Gå til innhold

Flere som sliter/har slitt med spiseforstyrrelser under svangerskapet? (langt...)

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen år siden hadde jeg anoreksi/bulimi... jeg stoppet så og si å spise, og hvis jeg først spiste så var det rett på do for å spy.

Slik holdt jeg på i 3-4 år. Ble radmager. Syns selvfølgelig selv at jeg var smellfeit, men ser på bilder nå at det var jeg jo langt ifra! Trente masse, så folk rundt meg trodde jeg tok av meg pga av det.

Så traff jeg mannen jeg nå er samboer med og har barn med:) Han fikk meg til å føle meg bra, føle meg spesiell, men likevel som et helt normalt menneske:) Jeg sluttet gradvis med spyingen. Var selvfølgelig ikke over den første uka, men etter nærmere et år klarte jeg å spise normalt uten å spy det opp igjen. Jeg la på meg over 10 kg, men likevel følte jeg meg 100 ganger bedre enn da jeg var på det laveste. Mannen min viste så godt at han elsket meg og kroppen min, og syns jeg var kjempefin! Det føltes så utrolig bra!:)

Ble gravid for snart to år siden, og selv om jeg la på meg 22 kg (!) under svangerskapet gikk det veldig greit!:) Nå er jeg gravid igjen... og det har forsåvidt gått veldig greit denne gangen også, inntil nylig. I det siste har jeg fått et sinnsykt sukker-sug... jeg bare MÅ ha noe søtt HELE tiden... jeg får helt "abstinenser" hvis jeg ikke får i meg noe søtt.. prøver å la være å ha noe sånt i huset, men det går bare ikke... når jeg ikke finner sjokolade går det løs på alt annet... jeg spiste f.eks akkurat en stor kopp med kakaopulver!?! Og jeg klarer bare ikke la være å spy... :( jeg er så redd for å ende opp der jeg var... jeg har det jo så utrolig flott, jeg er så lykkelig med mannen og barnet vårt, og gleder meg enormt til nestemann kommer! Mannen min er fortsatt flink til å skryte av meg, og si hvor fin jeg er osv... så det er ikke derfor:) Har lagt på meg en del dette svangerskapet også, men er ikke egentlig så veldig bekymret for vekten og utseende... er mest følelsen av å MÅTTE ha noe søtt som gjør at jeg føler for å spy... MÅ HA, MÅ HA, MÅ HA.. HELE TIDEN!!! Kan dette være noe som bare er kommet nå under svangerskapet?? At sukker-suget forsvinner når bare fødselen er over?

Har kjøpt trimsykkel og lagd ukeplan for hvordan jeg skal trimme, så håper at det kan hjelpe litt på samvittigheten...

Noen som har råd eller erfaring å dele med meg? Hva skal jeg gjøre for at dette ikke skal "gå for langt"...?

ps: mannen min vet ikke om at jeg har begynt litt igjen med dette. Og igjen vil jeg understreke at det ikke er noen personer eller livet mitt generelt som er årsaken til dette, for jeg kunne ikke hatt det bedre:) Det er bare dette forbanna sukker-behovet jeg plutselig har fått......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke prøve å spise søte frukter (tørkede jordbær, rosiner, ananas osv) heller enn sjokolade? Vanskelig å gi råd ettersom det høres ut som om du bør snakke med noen rundt deg om dette, eventuelt ta det opp med lege eller jordmor for å få oppfølging.

Skrevet

God ide! Spiser masse frukt, som jeg er glad i, men føler ikke at det har hjulpet så mye på sukker-suget likevel. Men har ikke tenkt på tørket frukt... det virker jo gjerne litt søtere, så kanskje det vil hjelpe på suget mitt. Takk:)

Skrevet

Har en venninne som fikk tipset å lage en plan over utskeielsene sine, bestemme på morgenen, dagens utskeielse er en melkerull, kjøpe bare den på butikken og vente så lenge som mulig utover dagen med å spise den. Hun klarte seg kjempefint, da ble det bare den utskeielsen om dagen, selv om hun hadde omvendt problem enn deg, hun trøstespiste og var altfor tykk..

Synes du bør ta opp dette med helsepersonell da, leit at du skal slite med dette nå som du har det så bra ellers. Lykke til!

Skrevet

Hei. Skjønner hvordan du har det, har det ofte sånn selv. Tror det ville vært fint for deg om du hadde greid å snakke med noen om hvordan du har det. Ofte så ligger det jo noen ubearbeidede følelser bak spiseforstyrrelser.

Husk at du har greid å bli bra en gang før, så dette greier du igjen.

Har egentlig ingen andre gode tips å komme med men ønsker deg masse lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...