Nøtte Skrevet 28. oktober 2007 #1 Skrevet 28. oktober 2007 Utrolig intressant. De tester ut de forskjellige metodene fra 50, 60 og 70-tallet på 2007 babyer. Dr Truby King strikt rutine metode fra 50 tallet er den hvor babyen blir matet hver 3dje time på dagen med flaske, lagt i seng kl 19. Siste mating kl.23 og sover inne på eget rom til kl 7. Mor har kun lov til 10 minutters øye kontakt pr. dag for babyen skal ikke skjemmes bort. De skal vite hvem som er sjefen. Brutalt og grusomt å følge med de babyene som fikk gjennomgå dette, men det værste var at det funket. Ego foreldrene la den 10 uker gamle babyen i seng kl 19, hadde storslagen fest hjemme og babyene gav ikke en lyd fra seg. Dr Spock metoden fra 60-tallet er vel den vi kjenner best til. Stol på dine egne instinkter, sov på samme rom som babyen, men la den ligge i egen seng. Ikke la babyen skrike for lenge uten kontakt. Gi den fast føde ved 4 mnd alderen. Jeg mener dette er den læren vi i dag får fra Helsestasjonen. Jean Liedloff's Continuum Concept fra 70 tallet er det vi i dag kaller tilknyttnings omsorg (Attatchment Parenting) hvor du går med babyen i bæreklede uansett hva du gjør. Disse babyen skriker ikke og samsoving er et must. De får pupp når de vil og smukk bruker de ikke. Denne ideen stammer fra de infødte i Amazonas hvor mor bærer barnet rundt samme hvor de er. De får ikke fast føde før de er 6 mnd. 70-talls metoden kom best ut samlet av alle. Målte ting som: Foreldrenes nattesøvn, sex, baby mating, kveldsfritid, besøk av venner osv. Se her: http://www.channel4.com/health/microsites/B/bringing_up_baby/ Jeg har en 7 uker gammel baby. Prøver nå en mix av 50-tallet og 70-tallet. Skal vekke barnet for mat til faste tider. Har bysset hull i parketten så det er jeg lei. La meg i går med baby kl. 23 Skal gjøre det hver dag. Null byssing. Skriker den ved siden av meg så skal det bysses I SENGA. Har en fæl fødselsdepresjon og trenger noe å jobbe mot. Noe å være opptatt av. Excel arket med søvn og våken tid har vært registrert fra hun var 4 uker. Noen andre som har kommet noe lurt så byssing utgår?
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #2 Skrevet 28. oktober 2007 Ehhh, jeg ble svimmel av hele innlegget. Selv for ei dame som har studert totalt 9 år på universitet og forlest seg på Gro Nylander både under svangerskap og barselperiode må jeg si at: Du har en uhyre teoretisk tilnærmingsmåte til dette. Jeg har holdt meg til magefølelsen (ispedd prekener fra helsestasjon (totalignorert, stort sett) og litt mer fornuft fra Nylander), og det har funket bra. Kanskje du kan finne noe annet å jobbe mot, eller tenke på?
MathildeC Skrevet 28. oktober 2007 #3 Skrevet 28. oktober 2007 Kanskje du kan kjope en hengekoye som henger over sengen din? Saa slipper du aa baere hele tiden. Det tror jeg jeg vil gjoere med nestemann.. Bysses av seg selv. Ellers hoeres 70-tallsmetoden for slitsom ut for meg - jeg sover ikke noe godt i senga med baby der.. Haaper det snart gaar bedre med depresjonen din. Jeg hadde det ogsaa kjipt saa vet hvordan du har det. For meg ble det bedre rundt 7 ukers tiden. Tror det jeg trengte var aa vaere mye med jenta mi og bli kjent med henne, proeve aa se ting fra hennes staasted :-)
Nøtte Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 28. oktober 2007 Jepp, er nok litt teoretisk desperat av meg i denne tiden. En går jo rundt i en boble alene med babyen de første 2 mnd. Gleder meg til barselsgruppe treff, men det er først når babyen er 2 mnd en får noe sånt. Egentlig vil jeg gjøre ting som jeg liker i denne permisjonstiden. Som f.eks å lære meg et nytt programmeringsspråk og kunne vifte med det på cv'n min når jeg skal i jobb igjen. Men det er jo HELT VILLT å håpe på det. Bare tanken er grotesk, ego og uansvarlig. Derfor jeg teoriserer på baby ting. Skal jo bry meg kun om babyen og bli kjent med den. Er klar over det. Så litt forskning og testing i den banen er mer moralsk korrekt.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #5 Skrevet 28. oktober 2007 Ble svimmel jeg også! Tester de virkelig ut slike metoder på babyer? Den første der er jo helt forferdelig! GRUSOM! Grunnleggeren av tilknyttingsomsorg var vel Dr Sears var det ikke det da? Det står her: http://toogto.com/index.php?option=com_content&task=view&id=23&Itemid=27
Labbetøs Skrevet 28. oktober 2007 #6 Skrevet 28. oktober 2007 Jeg knytter meg fullt og helt til "2007 metoden". Babyen skal helst ikke skrike, fordi den får det den trenger når den måtte trenge det (unntak for kolikkbabyer og slikt som ikke lar seg trøste). Babyen fullammes til 6 mnd, men kan få fast føde fra 4 mnd dersom det tilsier at det er det beste. Den får mat når den måtte ønske det, og så lenge den måtte ønske det. Foreldrekontakt er det ubegrenset tilgang på, selv om babyen også får være litt i fred alene på pleddet sitt. Dette har resultert i en baby som legger seg kl 19, og sovner selv uten hjelp fra mamma og pappa. Jeg har siden hun var 3 mnd gammel lagt henne våken i senga si, og hun har sovnet selv uten å gråte. Jobbet riktignok hardt med dette fra 5 ukers alder, men helt uten skriking. På babyens premisser. Vi drat ut på besøk om kveldene innimellom, og tar da babyen med oss. Hun sovner like bra borte som hjemme, og våkner som oftest ikke engang når vi kjører hjem. På ferie nå i august la vi henne i vogna, og dro ut på restaurant (frankrike) på kveldene. Hun sov gjennom hele restaurantbesøket, og våknet ikke da vi la henne tilbake i senga da vil kom hjem heller. Vi har en rolig og trygg baby som er blid og glad hele tiden, og vi har masse tid til oss selv etter leggetid. Natt er fra 19 til 09, og da våkner hun bare en gang som er frokostpupp mellom 7 og 8 en gang. Her regjerer 2007-metoden, og det trives vi med. :-)
TøffiTrynet☠ Skrevet 28. oktober 2007 #7 Skrevet 28. oktober 2007 Vil bare si til deg, Ellie: Så flink du er!!! Og dette var et av de mest fornuftige innlegg jeg har lest ang. baby og soving/omsorg. Jeg har heller ikke noe tro på å følge bestemte metoder slavisk.. Man må finne ut hva som passer for seg og sitt barn. Er selv "velsignet" med en rolig og blid gutt på snart 6 mnd. som sover hele natten i sin egen seng. Og til dere som sliter med soving: Lytt til hjertet og fornuften, og spør gjerne om hjelp på helsestasjonen. De er der for dere!
Labbetøs Skrevet 28. oktober 2007 #8 Skrevet 28. oktober 2007 Ja helt enig. Man må føle babyen, og la barnet selv bestemme. Vi hadde det travelt i starten fordi vi løp flettene av oss for å ta henne med en gang hun skrek til. Hun trengte ikke å skrike for å få det hun ville, og det resulterte i at hun skrek mindre og mindre. Hun ble vant med at vi var der selv om hun ikke så oss, og hun viste at hun fikk den hun måtte trenge uten å skrike seg til det. Selvsagt er det forskjell på barn, men har man en rolig og fornøyd baby som skriker lite så kan man som oftest stole på at man har gjordt noe riktig. Det aller viktigste i "2007-metoden" er å lytte til mammahjertet. :-)
Yrha Skrevet 28. oktober 2007 #9 Skrevet 28. oktober 2007 Nøtte... håper ikke du kun har 10 minutters øyekontakt med baby hver dag!!? Fare for at du får et meget asosialt barn da... Jeg er av den tro at babyer nesten ikke kan skjemmes bort. 70-talls metoden høres ut som det mest naturlige for meg, med unntak av samsoving og byssing i søvn. Her sovner baby ved puppen når han spiser kveldsmat.
ScaryMama Skrevet 28. oktober 2007 #10 Skrevet 28. oktober 2007 Jobb mot å få en blid og trygg baby, og hvis ikke du får hjelp så søk. Hva er det du egentlig prøver på? Du sier at du vil ha en teoretisk tilnærming men det får du ikke med bare ett barn med i "studiet" ditt. Barnet ditt kommer til å bli forvirret og kommer til å reagere rart uansett hvilken metode du bruker fordi hun skjønner ikke hvorfor mamma forandrer seg sånn og er utilregnelig. Verden for henne blir utilregnelig og utrygg. Forøvrig så har jeg veldig tro på "70-tallsmetoden" så kanskje du burde prøve deg på denne? Og KUN denne? Ikke forvirr barnet ditt fordi du kjeder deg. Gå heller på babysang og lignende, det er viktig å finne på noe sammen med babyen din:)
ScaryMama Skrevet 28. oktober 2007 #11 Skrevet 28. oktober 2007 Det er forresten mye bedre at du lærer deg programmeringsspråk enn å gjøre dette her. Jeg har studert hele veien og det har gått fint det. Babyer sover en del og da kan du bruke den tiden.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #12 Skrevet 28. oktober 2007 jeg er med på den at en skal følge babyen altså, men det er ikke så lett når en har en kolikk-baby som griner nesten hele tiden og ikke lar seg trøste.. Da er det jammen greit å ha noen slike teorier en kan gå litt etter.. Og har man en alvorlig fødselsdepresjon så er det ingenting som er bedre enn å ha et "mål" å jobbe mot.. Det være seg det ene eller det andre. Så til HI, gjør det du føler kan hjelpe deg ut av depresjonen. Det er hvertfall ikke bra for beibisen med en mor som er konstant deprimert.. Håper dette kan hjelpe deg, og lykke til. Klem
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #13 Skrevet 28. oktober 2007 Herregud, hva er du gjør med barnet ditt??? Å ta seg av et barn krever ubegrenset kjærlighet og omsorg, ikke teoretiske tilnærminger basert på gammeldagse teorier for at du skal unngå depresjon. Jeg tror barnet ditt kommer til å bli forvirret og asosial av disse teoriene dine. Få hjelp av psykolog til depresjonen din, og ta deg av barnet ditt med all den kjærlighet og trygghet du kan gi den!!!
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #14 Skrevet 28. oktober 2007 Unnskyld meg, siste anonym.. Sier hun noe om at hun IKKE ønsker å gi barnet sitt ubegrenset kjærlighet og omsorg?!!!! Hun har vel bare lest seg frem for å finne ut hva hun synes er best for barnet sitt.. og synes hun har vært flink jeg, slik jeg forstod det ble 50-tallsmetoden brukt i forhold til mat, ikke noe annet. Og 70-tallsmetoden virket fin man oppfører seg da ikke sånn til en person som sier at en har fødselsdepresjon og ønsker å få fokuset sitt vekk fra den og på babyen. Er du blottet helt for empati ?? Trur heller du skal finne deg en psykolog og få hjelp for dine medmenneskeproblemer!
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2007 #15 Skrevet 28. oktober 2007 Poenget mitt var at hun bør ikke prøve ut gammeldagse metoder på barnet sitt, når alle barn er forskjellige. De bør behandles ut fra hva en føler er best, ikke hva en har lest seg fram til i gamle bøker. Morsinstinktet bør veie tyngst i omsorgen av en baby. Depresjon BØR behandles av psykolog, og ikke av seg selv med omsorgen av en baby som instrument. Det kan gå galt.
Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #16 Skrevet 28. oktober 2007 Jeg har en kommentar: Kom deg ut! Gjoer noe annet enn aa sysle med bebisen, og skaff deg litt mer voksenkontakt. Min babymetode for samme alder: Tur paa konditori = fornoyd mamma og baby som sover.
Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #17 Skrevet 28. oktober 2007 Mitt beste råd som etterhvert relativt erfaren mamma til 3 ganske uliek babyer: Prøv deg frem, lytt mest til hjertet ditt og litt til gode råd og fornuft så finner du det som funker best på akkurat din baby, og husk, dette funker kanskje ikke på neste baby! ;-)
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2007 #18 Skrevet 29. oktober 2007 Kanskje ikke så rart at ungen griner hele tiden? Babyer vil ha pupp når de vil og masse masse nærkontakt. Får den ikke dette gråter den! Og å gråte mye gjør at magen tilslutt blir vondt og babyen utvikler kolikk. Dessuten om du er stresset blir babyen stresset. Stress gir også vond mage.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2007 #19 Skrevet 29. oktober 2007 Rareste jeg har lest. Babyen din kommer til å sove dårligere hvis du vekker den til faste måltider. Den våkner selv når den er sulten (det fins selvfølgelig unntak, der babyen sover for lenge, men du sier ikke noe om det). Skjønner ikke hvorfor babyen skal bysses i senga. Har den vondt i magen så hjelper det jo mye mer å gå litt rundt med den!! Og hvorfor følger du ikke 60-talls metoden, når denne virker mest naturlig og utbredt i dag?? Til slutt: hva er det du jobber mot? Et vitenskapelig traumatisert barn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå