Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #1 Skrevet 28. oktober 2007 Da starter jeg en ny middagstips tråd.. Med sunne tips denne gangen.. Noen forslag?
Erisa* Skrevet 28. oktober 2007 #2 Skrevet 28. oktober 2007 Fiskekaker med kokte poteter og blomkål, med en dressing av rømme og sennep (50/50). Eller skikkelig søndagsmiddag: Kjøttsuppe med grønnsaker, det er kjempegodt nå på høsten!
Happy_girl med MiniMonster! Skrevet 28. oktober 2007 #3 Skrevet 28. oktober 2007 I går hadde vi Cæsarsalat! med krutonger, hvitløksdressing og det som er! mmm.. I dag skal sambo ha pizza, mens jeg skal ha tomat og mozerellatallerken ( vet ikke hvor sunt det er da, men..?), samt noe frukt.. orker ikke å spise noe heavy i dag..
Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #4 Skrevet 28. oktober 2007 Lasanje med masse tomate og fullkornpasta, med hjemmelaget timian brød med soltørkede tomater og hjemmelaget hvitløksdressing:) Omelett med det en finner av snacks i kjøleskapet:)
mamiladi Skrevet 28. oktober 2007 #5 Skrevet 28. oktober 2007 Magert kjøtt, fet fisk og masse grønt er sunt :-) - Ovnsbakt laks, poteter og en salat av friske tomater, agurk og salatmiks. - Kyllingfileet, en blanding av brun og hvit ris, toro charlottløksaus, og en god salat. - Koteletter og en form med ovnsbakte poteter, kålrot, gulrøtter, brokkoli og blomkål (de to siste må i sist). Og selvfølgelig en god saus. Husk å nyte maten ;-)
Erisa* Skrevet 28. oktober 2007 #7 Skrevet 28. oktober 2007 mariara: hvordan lager du til de ovnsbakte grønnsakene? Kutter du opp i terninger og putter i ovnen i form med lokk i en time eller noe slikt?
Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #8 Skrevet 28. oktober 2007 Kremet tagliatelle med purre og paprika servert med stekt laksefilet. En bruker da fullkornspasta. Saus: Finhakk ca 2 røde paprika og en halv purre. Sauter den raskt i en gryte, hell over matfløte/evt melk (må da jevnes litt med maizena). Kok opp og smak til med S/P og litt hvitløk. Laksen har stått på stek, gjerne i ovnen i en form med litt olje, mens du lagde sausen. Det hele tar ca 15/20 minutter. Nam og nam!
Irmelinn m/spire Skrevet 28. oktober 2007 #9 Skrevet 28. oktober 2007 Hadde vært fint om dere kunnet skrevet hvordan maten blir laget så kan vi prøve å holde denne sunne middagstips tråden på første siden så kan vi jo alle prøve å bli litt sunnere Føler ett skikkelig godter sug nå! Hjeeeelp!
mamiladi Skrevet 28. oktober 2007 #10 Skrevet 28. oktober 2007 Heisann :-) Jeg tok en pause fra nettet for å lage brownies ;-) "Skikkelig sunn".. Men kos er viktig! Når jeg lager ovnsbakte grønnsaker så pleier jeg å kutte potetene i båter. De blir litt penere da synes jeg, har brukt alle typer poteter. Mandelpotetene er snadder men beatepoteter osv er også kjempegode :-) gulerøttene trenger egentlig kortere koketid så de må ikke være mindre enn potetbåtene, det samme med kålroten. Ellers er det bare å eksperimentere med alle grønne saker som er i grønnsaksdisken. Pastinakk, og squasj, alle mulige paprikaer og tomater og løker, alt kan bakes :-) Alt dette blander jeg sammen med litt nøytral olje og krydrer med litt hvitløkpepper el.l . Det blir ekstra snadder med ett par klatter meierismør. Og så 250 grader i ca en halvtime. Kjenn på potetene, blir noe brent så ta på aluminiumsfolie. Dette kan spises med alle kjøttyper. Og så sparer du tid og oppvask ;-) Alt havner i en form eller langpanne, og du kan sette deg ned og vente. Tips! Mariner kjøttstykkene og legg de oppå grønnsakene, da slipper du å tenke på det også. Da tar stekingen bittelitt lenger tid. men du kan slenge beina på sofaen i 40-50 min ;-) Dette blir alltid godt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå