Gå til innhold

Rødvin og amming..ønsker mange svar:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spørsmålet mitt er: jeg fullammer...sliter med pumpe, får bare ut ca 50-60 på begge puppene...så det jeg lurer på er når jeg tar 2-3 glass rødvin, hvor lenge må jeg vente før jeg kan amme igjen?

Leser hele tiden at jadda drikk et glass vin og vent 3 timer...men hva med noen fler....?

Og dersom jeg gir MME...bør jeg pumpe meg og kaste melka?

Seriøst grønn her...vil helst pumpe og gi, men lite "ressurser", skal prøve den der nese-utdrivningssprayen snart!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

neseutrdrivningspray, hva er dette fornoe snasent ? :)

Skrevet

Nesespray de anbefaler på HS når melka ikke vil ut...skal være effektiv, husker ikke navn, begynner på Z

Skrevet

Alkoholnivået i melka går ned i takt m nivået iblodet, derfor har d i grunnen lite hensikt å pumpe seg pga av dette, men hvis jeg drikker et par glass, må jeg vente 5-6 timer før jeg ammer igjen. Da får jo gullet mme imens, og jeg pumper meg for å lindre brystspreng og for å himdre at melkprodukjonen går ned.

Skrevet

syntocinon heter den, men pumping har liten hensikt. Alkoholen forsvinner ikke fortere fra melken da.

Skrevet

ja jeg vet ikke jeg men min venninne fikk beskjed av hs å pumpe ca 10-20 ml på hver pupp for alkoholen la seg først ytterst.og så kunne hun amme hun kunne faktisk drikke en hel flaske m vin men bare pumpe det lille..

Skrevet

Bare tull det der! Les på ammehjelpen f.eks.

Skrevet

Dette kan du faktisk ikke si er tull, for det er det ingen som vet. Det har blitt forsket på det, og de vet faktisk ikke hvor mye av alkoholen som går over i melka. Men her får du heller følge din egen magefølelse. Etter ett glass rødvin, kunne jeg fint ammet med en gang jeg. Men 3, ja, da ville jeg ventet en stund:-D

Skrevet

Etter å ha drukket alkohol bør du vente 3 timer per alkoholenhet, opp til 12 timer. 3 glass vin er altså 9 timer, men selv om du drikker to flasker vin så blir det aldri mer enn 12 timer.

Et glass rødvin er en enhet, mens en drink med sprit i teller som to enheter.

Å pumpe seg er da viktig, men ikke med tanke på alkoholen. Alkoholmengden går ikke ned dersom du pumper. Det er for å hindre at melkemengden går ned. Melka du pumper da må kastes.

Å pumpe ut litt fordi alkoholen legger seg ytterst stemmer ikke. Det er forsket på dette hvor de pumpet ut halvparten og målt alkoholmenden i den andre halvparten.

Det som er viktig å huske her, og som de fleste ikke tenker på er at alkoholen til barnet ikke er det farligste. Man kan unngå at barnet får i seg alkohol ved å vente lenge nok.

Det man derimot ikke kan styre er dette med utdrivningsrefleksen (det som gjør at melka kommer ut).

Den refleksen kan ødelegges permanent selv om man drikker bare en eneste gang, og da vil man få problemer med ammingen resten av ammeforløpet. Dette er ikke noe som skjer alle, men det skjer nå og da. En god del av de som henvender seg til oss i desperasjon og sier at de "mister melka" har drukket alkohol og ødelagt utdrivningen.

Jeg sier ikke at du MÅ være helt avhold, men jeg syns det er viktig at du er klar over risikoen før du drikker alkohol. Des mer du drikker, des større sjangs er det. Og selvsagt større sjangs des oftere du drikker også. Kanskje kan du klare deg med ett glass vin????

Ammehjelper

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...