fruktfat Skrevet 28. oktober 2007 #1 Skrevet 28. oktober 2007 Skulle gjerne hatt noen innspill til en sak om Halloween fra noen som har førsthåndskunnskap om tradisjonen.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 28. oktober 2007 #4 Skrevet 28. oktober 2007 bør du ikke spørre noen Irer da tradisjonen langt i fra er Amerikansk?! Hva er det du lurer på da? jeg kan ganske mye om det..
fruktfat Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 28. oktober 2007 Jeg vil gjerne ha en som har førstehåndskunnskap om Halloween til å fortelle litt om hvordan vi nordmenn feirer halloween og om vår måte å feire på avviker fra det tradisjonelle amerikanske (eller irske). Det bør være en med geografisk eller faglig bakgrunn.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 28. oktober 2007 #6 Skrevet 28. oktober 2007 ok. vel, det blir litt vanskelig..jeg har masse informasjon om hvorfor det feires halloween og jeg vet også hvordan man feirer det i USA. De bruker mye av oktober til forberedelse til halloween, de pynter i hagen med gresskar, lys, noen har spøkelser, hekser og fugleskremsel i hagen også. De drar til pumpkin patches og plukker ut de gresskarene de vil ha til å lage lykter med, samme med ungen. Der har de ofte dyr, hesteridning, cider og do'nuts, også kan ungene base i høy osv osv. Så feirer de fleste med å gå trick or treating på den 31 oktober. Da går de minste sammen med voksene og man tar gjerne med seg helt små babyer utkledd i kostymer også. Så får ungene godis når de ringer på døren og de har sjeldent problemer med at unger kaster egg osv. Dette må være et norsk fenomen altså.. skjønner det ikke helt. Den tradisjonelle måten har jo blitt mer for barn opp gjennom årene, fordi det var jo egentlig de voksene som kledde seg ut for å skremme døde sjeler fra å ta bolig i deres kropp natten før All saint day. Og det var de voksne som gikk fra dør til dør og takk soul cakes, soul cakes ble gitt til de tiggende for de skulle be bønner for deres døde familie og des flere soul cakes man ga, des flere bønner ble det for de døde i den familien. I norge så vet jeg ikke så mye om Halloween, bortsett fra at ungene kler seg ut og går trick or treat. Og at mange er utrolig forbanna fordi det de mener det er en amerikansk tradisjon, og det er det jo ikke. det var irene som tok den med seg til USA og derfra utviklet den seg til det man kjenner halloween som nå. Klart at den har blitt veldig kommersiel og har ikke noen betydning lenger, annet en at den lyser opp i høstmørket, og gjør oktober til en fin måned der man gleder seg til den 31. at man skrur av utelyset når man ikke vil ha trick or treaters på døren er helt vanlig både i england og i usa, og det bruker å bli respekter. at ungene sier trick or treat er ingen trussel om å få huset sitt nedkastet med egg for å få godis... De aller fleste som får besøk av disse ungene gir villig vekk godis. Jeg ser at de fleste mødre som er anti-halloween her synes det er ekkelt med de skumle maskene og at man kler barna ut som djevler, og her ser jeg et lite avvik iallefall fordi mange barn i usa er kledd ut som prinser og prinsessser, drager, marihøner, bamser, disneyfigurer som tinkerbelle og mikke mus. Det fokuseres litt mer på stygge masker og hekser her i norge en det gjøres i usa iallfall..etter min oppfattning.
Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #7 Skrevet 28. oktober 2007 Egentlig så er det vel den som åpner døra som skal gi trick or treat, ikke barna? Altså skal de gi godis eller gjøre dem et pek! Det er ikke ungene (de som ringer på) som skal gjøre pek.
fruktfat Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 28. oktober 2007 Takk skal du ha, det var nyttig. Trenger forstatt noen med opphave i et av fødelandene til Halloween, altså, men det var uansett greit å få litt kjøtt på beinet.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 28. oktober 2007 #9 Skrevet 28. oktober 2007 Og noen steder i usa har de gigantiske halloween-parader.. som feks i los angeles. der stenges en hel gate av og folk går ut for å vise frem kostymene sine og de er så sinsykt creative. denne er noe anført av de homofile i LA da.
Mrs. X Skrevet 28. oktober 2007 #10 Skrevet 28. oktober 2007 Jeg har feiret Halloween en del ganger i USA og signerer (S)Tinkerbelle her. Der er det sjelden barna kles i skumle masker og "stygge" kostymer som skal skremme andre. Det skjer heller aldri tricks selv om man ikke får godteri og det respekteres at noen ikke vil ha besøk. Ofte på små steder samles alle store og små, de går organisert sammen i grupper med foreldre. Det er ytterst sjelden at tenåringer/store barn går trick or treat, slik som her i Norge. Så jeg og føler at mange har misforstått tradisjonen ganske kraftig her i Norge. Dette er en samlende, morsom og lystbetont feiring i USA både for barn og voksne!
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 28. oktober 2007 #11 Skrevet 28. oktober 2007 en annen flott tradisjon i usa er pumpkin trails.. der foreldre og barn går sammen om å lage en flott sti gjennom skogen/parken også har man litt skumle ting inni der, hvor man putter hendene sine i gørr for å finne ut hva det er, noen spørsmål, kanskje noen voksne kledd ut som litt skumle hekser osv. som mia sa, det er en veldig samlende tradisjon for både voksne og barn i usa. man koser seg og gjør ting sammen. baker sugar-cookies og trykker ut figurer også dekorer man kakene etterpå i hallween farger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå