Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #1 Skrevet 28. oktober 2007 Jeg hører av og til om de som forteller lattermildt at de har skjelt ut både jordmor og barnefaren under fødselen......Jeg får helt vondt inni meg! Jeg kjenner to jordmødre, og de kan fortelle at det slettes ikke er noe hyggelig! Det preller kanskje lettere av enn på andre, men det går ikke ubemerket hen! Tenk hvordan de har det når de går hjem fra jobben! Jeg har selv vært gjennom 2 fødsler, en på 44 timer, og en på 4 timer. Har ropt og rautet som ei kyr, men aldri hverken bannet eller skjelt ut hverken barnefaren eller jordmor. At en får lyst å sende ut en lysing når barnets hode står i åpningen og det presser som verst....det kan jeg forstå! :-) En irritabel setning har nok min mann eller jordmor også fått, men jeg har aldri vært høyrøstet. Og har jeg sagt noe irritabelt, så ber jeg alltid om unnskyldning etterpå. Det er ikke alltid lett å holde lunta når det står på i siste fase. Det jeg mener er at vi alle burde PRØVE så godt vi kan og behandle de rundt oss som mennesker med følelser under fødselen, selv om dette er dagen der vi skal sette oss selv først. Hva er deres tanker om dette? Er det bare meg?
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #2 Skrevet 28. oktober 2007 Kjære vene for et teit innlegg! Det er faktisk jobben dems.. Og takler dem det ikke,får de virkelig finne seg noe annet å gjøre. Jeg tror personlig at det man sier under fødsel,ikke er noe man har spesielt kontroll på. Greit å be om unnskyldning etterpå selvsagt, om man har gått for langt. Men dette er virkelig ikke NOK en ting man skal måtte behøve å tenke på når man føder! De har blitt opplært i jobben sin. Noen gjør en god jobb,mens andre helt klart burde finne seg noe annet å drive med. Sånn er det i alle yrker. Blir bare kjempeirritert når jeg leser sånt piss som dette..
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #3 Skrevet 28. oktober 2007 Jeg tror det må være en utrolig jobb å ha. både på godt og vondt. Jeg for min del sa ikke så mye stygt til noen av jordmødrene eller pappaen under første fødsel. Men alle kunne bare holde kjeft hvertfall. spurte også etter en kopp kaffe da di spurte meg om jeg ville ha noe å drikke etter all svettingen og slitet. (19 tmer) Men tror jordmødrene sin jobb er for damer med sterk psyke, og evnen til å glede seg på andre sine veier.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #4 Skrevet 28. oktober 2007 Vet du hva? Du som har lagt inn dette innlegget, ikke bry deg om hun som svarer at dette er et teit innlegg. Noe sier meg at dette er en person som føler seg litt truffet...... Jeg er helt enig i at jordmødrene fortjener medmennesklig respekt de også! Selv skulle jeg ønske at noen hadde sagt noe lignende til meg før jeg fødte førstemann. Jeg var ung og uerfaren, og hadde nettopp den holdningen at det var normalt å brøle av seg det ene og det andre uten å tenke på andre enn seg selv. I dag er jeg bare så inderlig flau over det.... Jeg kjenner dem som har mistet kontrollen under fødselen pga angst, og da er saken annerledes. Som HI sier, vi bør vi i alle fall PRØVE. Det er ikke dermed sagt at de som ikke klarer å holde seg fra det er dålige mennensker. Jeg tror ikke det er det HI mener heller. Det er de som driter i å prøve dette er myntet på slik jeg tolker det. JEG skal i alle fall prøve så godt jeg kan.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #5 Skrevet 28. oktober 2007 ja herregud så teit.. Men gud å flink du er som ikke skjelte ut noen eller lagde noe lyd da...!! er langt ifra synd på jordmødrene, dette er jobben dems...!! Stakkars de som jobber i barnahage, butikk, industri osv.. skal man begynne å syntes synd på alle nå eller? skikkelig piss inlegg ja..
BlåklokkaVest Skrevet 28. oktober 2007 #6 Skrevet 28. oktober 2007 Morsomt, jeg har også hatt en fødsel på 44 timer og en på 4 timer :-) Men, over til tema: Kan de jordmødrene du kjenner være nyutdannet? Eller ikke har jobbet så lenge som jordmødre? Det trenger ikke ha noe med saken å gjøre, men jeg bare kjenner til at enkelte jordmødre slet litt med dette i begynnelsen, men ble mer "herdet" etter hvert. De mente de fikk mer forstålese for hvorfor det hendte. Akkurat når det gjelder dem som ikke prøver, så kan jeg vel egentlig vere litt enig. Men det er faktisk mange som er .....tja.....kan man kalle det utilregnelige?......når de føder. Man mister liksom litt kontrollen over eget sinn. Det kan være tung fødsel som gjør det....angst....intense smerter..... Dette vet jordmødrene, og derfor vet de også at disse mener lite av det de sier. Vi kan alle prøve, men vi må ikke føle at vi mislykkes om vi skulle finne på å si noe vi angrer på under fødselen. Det går jo an å snakke med jormor om det i etterkant, og jeg føler meg bra sikker på at de viser forståelse for det hvis de merker at en angrer.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #7 Skrevet 28. oktober 2007 Ja, det stemmer at de er nyutdannet. Den ene har jobbet 1 år, den andre nettopp begynt ..... Synes bare litt synd på dem... Men du har kanskje rett, at folk rett og slett ikke har kontroll på alt under fødselen. Kanskje de jordmødrene endrer mening etter hvert....Jeg har jo bare mine egne fødsler å sammenligne med, og de gikk jo veldig fint. Beklager folkens.....uvitenhet er en dum ting....
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #8 Skrevet 28. oktober 2007 Koss innlegg e d hær da????GUUUUUUD, kor TEIT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
tobias og en til i magen:) Skrevet 28. oktober 2007 #9 Skrevet 28. oktober 2007 Jeg er gravid med mitt første barn og tenker for tiden veldig mye på dette faktisk, at for meg å skjelle og smelle og forbanne alle inne på fødestua vil være utrolig flaut og ydmykende fødselsopplevelse. Jeg er selv utdannet sykepleier og vært med på flere fødsler da jeg hadde sykepleiepraksis, og også hørt mange personlige fødselsopplevelser fra privatpersoner, både negative og positive fødselsopplevelser. Jeg merker jeg blir utrolig provosert av anonyme hormonbomber som kaller dette pissinnlegg! selv om det ikke er noe alle bekymrer seg over og tenker over, så er det heldigvis noen av oss gravide som gjør det!
Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #10 Skrevet 28. oktober 2007 Har aldri sett slik på det, men du har jo faktisk et poeng, HI
Lille`mor & lillebøll Skrevet 28. oktober 2007 #11 Skrevet 28. oktober 2007 Enig med deg HI. Vi skal oppføre oss som mennesker selvom vi føder! Greit det kan komme en glose til den ene eller andre parten,men det får være grenser. En fødsel skal være litt hyggelig også da.Synes jeg;=) Men for all del vis det er noen som har så dårlige maneer at de måtte ligge å banne og sjelle i flere timer..Så hverså god. Det er i hvertfall ikke min plan!
lizzieliz Skrevet 28. oktober 2007 #12 Skrevet 28. oktober 2007 Er så enig, man skal behandle sine medmennesker med respekt!!! Og hvis man nå kommer med noe gloser så går det ann å si unnskyld etterpå... Jeg for min del ønsker en harmonisk fødsel, ikke en der jordmor går av sitt skift og ønsker meg pokker i vold etterpå...
Jordbæret <3 Skrevet 28. oktober 2007 #13 Skrevet 28. oktober 2007 Jeg er enig med deg HI. Det kan være sunt å tenke gjennom dette på forhånd, da har man større forutsetning for å klare å beholde kontrollen når det står på som verst. Jeg har ikke tenkt å skjelle ut noen som helst, og aller minst min snille jordmor og min kjære mann. Men jeg har vært med på min søsters dramatiske og langdryge fødsel. Og jeg har forståelse for at etter 15 timer med to-fire minutter mellom riene, da fikk jeg så ørene flagret fordi jeg maste om at hun måtte huske å puste. Hun var totalt utslitt da et lyst hode endelig forsto at babyen satt fast og ikke ville komme av seg selv. Men ikke en eneste gang sa hun noe vondt til de tre jordmødrene og de to legene og barnepeleieren som etterhvert fylte fødestua. Men to ganger fikk jeg noen gloser som ikke egner seg på trykk, etterpå husket hun ikke noe selv, og jeg tok meg ikke nær avå det i det hele tatt. Når min søster klarte å være så kontrollert etter så lang tid, da skal jammen jeg også klare det. For meg handler det litt om å ha en harmonisk fødsel der jeg og min kjære skal dele noe vakkert. Det vil ikke jeg ødelegge ved å banne og sverte og skjelle ut både han og jordmor.
Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #14 Skrevet 28. oktober 2007 Hei! Synes det er fint at noen setter fokus på dette, for det kan noen ganger virke som om noen mener at det å kjefte på JM under fødsel. Vel...det er ikke greit. De har tatt denne utdannelsen for å hjelpe barna til verden, ikke fordi at grusomme kjerringer(beklager uttrykket) skal kunne kjefte de ut. At man kjefter litt på mannen er mer greit ;o) (Jeg husker at jeg virkelig måtte kjefte litt på gubben da han forstyrra meg grenseløst under riene. Han ville bare hjelpe, men er rie må man virkelig konsentrere seg om). Jeg mener i tillegg at man skal ha respekt for mennesker i alle yrker. Om det er butikkdama på Rema eller om det er advokater. Husk at man kommer seg som regel mye lengre ved å være hyggelig enn å være ekkel med noen )
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2007 #15 Skrevet 29. oktober 2007 Jeg synes ikke at dette var noe teit innlegg, jeg! Faktisk tror jeg det er lurt at man tenker gjennom på forhånd at dette kan være relevant for din egen opplevelse av fødselen. Nå har jeg ikke født ennå, så jeg aner heller ikke noe om hvordan jeg kommer til å oppføre meg under en fødsel. Men jeg HÅPER virkelig at jeg klarer å oppføre meg noenlunde selv om jeg har så vondt som jeg aldri har hatt før. Jeg tror jeg ville følt meg flau etterpå om jeg har kjeftet opp jordmora, så det vil jeg gjerne unngå! Hvis det går...
sunshine2 Skrevet 29. oktober 2007 #16 Skrevet 29. oktober 2007 Helt enig med deg HI. Jeg blir faktisk litt provosert av dem som sier at dette er et piss innlegg. Jeg vil påstå å si at det har noe med normal folkeskikk å gjøre. Jeg syns ikke at selv om det er "vår" dag og det er vi og barnet som er i fokus, at det gir oss en mer rett til å kjefte og smelle på jordmoren eller noen andre av den grunn. Det er klart at vi skal få lov til å gi beskjed. Men vi trenger ikke å miste alle hemninger. Hadde selv en hard og tøff fødsel, så det er ikke fordi at jeg slapp "billig" unna at jeg sier dette. Men jeg syns at vi skal ha respekt for andre mennesker selv om vi selv går igjennom en tøff opplevelse der og da. (",)
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2007 #17 Skrevet 29. oktober 2007 Som sykepleier var jeg med på en del fødsler under min praksis på fødeavdelingen. Og INGEN av de kvinnene skjelte ut jordmora!!! Så det at noen gjør det, og mener det liksom skal være lov å oppføre seg akkurat som man vil mot andre mennesker (som faktisk gjør alt de kan for å hjelpe en) "bare" fordi man føder synes jeg er noe pisspreik! Noen har en forventning om at alt er lov, men man bør i alle fall vite at om man setter i gang å skjeller ut uten grunn så er man faktisk en del av en liten gruppe. Alle vi som har en jobb vet at i noen tilfeller gir man det lille ekstra. Og jeg tviler på at det er disse kvinnene som får det under fødselen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå