Gå til innhold

SKAL ein kjenne spark kvar dag, eller der det greit med bevegelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

JM sa til meg at eg skulle kjenne spark minst 4 gonger til dagen og det skulle aldri gå meir enn 10 timar mellom. Men eg kjenner ikkje så ofte spark, men eg kjenner ofte liv i magen - at ho bevegar seg litt rundt.

Reknar dei det som spark, eller er det klare dult/spark som er viktig å følga med på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

bevegelse regnes som spark det også :)

Skrevet

Ok (puh)

det var godt:-) Er ikkje så enkelt å få med seg alt... Syns det er så vanskeleg å veta om eg kjenner nok liv og slik. Men om rolige bevegelsar så vel som brå reknast som spark, så har eg jo ein del liv i magen min:-D

Skrevet

om du vil "vekke" baby litt mer, kan du spise eller drikke noe søtt, da blir det ofte liv og røre! evt drikke noe kaldt (et glass kaldt vann, eller saft?) og ta en bil sjokelade, alt etter hva man har for hånden.

det blir trangere og trangere i magen etterhvert som baby vokser, så ikke så lett for dem å sparke skikkelig alltid :)

Skrevet

Jeg har en høygravid vennine som var veldig urolig for lite liv i magen sist uke og var en del på sykehuset på grunn av dette. Der fikk hun vite (akkurat det samme som jeg har fått vite i mine to siste svangerskap) at spark og bevegelse er ikke det samme. Du skal kjenne begge deler hver dag og desto større den blir desto mere. Hvis babyen ligger med ryggen ut og sparker innover kjenner man deriomt ikke at den sparker. Men at man alikevell skal kjenne spark hver dag

Skrevet

jeg kjenner ikke at det er direkte spark lenger, det er liksom blitt mere bevegelse nå=)

Skrevet

Eskimo_med_Eskimona

skjønner ikke at din jm kan si noe sånt jeg at det aldri skal gå mere enn 10 timer mellom bevegelse/spark !

det kan jo uroe en del gravide da !!

og at man skal kjenne bevegelse/spark minst 4 ganger til dagen er også litt drøyt å si...

når jeg gikk med Sander så var han veldig rolig litt for rolig for det tok mange timer og noen ganger kanskje opp til 1 dag før jeg kjente bevegelse/spark så jeg var stadig inne på sykehuset for å ta en sånn sparkeprøve...

denne gangen så er jenta mere livat og jeg har ennå til gode å ta sparkeprøve, nå har jeg bare 24 dager til ks også da :)

Skrevet

Ja, litt rart i grunn... Blir veldig stressa av å følga med på det heile tida. Sjølv om eg kjenner liv er eg ofte bekymra for om eg har kjent nok på en måte.

(men så er JM mi VELDIG streng på alt mulig....)

Men ho gav i allefall beskjed at om eg ikkje kjennte liv på 10 timar, skulle eg ringa!

Skrevet

Jeg synes og det virker veldig strengt. Greit at man skal følge med og få oppfølging og undersøkelser om det er noe galt, men veldig detaljerte "krav" gjør i alle fall meg mer urolig enn noe annet, og det kan ikke være sunt for babyen det heller, når vi nesten ikke tør glede oss fordi vi ikke har kjent riktig antall spark hver dag. Jeg synes det er vanskelig å kjenne forskjellen på spark og bevegelser, mye glir over i hverandre, skal jeg da oppsøke føden/legen hver gang? Når babyen blir større kjenner vi jo mer, men så blir det jo mindre plass og jeg har i alle fall hørt at da blir det mindre tydelige spark.

Skrevet

Liv = bevegelse, ikke nødvendigvis spark hver gang!

Hvis du kjenner "baksing" som jeg kaller det, at babyen snur på seg og prøver å bevege seg, er det mer enn bra nok! Husk at på slutten særlig, er det utrolig lite plass, og ikke alle babyer er like livlige og sparker ville vekk!

Jeg hadde mye bevegelse, men lite direkte spark siste ukene. Var overhodet ikke bekymret - babyen beveger jo på seg! Hikker etc... Dessuten er det jo begrenset hvor mye spark det blir når hodet er festet og den "sitter fast" i bekkenåpningen.....

Ikke heng dere opp i dette med spark. Det blir man bare bekymret av!

Kjenn etter bevegelse i magen :)

Skrevet

På sparkeskjemaet står det at all bevegelse, med unntak av hikking, skal være med i tellingen (bortsett fra hvis to bevegelser kommer med kort tid i mellom)

Skrevet

Til Anonym 20:33 28.10.2007

Etterhvert som barnet blir større er det ikke like stor plass for at barnet virkelig kan sparke fra seg, derfor blir det mer glidende bevegelser enn spark...Tror ikke der finnes noen regel om at du må kjenne BÅDE spark og bevegelse hver dag!

hvis ungen beveger seg mye, er jo det et relativt sikkert tegn på at barnet lever og har det bra - er det ikke det??

kjente jeg ble litt irritert på det innlegget ditt....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...