm når de har våknet.

Synes generelt at man er litt overhysterisk når det gjelder varme på dib. Barn tåler å være varm, de overlever tross alt i land som er varmere enn norge. Jeg synes det er viktig at så små barn ikke fryser, så viktig å ikke ha for lite klær på også.

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...