Gå til innhold

Sunne middagstips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da starter jeg en ny middagstips tråd.. Med sunne tips denne gangen.. Noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fiskekaker med kokte poteter og blomkål, med en dressing av rømme og sennep (50/50).

Eller skikkelig søndagsmiddag: Kjøttsuppe med grønnsaker, det er kjempegodt nå på høsten!

Skrevet

I går hadde vi Cæsarsalat! med krutonger, hvitløksdressing og det som er! mmm..

I dag skal sambo ha pizza, mens jeg skal ha tomat og mozerellatallerken ( vet ikke hvor sunt det er da, men..?), samt noe frukt.. orker ikke å spise noe heavy i dag..

Skrevet

Lasanje med masse tomate og fullkornpasta, med hjemmelaget timian brød med soltørkede tomater og hjemmelaget hvitløksdressing:)

Omelett med det en finner av snacks i kjøleskapet:)

Skrevet

Magert kjøtt, fet fisk og masse grønt er sunt :-)

- Ovnsbakt laks, poteter og en salat av friske tomater, agurk og salatmiks.

- Kyllingfileet, en blanding av brun og hvit ris, toro charlottløksaus, og en god salat.

- Koteletter og en form med ovnsbakte poteter, kålrot, gulrøtter, brokkoli og blomkål (de to siste må i sist). Og selvfølgelig en god saus.

Husk å nyte maten ;-)

Skrevet

mariara: hvordan lager du til de ovnsbakte grønnsakene? Kutter du opp i terninger og putter i ovnen i form med lokk i en time eller noe slikt?

Skrevet

Kremet tagliatelle med purre og paprika servert med stekt laksefilet.

En bruker da fullkornspasta.

Saus: Finhakk ca 2 røde paprika og en halv purre. Sauter den raskt i en gryte, hell over matfløte/evt melk (må da jevnes litt med maizena). Kok opp og smak til med S/P og litt hvitløk.

Laksen har stått på stek, gjerne i ovnen i en form med litt olje, mens du lagde sausen. Det hele tar ca 15/20 minutter.

Nam og nam!

Skrevet

Hadde vært fint om dere kunnet skrevet hvordan maten blir laget så kan vi prøve å holde denne sunne middagstips tråden på første siden så kan vi jo alle prøve å bli litt sunnere :)

Føler ett skikkelig godter sug nå! Hjeeeelp!

Skrevet

Heisann :-) Jeg tok en pause fra nettet for å lage brownies ;-)

"Skikkelig sunn".. Men kos er viktig!

Når jeg lager ovnsbakte grønnsaker så pleier jeg å kutte potetene i båter. De blir litt penere da synes jeg, har brukt alle typer poteter. Mandelpotetene er snadder men beatepoteter osv er også kjempegode :-) gulerøttene trenger egentlig kortere koketid så de må ikke være mindre enn potetbåtene, det samme med kålroten.

Ellers er det bare å eksperimentere med alle grønne saker som er i grønnsaksdisken. Pastinakk, og squasj, alle mulige paprikaer og tomater og løker, alt kan bakes :-) Alt dette blander jeg sammen med litt nøytral olje og krydrer med litt hvitløkpepper el.l . Det blir ekstra snadder med ett par klatter meierismør. Og så 250 grader i ca en halvtime. Kjenn på potetene, blir noe brent så ta på aluminiumsfolie.

Dette kan spises med alle kjøttyper. Og så sparer du tid og oppvask ;-) Alt havner i en form eller langpanne, og du kan sette deg ned og vente.

Tips! Mariner kjøttstykkene og legg de oppå grønnsakene, da slipper du å tenke på det også. Da tar stekingen bittelitt lenger tid. men du kan slenge beina på sofaen i 40-50 min ;-) Dette blir alltid godt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...