Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #1 Skrevet 28. oktober 2007 Leser endel innlegg her inne om sjokopålegg, mc Donalds og det som "verre er". Jeg syner egentlig det er for ille jeg at ungene ikke skal få boller eller is i barnehagen når det er bursdag, at de ikke kan få ta en tur på f.eks mc donalds før teateret. Jeg vet selv hvor godt det kan være med en café tur med kaffe og et kakestykke, eller hvor herlig det er med litt usunn mat på lørdagskvelden. Greit at det er godt med frukt og grovbrød også, men det får da være måte på. Jeg vokste opp på en "variert diett" (om man kan kalle det dét), hvor alt fra frukt og grovbrød til sjokopålegg og bløtkake inngikk i dietten. Jeg har sjelden vært syk (aldri noe alvorlig og hadde aldri vært på sykehuset før jeg fødte), hadde ingen hull før jeg var 20. Kan med andre ord ikke med all min godvilje se at jeg har tatt noen som helst skade av dette "varierte kostholdet". Skjønner derfor ikke hvorfor man skal være så forferdelig strenge på sukker/fett at man aldri unner ungene noe godt! (De fleste voksne unner seg jo noe godt en gang i blant, om det er ett glass rødvin, et kakestykke eller julebord med jobben...) "Hipp hurra for sukker og fett, med vett", sier nå jeg. (sånn, da er det bare å starte lynsjingen ;-) )
Silker Skrevet 28. oktober 2007 #3 Skrevet 28. oktober 2007 Jeg skal ikke lynsje deg i det hele tatt!! Er helt enig jeg!! Blir derimot helt skremt av alle ekstreme meninger her inne jeg..
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 28. oktober 2007 #4 Skrevet 28. oktober 2007 Alt med måte sier jeg. Vi har sunt og variert kost i ukedagene, med frukt og grønt, varierer mellom fisk og kjøtt osv. På fredags ettermiddag har vi middagsmat som lillemann syns er godt - kan være grillet kylling med tilbehør, hjemmelaget pizza, pannekaker osv. På lørdagen er det nam nam til barnetv, middagen midt på dagen er noen lillemann syns er godt, så ha vi voksne kosemat på kvelden når han er i seng. Vi syns der er greit med varierende kosthold..
Gjest irismor Skrevet 28. oktober 2007 #6 Skrevet 28. oktober 2007 Helt enig med deg. Så beklager ingen lynsjing fra denne kanten =) Når man er så hysteriske/beviste på alt som er "farligt" så håper jeg for all del at dem ikke røyker, drikker eller spiser så mye som et sukkerkorn og gram fett selv.
Alex&Lucas&Prinsesse sin mamma Skrevet 28. oktober 2007 #8 Skrevet 28. oktober 2007 Synes det ikke er riktig å putte det i små barn bare... spiser jo ikke noe dårligere om man bytter ut snopeskålen med oppkuttet frukt eller lignende. Tror virkelig ikke min sønn lider siden han ikke har spist noe sukker enda. Han har jo andre ting han virkelig liker, og som han blir veldig glad for. Synes all snop og junkfood ikke er nødvendig å pushe på de små...
~~DoraDora~~ Skrevet 28. oktober 2007 #9 Skrevet 28. oktober 2007 Jeg er enig med deg i nesten alt.... ikke enig i at vi trenger å ha sjokolade og snacks i hytt og pine. Jeg synes ikke at vi trenger å blande snopet inn i hverdagsmaten (sjokoladepålegg på brødskiva), eller at det er helt ok å bytte ut brødskiva med boller og sånt... ( Hører ofte mødre si : vi har kjøpt boller til lunsj dag, fordi vi var tomme for brød hjemme...når jeg og barna er på lekegrupper på formiddagene) Jeg synes det er helt greit at barna får kose seg innimellom...på samme måte som de voksne(Enten det er lørdag eller mandag), men alt med måte. Hilsen ei som den dag i dag (og opp gjennom hele oppveksten...)sliter med resultatet av å ha ei mor som var enig med deg i absolutt alt.... sjokolade på brødskiva måtte da kunne nytes i ny og ne... og gatekjøkkensnacks før kino, teater o.l måtte da kunne gå an. ( Ps! vi var veldig ofte på slike ting...hehe)
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 28. oktober 2007 #10 Skrevet 28. oktober 2007 Enig med Alex sin mamma.. Grunnen til at vi syntes det er godt er at vi er vant med det.. 3-åringen min er ikke så vant med søtt og er heller ikke så begeistret for det.. Han er veldig allergisk mot melk, og tåler ikke hvete, egg og hvitt sukker (magetrøbbel, oppkast, utslett, kan hovne opp osv osv). Så det sier seg selv at det ikke er bare bare å finne snop og kaker til han. På grunn av dette må han holde en ganske strikt og sunn diett. Jeg er ikke vant med kaker og godt fra jeg var liten og er heller ikke noe glad i det.. Om jeg får velge mellom brokkoli og laks og hveteboller og sukkertøy så foretrekker jeg brokkoli og laks.. Det samme gjør gutten min. Mannen min kom fra en dessertoverspisende familie og hadde mye magetrøbbel før.. Nå spiser han slik som oss litt i "solidaritet " med lillegutt og han er mye bedre i magen selv. Vi har handlet en del godter og potetgull og kjeks som er ok for han på Helios. Han får ikke lørdagsgodt, men det hender vi tar med i større selskaper ol. når det ikke er noen annen servering enn kaker og snacks. I disse selskapene opplever vi at han egentlig ikke er så interessert bare det er tilgjengelig. Han blir litt lei seg om det ikke er noe til han. Men når det er noe til han så spiser han kanskje en eller to små biter, så er han lei og vil heller ha frukt. Jeg syntes IKKE synd på gutten min fordi han ikke tåler dette og derfor ikke kan få det tvert i mot, han har en god grunn til å takke nei når svigermor kommer med kakene, det har ikke vi andre, og det er jo totalt umulig å få den dama til å skjønne at jeg ikke liker kaker og brus noe særlig.. Min svigerfar på noen og 70 spiser alt for mye søtt, man ser det ikke på han, men for ca ti år siden gav magen hans opp.. Han har ikke vært noe særlig syk eller noe gjennom livet, men nå taklet ikke magen mer. Er ikke alt man kan se utenpå eller oppdage før det er for sent.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 28. oktober 2007 #11 Skrevet 28. oktober 2007 og det er ingen lynsjing.. Dere andre får gjøre som dere vil med deres barn.. Gi de brus og kaker hver dag for min del. Men.. vi velger å gjøre det slik, og jeg syntes det er idiotisk av andre å skulle blande seg opp i hva vi gjør og syntes synd på barna våre som ikke får spise seg sjuke på snop.
Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #12 Skrevet 28. oktober 2007 Jeg er HELT enig! Jeg synes vi spiser sunt og variert, selvfølgelig kunne vi ha spist mye sunnere, MEN da måtte jeg ha gitt slipp på så mye jeg elsker så det gidder jeg ikke. Om det kutter ned levetiden min med 10 år at jeg spiser godis i helgene, drar på mcd 1 gang i halvåret, cafe hver lørdag o.l. så får det så være hehe.. Jeg tror det viktigste er hvordan man spiser jo i hverdagen, ikke unntakene innimellom. Vi spiser salat, kokte grønnsaker, frukt, og grovt brød hver dag, fisk ca 2 ganger i uken, bruker kylling eller karbonadedeig isteden for vanlig kjøttdeig o.l. og drikker masse deilig vann! Om jeg skulle dø i morgen så har jeg hvertfall levd livet mitt sånn som jeg ville
Gjest ->>- Skrevet 28. oktober 2007 #13 Skrevet 28. oktober 2007 Selvsagt skal både barn og voksne kunne unne seg noe ekstra godt av og til. Men ikke anser jeg McDonald's som godt på noen som helst måte, ikke spiser vi der selv og ikke kommer jeg til å tillate at ungene mine skal gjøre det så lenge jeg har noe jeg skulle ha sagt på kostholdet deres. Ser heller ingen som helst grunn til at barnehager skal celebrere bursdager med søtmat i tillegg til at familiene gjør det selv. Jeg bruker ikke feire mine venners bursdag to-tre ganger hver heller. Jeg kjenner flere som har kjederøyka fra tenårene til de døde som hundreåring også, men det betyr da ikke at "de tok ikke skade av det" er et argument for at det er bra.
♥Snulder Skrevet 28. oktober 2007 #15 Skrevet 28. oktober 2007 Alt med måte!! Hverken jeg eller mine barn er oppdratt etter "fett og sukker er fy"- regimet. Hverken jeg er mine barn er overvektige eller generelt spesielt glad i sukker og fet mat:=)
Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #16 Skrevet 28. oktober 2007 Mener nå det er forskjell på kjederøyking og å tillate seg å spise snop av og til. Jeg liker heller ikke maten fra Mc Donalds, men andre gjør det, og ser ikke problemet med at man spiser "slik" mat av og til. Jeg spiser andre usunne ting i stedet for burger fra Mc.Donalds. (De har forresten utrolig god iskrem med sjokosaus!) Har du aldri feriet din egen bursdag mer enn en gang? Det har jeg. Først med familien min, og så med venner. (Tar ikke med muttern og fattern på byen...) Helt ærlig så er jeg mye mer bekymret for passiviteten som sees hos mange unger. Det å sitte forran tv-skjermen i timesvis eller tenåringer som sitter hele kvelden med pc-spill tror jeg er mye farligere enn snop i ny og ne. Aktive sunne unger klarer å forbrenne et normalt kosthold (som inneholder både sunne og AV OG TIL usunne ting). Jeg snakker jo i innlegget mitt om unger som ikke får snop, og der foreldrene synes en usunn middag (ala barnehagens besøk på Mc Donalds er drepen (og da er igjen mcD. brukt som eksempel på junkfood...)
Libido- Skrevet 28. oktober 2007 #17 Skrevet 28. oktober 2007 kan jo like gjerne gi ungene et glass med ihjelkokt fett. Er akkurat det samme som å gå på slike junk steder. Er så mye annet godt og som i tillegg er sundt. Folk er bare jævlig late og har null fantasi. De tror det er så forferdelig vanskelig å lage skikkelig mat. Dessuten tror jeg mange familier som lar ungene tilbringe halve livet foran hjernedøde "aktiviteter" er de som gir ungene mest "kos" med godteri og junk. Sikkert en eller annen slags forskrudd måte å lette samvittigheten. Legg merke til at jeg skrev mange, ikke alle.
Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #18 Skrevet 28. oktober 2007 Jeg presiserer igjen at jeg ikke snakker om de som erstatter all mat med junk, men de som synes det er for ille at barnehagen tar EN tur til McD. For å si det enkelt så synes jeg det blir feil å overdrive i begge retninger. Barn skal ikke ha bare (mye) feit og sukret mat, men det er heller ingen grunn til å nekte dem noe i det hele tatt. Man tar ikke skade av LITT så lenge resten av kostholdet er normalt og barna er aktive!
elize m/3 prinsesser & 1 prins Skrevet 28. oktober 2007 #19 Skrevet 28. oktober 2007 Helt enig!!!! Når barna blir skåna for absolutt alt, slik som det virker at noen blir - vil de sikkert gå heelt bananas når de en gang endelig blir sluppet til i alle godsakene...
Isilra Skrevet 28. oktober 2007 #20 Skrevet 28. oktober 2007 Når det er debatter om at man skal begynne å veie barna på skolen igjen, så er det vel kanskje ikke så rart at foreldre har blitt mer bevisste på hvor mye fett og sukker barna får i seg - og det må da bare være bra! Klart at det finnes en mellomvei og at en ikke trenger å ta helt av, men det tror jeg er fåtallet som gjør. Ungene får nok mer sukker i seg enn det en får med seg uansett. Sukker i barnehagen, på "kosetur" med mamma og pappa/lørdagskveld, hos besteforeldre, tanter og onkler osv. Er nok ikke så lett å holde styr på akkurat hvor mye de får i seg uansett, vil jeg tro. Selv har jeg ikke tatt stilling til hvordan det blir med søtsaker på lille gutten vår enda, da han bare er 2 uker. Sier til meg selv nå at han ikke skal få sukker før da og da, men kjenner jeg meg selv blir jeg nok ikke så stram i strikken.. hehe
Himmel og hav Skrevet 28. oktober 2007 #21 Skrevet 28. oktober 2007 Har et par eksempler på det i mine barns vennekrets. I bursdagselskaper så er det de tre som jeg vet lever svært sunt til hverdags som ikke eier magemål når de er i selskap. De stapper i seg sjokoladekake med begge henda, en av dem tok en gang med seg potetgullbollen og låste seg inn på do! Det hadde jeg vært ganske flau over hvis jeg var mora deres. Sånn har de vært fra vi ble kjent med dem i fire års alderen, og de er det fortsatt nå som de er 12... Da synes jeg det er bedre å få litt godteri en gang i blandt så man ikke er helt ustyrlig når man først har en sjanse. Gutta mine spiser ikke mye godteri, men de får en bolle potetgull el, og en sjokolade på lørdag.
Gjest ->>- Skrevet 28. oktober 2007 #22 Skrevet 28. oktober 2007 Om kjederøyking og godtespising er det samme er irrelevant. Poenget var at argumentasjonen din er den samme: "det gikk fint med meg, så da kan det jo ikke være skadelig." Jeg har ikke noe voldsomt i mot snop, men synes ikke det er nødvendig å tilføre kostholdet mer enn nødvendig. Og godter og møkkamat i barnehagen synes jeg kvalifiserer til dønn unødvendig. Junk food er ALDRI nødvendig, og ikke noe jeg noensinne vil gi ungene mine. Jeg tror vi kan ha det riktig så koselig i familien uten både McD og Burger King. Visst klarer de å forbrenne det, men jeg skjønner ikke poenget med å tilføre det i utgangspunktet. For å ha det koselig? Det er litt scary om det behøves.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 28. oktober 2007 #23 Skrevet 28. oktober 2007 Det har da ikke noe med at de ikke er vant med snop å gjøre, men heller holdningene.. Småen her har en del matallergier og får ikke, greit nok.. Han kan få erstatningsprodukter og han spiser det en skjelden gang, men han syntes ikke det er så spennende og spiser aldri opp selv om han bare får bittelitt... Jeg har heller aldri spist noe særlig snop og gjør det fortsatt ikke verken borte eller hjemme. Han elsker frukt derimot og kan spise masse. Har disse barna fått noen god forklaring på dette eller er det bare "forbuden frukt" uten at de helt vet hvorfor? Man får heller lære ungene hvordan de oppfører seg borte da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå