Gå til innhold

Rygg og ribbein - noen gode råd/tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Jeg var på kontroll tidligere denne uka. Alt stod bra til og legen var fornøyd. Men ryggen min og ribbeina er vonde. Mulig jeg er ei pyse - jeg har vært skånet for sånne plager tidligere. Jeg jobber som lærer i 1. klasse og det er en del bøy og tøy. Forklarte dette for legen, men fikk til svar at slike plager var vanlige i et svangerskap og det var lite å gjøre med det. Jeg kunne jo ta paracet... Spurte da om kanskje jeg burde gå til fysioterapi eller noe, for å dempe smertene. Men fikk da til svar at det bare ville ha forbigående virkning, så det var ingen vits. Jeg ble helt satt ut og fikk nok ikke forklart hvor plagsomt dette er. Gikk ut derifra med en følelse av at jeg som er gravid må bare leve med vondt i ryggen. Nå har dette holdt på i 4-5 uker og det har ikke blitt bedre, heller tvert i mot. Det eneste som hjelper er å legge seg ned. Noen ganger hjelper ikke det heller. Og med en arbeidsdag med mange forskjellige bevegelser som jeg på mange måter ikke kan unngå, føler jeg meg rett og slett litt håpløs. For hvis ikke jeg kan forebygge eller lindre det på noen måte, hva skal jeg da gjøre? Er det noen som vet?

Jeg vil gjerne holde ut på jobb noen uker til, er i uke 30 nå og det er noen uker igjen til permisjon. Men det føles uutholdelig om ikke jeg får ryggen med meg på laget.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan noen være så snille og svare om dere vet råd? Er helt desperat... :)

Skrevet

Heidu!

Jeg er selv i uke 32 og har slitt lenge med samme problemet. Er det slik for deg også at du kjenner smerter rett under og på ribbeina på ene siden, og samtidig på ene langstrekker muskelen på ryggen? Jeg kjenner dette med en gang jeg har jobbet en stund. Har to jobber og i den ene er jeg personlig assistent og må gjøre endel husarbeid og slikt. For meg hjelper det også kun og legge seg ned, eller du kan tenke på å ha vekten litt frempå tærene om du skjønner, når du holder på med arbeid som krever at du står en stund. Det kan kanskje hjelpe i lengden. Ellers hjelper det selv å massere fremme under og på ribbeina, og få mannen din eller andre til å massere rett på punktet du har vondt på ryggen. Det hjelper en liten stund ihvertfall.

Ta maaaange pauser i jobben, og still krav til ting du føler gjør at du får vondt i ryggen.

Håper dette var til litt hjelp.

Skrevet

Søk etter en manuell terapeut i nærheten, de kan stille diagnose og gi deg henvisning om du trenger det, er du heldig og får en med avtale med NAV så betaler du som med henvisning fra dag en (eventuelt gratis om du får bekkenløsningsdiagnose).

Eventuelt kan du investere litt penger selv og gå direkte til en osteopat, de er kjempedyktige.

Skrevet

Fysioterapeuter og andre med avtale har forresten ofte lang ventetid, så det kan nok lønne seg å dekke dette av egen lomme om du plages veldig nå. Ikke vits i å la det gå for lenge uten behandling, veiledning til utstrekk og trening osv.

Skrevet

Tusen hjertlig takk for gode råd! :) Tror jeg skal undersøke om det er noen mulighet for behandling. Dessuten har jeg satt far på saken - her skal det masseres hver eneste kveld. :) For det er muskelen i ryggen som knyter seg, det er jeg ganske sikker på.

Skrevet

Har stor nytte av trening hos fysioterapeut. Begynte også tidlig med gradert sykemelding, men har en kjempesnill / forståelsesfull lege

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...