Gå til innhold

Migrenehodepine... Hvordan er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en følelse av at det er det jeg har i dag:-(

Har skikkelig vondt i hodet bak høyre øye som ikke går over med smertestillende. Har tatt 3x Ibux og paracet i dag uten at det har hjulpet. Har hatt vondt i hodet siden jeg stod opp i dag tidlig.

I 18 tiden i kveld ble det så vondt at jeg ble småkvalm og gikk og la meg en times tid. Når jeg da våknet så var det ikke vondt, men etter å ha vært våken i 5min tid så var det vondt igjen.

Noen som vet om dette kan være migrenesmerter? Har ikke ofte slik hodepine, men har hatt det akkurat slik noen få ganger før... Som regel hjelper vanlig smertestillende..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo høres litt sånn ut,, jeg får også bare vondt i den ene siden av hodet som oftest, sitter gjerne bak et av øynene.

Kvalme er jo også et symptom.

Skrevet

Det kan høres litt sånn ut.

Når jeg har migrenehodepine, kjennes det ut som om noen slår meg jevnlig med en hammer i tinningene eller mellom/bak øynene. Det går som regel ikke over med smertestillende heller.

Det eneste som pleier å hjelpe for meg er å drikke masse vann, og sove skikkelig (mer enn en times tid.) Pleier også å ta smertestillende før jeg legger meg, tror det hjelper litt fortere når jeg skal sove.

God bedring.

Skrevet

jeg hadde slike hodepiner og trodde også det var migrene... prøvde å finne ut når den kom, i sammenheng med stress, mye søtt, lite søvn etc men fant ingen sammenheng.. var overfølsom på lys og lyd når det pågikk..

tok til slutt en synstest bare for å sjekke det..

og da fant jeg løsningen! blei et nytt og bedre menneske med briller :)

jeg trodde seriøst jeg hadde bra syn til jeg fikk briller, merker sinnsyk forskjell

bare et lite tips :)

Skrevet

Normal hodepine kan også vare en dag uten at smertestillende hjelper om det er noen trøst..

Diagnose på migrene er vanskelig, og oppdages oftest ved å teste ut migrenemedisin. Hjelper medisinen kan det være migrene.

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322898

Migrene med og uten aura

Man definerer migrene dersom følgende symptomer er tilstede:

Minst fem anfall med hodepine som oppfyller kriteriene under

Hodepinen varer i 4- 72 timer

Hodepinen har minst to av følgende karakteristika:

Ensidig lokalisasjon

Pulserende kvalitet

Moderat eller sterk intensitet

Forverrelse ved fysisk aktivitet som for eksempel å gå i trapper

Hodepinen kommer med minst ett av følgende symptomer:

Kvalme og/eller brekninger

Lys- eller lydskyhet

Man må utelukke andre årsaker til hodepinen før man setter diagnosen.

Migrene med aura

Minst to anfall som oppfyller følgende kriterier:

Aurasymptomene må forsvinne helt etter at hodepinen er borte

Aurasymptomene utvikles gradvis i løpet av minst fire minutter, eller man får flere etterfølgende aurasymptomer

Aurasymptomene varer i mindre enn 60 minutter

Hodepinen kommer samtidig med, eller etter auraen; innen 60 minutter.

God bedring :)

Skrevet

Er det vanlig å få vondt i nakken ( på sidene av nakken også?) Blir veldig vond og øm der i tillegg til slik hodepine..

Skrevet

Har du mensen? Migrene kommer ofte i forbindelse med mens.

Migrenen min sitter på venstre side, og særlig bak øyet. En bankende hodepine. Blir helt fjern, klarer ikke tenke klart, vil bare ligge på et mørkt rom.

Skrevet

Det er jævlig!!!

Ofte vondt på den ene siden, men kan være på begge. Smerten er pulserende og kvalmende, mange kaster opp. Man blir verre om man anstrenger seg, ofte bare man rører på seg.

Det er vanlig at smertestillende ikke hjelper. De fleste bruker migrene-medisiner som får blodkarene i hodet til å trekke seg sammen. Dersom jeg bare har Ibux, tar jeg det sammen med cola. Da øker sjansen mye for at det hjelper. Mange har synsforstyrrelser, problemer med å snakke og lammelser forut for et anfall, men det er ingen nødvendighet. Man blir lyd- og lyssky!

Skrevet

vond nakke samtidig tror jeg heller tyder på spenningshodepine.. uten at jeg er noen lege!:-)

Skrevet

Det kan være en mild form for migrene kanskje..

Jeg har slitt med migrene fra jeg var 12 og dette kjennetegner:

- vondt på en av sidene av hodet

- må ha det helt mørkt og stille (INGEN lyder)

- kvalm

- oppkast/brekninger

- får en forvarsel før den slår til, synsforstyrrelser

med andre ord: jeg fungerer ikke i det hele tatt.. dette varer fra 5 timer opp til 4 døgn (har skjedd med meg en gang :/) har heldigvis fått imigran nesespray som resept fra legen nå og den kjenner jeg litt virkning av om jeg tar med en gang jeg får følelsen av at det er på vei.

Skrevet

Vil bare legge til at det har kommet flere mer "moderne" medisiner enn Imigran, som også kan stoppe et anfall som har vart en stund. Altså man er ikke avhengig av å ta medisinen med en gang migrenen kommer!

Skrevet

hørtes veldig ut som migrene ja...

Skrevet

Takk for svar jenter:-) Er LITT bedre nå, bare svak murring bak ene øyet. Og til dere deg som skrev jeg skulle ta synstest, jeg bruker linser og/eller briller:-) Men måtte ta ut linsene i dag, syns de var plagsomme når jeg hadde vondt i hodet. Og mensen har jeg ikke (ikke fått etter fødselen for 6 mnd siden).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...