Gå til innhold

Barn og leggetider - hva synes dere...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo har to barn fra et tidligere forhold som er hos oss hver frihelg (han jobber skift). De er 3 og 11 år. I tillegg har vi en liten en på 3 mnd sammen.

Jeg er av den oppfatning at barn skal legge seg i god tid før vi voksne tar kvelden, men slik er det ikke hos oss i helgene. 3 åringen er i seng ca kl 21, mens hun på 11 ofte er oppe til nærmere 23 (må jo få se alt som er å se på tv). Dette resulterer i at vi nesten ikke får noe "voksentid" sammen før vi selv legger oss. Orker jo ikke sitte oppe hele natta siden vi har en liten en som skal ammes to ganger iløpet av natta, og i tillegg vil opp i 7-8 tiden på morgenen.

Dette har ført til litt diskusjoner her i huset, og jeg har derfor begynt å lure på om det er jeg som er helt urimelig her!!!??? Hva er egentlig normal leggetid i helgene for barn på 3 og 11 år? Jeg mener helt bestemt å huske at jeg måtte være i seng ca 21.30 da jeg var på den alderen, men mulig jeg husker feil.

Hadde vært kjekt med noen synspunkter fra dere! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hm.. jeg synes 3 åringen burde vært i seng kl 7, og 11 åringen i seng senest 10.. kanskje 21.30 som du sier ja.. alltfor lenge til 23 hvertfall!

Skrevet

Jeg syns 21 var sent for ei på 3 år å legge seg. 20 er vel mer normalt. Jenta mi på 9 år legger seg kl 21 eller 21.30 noen ganger i helgene, syns en på 11 år skal få legge seg litt senere, men 23 var vel litt sent. Er jo ikke alt som er på tv etter kl 21 som egner seg for 11 åringer heller... 22 er kanskje mer passe. Samtidig så syns jeg du må tåle å ikke få voksentid når de er hos dere, det er jo tydeligvis ikke såå ofte? Hva med å si at tv kvelden er slutt kl 22, men at 11 åringen kan få lese på sengen en halvtime før lyset slukkes?

Skrevet

Men hvis mannen jobber skift, og har barna hver frihelg vil jo det si at de aldri har en helg alene.

Jeg synes at en treåring skal legge seg kl 8 og en elleveåring kl 10. Hvis det er fordi mannen din vil ha mest mulig tid med barna kan han jo stå opp sammen med de om morgenen og lage koselig frokostbord eller noe...

Skrevet

Min 3 (snart 4) åring legger seg klokka halv åtte på hverdagen, i helga legger han seg sjelden før åtte, men aldri etter 21. Nå har ikke jeg noen 11-åring men for meg høres 21.30 ut som en grei tid.. Ungene mine skal uansett være veldig store før de skal sitte oppe etter 22, det er noe som heter voksentid i stua, og etter 22 får de heller lese, høre på musikk eller hva de måtte ønske på rommet sitt hvis de ikke er klar for å sove enda! Men det er jo anderledes når en har ungene hver dag, skjønner godt at både mannen din og ungene vil dra ut kveldskosen så lenge som mulig når de bare er sammen i frihelgene. Kanskje du må gi deg her, dere har jo voksentid på de kveldene ungene hans er hos mora si...

Skrevet

Takk for innspill! Jeg synes også 22 er mer passe for en på 11. Som du sier er de ikke her så ofte, så vi vil jo gjerne være litt ekstra snille når de først er her.

Problemet her når det gjelder voksentid er at når barna ikke er her så jobber sambo, så vi får i grunn sjelden tid for oss selv :( Men det er vel sånn livet er med barn, og de skal jo ikke straffes for det. Bare litt synd at det sliter litt på forholdet vårt. Var derfor jeg tenkte at det kanskje hadde vært deilig med litt tid på kveldene, selv om barna er her. Mini på 3 mnd teller jo ikke i denne sammenhengen, han legger seg kl 19 uansett :)

Skrevet

Jeg synes 3 åringen bør være i seng mellom 19-20.

11 åringen bør være i seng seinest kl 22...

Skrevet

Søstern har ei på 12 år og hun sier at de sjeldent har voksentid, ihvertfall ikke i helgene. Så noen ganger får hun rett og slett beskjed om at nå skal vi ha litt tid for oss selv, så du kan se på tv og kose deg på rommet ditt. Hun sitter som regel på msn på kveldene med vennene sine uansett, men syns det er veldig interessant å vifte med ørene for å høre hva de voksne snakker om. Hehe...Men hun er nesten aldri hos faren sin da, så jeg skjønner jo at de trenger litt tid for seg selv av og til, ikke minst for å kunne prate om voksenting. :o)

Skrevet

enig med 2barnsmor -27, mellom 19-20 får 3 åringen. Og senest 10 for 11 åringen. Men fins jo unntak da. Syns ikke man kan kreve så mye voksen tid den helga dere har ungene..

selv om han jobber skift de andre helgene, så antar jeg at han ikke har bare kvelder...?

Skrevet

Det er nok jeg som er litt egoistisk her... Fra nå av skal jeg være verdens snilleste stemor, he he... :)

Som du sier så jobber han ikke bare kvelder de andre helgene; det varierer mellom dagtid, ettermiddag og natt. Med andre ord har vi voksentid ca hver 5. helg (dvs når han jobber dagtid - ettermiddag er han jo på jobb og når han skal på nattskift må han nesten sove litt først).

Det er vel en litt spesiell alder når de er 11 år. Ikke små og heller ikke store. Merker dette godt når vi f.eks ser Senkveld på fredagene. Hun på 11 ser dette sammen med oss, men skjønner jo ikke noe av humoren :) Derfor tenker jeg at hun heller kunne ha lagt seg, men for en på 11 er vel poenget å være oppe lengst mulig... Kan huske at det var slik da jeg var 11 iallefall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...