Gå til innhold

Noen som har litt peil på å ta bilder her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen ganger når jeg skal ta bilder, blir de ganske uskarpe.

Trenger noen råd for hvordan få skarpere bilder.

Har et canon eos speilrefleks kamera. Særlig inne hender det at jeg får uskarpe bilder, men også ute.

Skjønner ikke helt hva det er jeg gjør feil for jeg kan ta et kjempe bra skarpt bilde det ene øyeblikket, men neste gang blir det uskarpt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen ekspert, men...

Det høres ut som om du ikke "aktiviserer" autofokusen eller at du

(auto-)fokuserer på feil objekt i bildet?

Inne er det som regel dårligere lys. Er det bilder uten blits som blir uskarpe? I så fall holder du ikke kameraet i ro = bruk blits eller stativ.

Sjekk hvilke instillinger kameraet ditt står på, f. eks lysfølsomheten, lukkertider osv.

Har du bruksanvisningen enda? I så fall, les litt der, der er det nok en feilfinderliste (troubleshooting - hva i alle verden het det på norsk igjen??)

Håper det hjalp litt.

Skrevet

Hun sier det meste over her.. Den største feilen er som regel alltid feil fokus og for lite lys.. Hvis du ikke klarer og fokusere ordentlig med manuell er det lurt og alltid ha den på autofokus..;o

Skrevet

autofokus er bra. Hvis du holder knappen halvveis nede, så fokuserer kamera, det vil komme en liten lyd eller en prikk i linsa (kanskje), da har du fokus, og så trykker du:)

Skrevet

når jeg snakker om knappen, mener jeg utløseren...eller den du tar bilde med:)

Skrevet

kameraet står på autofocus, jeg bruker blitz (den kommer automatisk) og holder kameraet i ro.

Bildene blir ikke så veldig uskarpe. Litt vanskelig å forklare, men noen ganger får jeg de kjempe fine bildene som er skikkelig skarpe, mens neste sekund blir de ikke så skarpe. Bildene blir jo tatt på samme sted, så rart hvis lysmengden ikke er samme fra gang til gang...

Skrevet

du må holde utløseren litt nede, da fokuserer kamera, og fryser bildet, deretter kan du trykke den helt ned slik-da tar du bilde.

Skrevet

Ja jeg gjør det også. Huff det er ikke lett det her:-)

Skrevet

da vet jeg rett og slett ikke...det er jo fokuset som gjør at bildene blir uklare....hvis de er kornete kan det være oppløsningen....dess mindre megapixler man har i kamera, jo er kornete blir bildene.

Skrevet

hehe..det er nok ikke dårlig med megapixler i et eos kamera..

du må sørge for at det du skal ta bilde av er i fokus hele tiden ved hjelp av de strekene som du ser.. om det lyser feks i et hjørne og det du skal ha i fokus er i midten så er det det som er i hjørnet som kommer i fokus.. gud å flink jeg er til å forklare. hahahaha..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...