Gå til innhold

Huff, da ble det plutselig ferber-metoden fra i kveld..


Økologisk_knekkebrød

Anbefalte innlegg

Hadde ikke planlagt å starte med den riktig enda. Men i det siste har det ikke fungert lenger å amme ham i søvn og la ham sove på fanget.

 

I kveld var han veldig trøtt, og det virket som han bare ble sint av å bli holdt og snakket til, så da ble det starten på ferber-metoden istedet..

 

Huff, det gjør rett og slett vondt når han gråter og er så sint og lei! :(

 

Har foreløpig bare vært innom én gang, og det er 40 min siden jeg la ham. Tok ei stund før han begynte å gråte, og han roet seg overraskende fort da jeg gikk inn og ga ham smokken og strøk ham på kinnet. Krysser fingrene for at dette skal gå bra. MÅ klare å være konsekvent!

 

Men hvordan gjør man det når babyen våkner på natten og skal i seng etter nattammingen? Skal man kjøre samme taktikk da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette vet jeg ingeting om, vil bare ønske deg lykke til! Håper virkelig gråten går fort over! :)

Også blei jeg litt nysgjerrig; hvordan gjør du det med nattammingen nå? Må du bysse han i søvn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha!

Ser ut som han har sovnet ordentlig, har fortsatt bare vært innom den éne gangen, og nå er det over en time siden jeg la ham. Bank i bordet! Venter bare på å høre babycallen..

 

Nå må jeg stå opp og ammme og sitte med ham på fanget til han sovner igjen, det tar vanligvis 1,5 til 2 timer. Begynner å bli litt lei av det, og det blir jo lite søvn på oss begge.

 

Men kom til å tenke på at man skal vel ikke gi nattmat lenger når man har begynt med ferbermetoden, ellers blir det jo kjempeforvirrende for babyen at han av og til blir tatt opp likevel. Tror egentlig ikke han trenger nattmaten, for det er ikke hver natt han våkner og vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi da! Ja, da håper jeg dere greier dere uten nattmat snart, for dette hørtes slitsomt ut! Merkelig hva man venner seg til, forresten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest litt om Ferber metoden, og jeg brukte den metoden på min datter som nå er 4,5 år når hun var ca 7 mnd. Men har ikke benyttet den på minstemann på 5 mnd enda, fordi d er for tidlig. D er ikke meningen man skal begynne med den metoden før barnet selv har sluttet med nattmaten. Og så sant barnet spiser om natten og ikke bare kosesutter, skal man ikke slutte med nattmaten før barnet er litt eldre. Noen barn trenger den ekstra maten om natten lengre enn andre. Men når barnet ikke trenger mat, syns jeg Ferber metoden fungerer veldig bra, gjorde i hvertfall d for oss. Gikk 3 dager så var d over. Men Ferber metoden går oxo ut på at du må gå inn når barnet gråter, i begynnelsen går du inn pr 1 min, så 2 min, så 5 min, osv osv. Og man må være konsekvent. Men bare dersom d ikke er sykdom, sult eller noe annet galt som gjør at barnet gråter. Tror nok denne metoden mest er beregnet for barn over 7 mnd og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natta ble langt ifra så fæl som jeg hadde trodd. :)

 

Halv fire våknet han, og bæsjet, så da sto jeg opp og skiftet bleie på ham og ammet. Pakket ham inn i teppet og la ham i senga igjen. Gikk ut og satte meg utenfor døra, etter ei stund begynte han å gråte litt, ventet 3 minutter og gikk inn. Ga ham smokken og strøk litt på kinnet, og da roet han seg igjen med en gang. Gikk ut og forventet å høre gråting igjen, men han sovnet!

 

Gutten er fem og en halv mnd, og metoden anbefales fra 5-6 mnd. Tror heller ikke han har det bedre av å ligge på fanget mitt og stresse og bli sint hver kveld, istedet for å gråte noen minutter i senga.

 

Jeg har begynt å få lite melk på kvelden, så jeg skal begynne å gi ham mme på kvelden, så jeg vet at han får i seg nok mat før natta. Som sagt er det flere netter han sover gjennom, så jeg tror ikke han egentlig har behov for nattmaten, det er bare blitt en vane.

 

Men det spørs hvordan neste natt blir, det var vel bare nybegynnerflaks i natt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En liten oppdatering. :)

 

Det ble en VELDIG mild variant av Ferber-metoden. Ventet først 5 og så 7 minutter før jeg gikk inn og roet ham, har ikke økt minuttene så mye som man skulle ifølge Ferber. Har i gjennomsnitt brukt 45 minutter hver kveld, og vært inne 3 ganger etter leggingen.

 

Men i går kveld la jeg ham, han sutret litt og så sovnet han, behøvde ikke gå inn igjen! :)

 

 

(Har vært oppe og ammet hver natt, og brukt samme opplegg da.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...