Gå til innhold

KAN NOEN HJELPE?????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kom hjem i dag med vår datter og hun sover og sover. Til kl. 12 var hun ganske våken og ammet 3 ganger ved hjelp av barnepleier. Har problemer med å få pupp i munnen hennes så hun får tak og begynner å suge. Jeg har spreng og ganske vondt.

Haf fått henne til å suge to ganger en gang 15 min og en 10 min. Hun sugde ganske bra men jeg er bekymret for at hun sove mye og ikke vil ha pupp.

Hun er 3 dager gammel og kanskje jeg ikke skal uroe meg men je er førstegangsfødende og sitter her og gråter fordi hun ikke spier.

Jeg er helt fortvilet. Håper hun hyler når hun blir sulten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil råde deg til å prøve å få henne til å spise ca hver 3-4 time. Både for at hun skal få nok mat og for at melkeprodukjonen din skal holde seg oppe.

Hvis du sliter med ammingen så dra på ammepoliklinikken eller kontakt ammehjelpen.

Alt går nok bra skal du se:)

stor klem fra en som har vært i akkurat samme situasjon.

Skrevet

Sier nok fra når hun er sulten. Min var veldig sovebaby i begynnelsen, men sa fra så fort han ble sulten :)

Hvis det er lenge siden mat kan du jo vekke henne, ved bleieskift feks.

Gratulerer med den lille:)

Skrevet

Jeg hadde litt samme problemet som deg i starten. Gutten sugde bra, men å få han til å feste seg var problemet...

Ellers så reagerte han desverre med å bli slapp når han ikke fikk nok mat.

Jeg fant ut at jeg ikke hadde nok melk og måtte gi tillegg ved siden av.

"alle" eksperter anbefaler at da skal man amme først og så gi mme, men hos meg var det motsatt.. Jeg ga 30ml først og så ammet jeg.. Det gjorde nemlig at han kviknet til og ville suge.. Når han ble etpar uker sugde han godt og det var ikke noe problem med å få han til å ta tak.

(tok litt lengre tid før jeg fullammet da men...)

Men gå inn på http://www.ammehjelpen.no/ der finner du tlf nr til folk du kan ringe... Og du kan ringe NÅ også...

Der er det mange hjelpsomme dager som ikke bryr seg om hva klokka er...

Jeg har snakket med dem flere ganger..

Jeg er ingen ekspert, men har ammet to barn (den siste ammer jeg fortsatt) og har hatt en del startproblemer begge gangene..

Skrevet

Hjelpsomme damer ikke dager.. hehe

(beklager skrivefeilen)

Skrevet

Heisann og GRATULERER så mye med jenta =)

Er helt normalt å ha litt startvansker med puppinga, og det er også ganske normalt at de søte små sover ganske masse i starten.

Hun vil nok ikke hyle når hun er sulten, men hun vil nok gi beskjed =)

Jeg fikk selv ei lita frøken med GODT sovehjerte!! På sykehuset ble jeg anbefalt å vekke henne kvar 3-4 time å tilby henne pupp. Mest pga av fødselvekta da. En fin måte å vekke på er å feks ta henne med å skifte bleie, da gløtter de ofte på øya.

Har du veldi masse spreng så kan du jo prøve å håndmelke litt til trykke gir seg, jeg tok fram pumpa samme dag jeg kom hjem fra sykehuset, den var god å ha den =)

Melkesprengen kan også være grunnen til at det er vansklig å få puppen i munnen hennes, dersom du pumper ut litt før pupping så kan tuppen bli litt "mykere" å da blir det lettere å få tak.

Prøv å ikke stresse så masse, dere får nok teken på det fortere en du tror. Og dersom du ikke føler det går bedre så tar du kontakt med helsesøstra der du bor. De har ofte masse tips =)

Lykke til frøken, og nyt babytia =)

Skrevet

Jeg syns også at du skal vekke henne hver 3.time - i allefall på dagtid, kanskje litt skjeldnere på natterstid.

Ta kontakt med helsestasjon, ammepol, eller ammehjelpen om du er utrygg på amminga. Det er viktig å få hjelp tidlig slik at du ikke blir sår og at dere ikke innlærer feil ammeteknikk!

Masse lykke til! Dette her går så bra så!

OG gratulerer så mye med den lille!

Skrevet

Om du har veldig melkespreng kan det være vanskelig for den lille munnen å få godt tak! Det kan hjelpe hvis du pumper/håndmelker litt før du gir henne puppen, slik at den blir litt mykere!

Hvis jeg forsto deg rett så er du også redd hun ikke får nok mat fordi hun sover så mye?? Du kan prøve å legge henne til selv om hun sover. Mange barn spiser i søvne :)

Lykke til! :)

Skrevet

Jeg satt også og gråt fordi babyen min ikke ville spise når han var 4dager og jeg hadde veldig spreng. Det tok ikke så lang tid før han våknet oftere og ville ha mat, men vi hadde problemer en stund med at han sovnet mens han spiste.

Det som hjalp var å ta av han så han lå i bare bodyen, så han ikke skulle være så varm og gjerne skifte på han så han våknet litt. Og så la jeg han til og maserte i hånda hans, mens samboeren min maserte under beina hans. Den dagen sprenget var på det verste, pumpet jeg meg såpass at puppen ble myk og det ble lettere å få tak for babyen (hvis du ikke har pumptet, prøv å håndpumpe ut det verste)

Og jeg var flere ganger på barselpoliklinikken på sykehuset og fikk hjelp til amming og der fikk jeg masse god hjelp:-)

Lykke til, det ordner seg helt sikkert til slutt:-)

Skrevet

Takk det roet meg litt :)

Hun sover fortsatt men vet at hun på sykehuset våknet hun når hun ville ha mat og jeg skal dusje nå og pumpe meg ut. Kjøpte elektrisk pumpe og den funker bra, prøvde den i sted.

Så at brystvårten ble mykere og lettere å få tak i. Skal prøve å slappe av litt og se de an til i morgen.

Skrevet

Det går nok alt bra :)

Men eg tror, at du bare burde pumpe lite. Ellers vil melkeproduksjonen øke, og melkesprengen blir mer.

Jenta mi har også sovet masse i begynnelsen. Andre natta hjemme sov ho i nesten 8 timer. men så kom appetitten, og eg var våken mange ganger om natten, de nettene fram over.

De blir nok mer og mer sulten etterhvert, når de vokser, og magen og tarmen blir vant til jobben.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...