Gå til innhold

Folat og kosttilskudd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! I tillegg til folat, hvilke tabletter bør vi ta når vi er gravide/prøver å bli det (jeg er gravid! Nesten uvirkelig å skrive det...)? Jeg tar folat og multivitaminer, men blir det for mye folat da? Bør jeg kutte ut multivitamintabl og heller begynne på Omega 3? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folat er ett vannløslig vitamin. Så om du får i deg for mye reiser det ut av kroppen med urinen.

A og D vitamin derimot kan en få for mye av.

Jeg tar møllers total + folat.

Skrevet

Jeg tar

*nattlysolje

*triomega for kvinner

*folat

*zink/selen (dette tar mannen min og)

...etter instruks fra min skupunktør/homeopat =)

Skrevet

Hvor mye folat skal man ta? Tar 2000mg jeg, mye fordi jeg ikke får i meg fisk ellers. Holder det å gå på folat 1-2 mnd før evt unnfangelse?

Skrevet

Ang folat er det anbefalt å ta det fra1-3 mnd før man blir gravid. For oss som prøver mnd etter mnd blir det jo mange mnd før. Veiledende og anbefalt dose er 400 mcg,

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med å ta folat fordi du ikke får i deg fisk, er det omega 3 du mener? Det er i såfall også anbefalt både før og under graviditet. Folat får man generelt for lite av fordi man ikke spiser så store mengder av det som inneholder folat. Du får ikke folat gjennom fisk, men gjennom brødmat, grønne grønnsaker og sitrusfrukter bla.

Det finnes en egen side for folat: www.folat.org

Skrevet

Takk for svar! Skal spørre legen også i neste uke. :-)

Skrevet

Hei igjen, snuppa=)

Jeg tar folat, mulitivitamin og omega 3.. Sistnevnte skal være bra for utvikling av hjernen, har jeg hørt=) Ja, og så er det jo greit å ta enten en er gravid eller ikke=)

Skrevet

Hehe, ja kjære vene, jeg mente selvsagt omega-3. 2000mg omega-3. 0,4mg folat. *ler* Uff for et surrehue jeg er :)

Skrevet

Yeeeeeyh :) Skrekkblanda fryd! Endelig er det kommet et tall bak nicket ditt :) juhu :)

Hvordan ligger du an i løypa da? Forventet ikm??? Kanskje du får en positiv test i førjulsgave???

Skrevet

Turbo: ja, måtte bare ta en bestemmelse. Har besøk av tanta enda så er ikke i gang med prøving enda. Litt ustabil syklus, men tror EL er 12. eller 14.nov. Så får vi se da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...