Tussi og Maja Skrevet 27. oktober 2007 #1 Skrevet 27. oktober 2007 Vi har jo gitt Maja fast føde en god stund nå. Hun er jo nå blitt over 8 mnd, og vi har hatt fire måltider med fast føde pr dag en god stund nå. Hun har ikke vært noe spesielt glad i grøt, men har stort sett spist en halv porsjon til frokost, og en full porsjon til kvelds. Så har hun fått et frukt-glass til lunsj og et middagsglass. Frukten har vært mest populær, og har glidd fort ned. Middagsglasset har variert veldig fra dag til dag, men hun har spist minst 2/3 av glasset. Vi har vurdert å skifte ut grøten om morgenen med brød, men foreløpig er hun ikke så flink til å "tygge" brødet, så det tar en hel evighet å få i seg et par biter. De siste to dagene har hun imidlertid ikke villet ha noe særlig. Et par ganger har hun faktisk begynt å gråte med en gang vi har satt henne i høystolen. Og hvis vi har lirket og lurt litt, så har hun fått i seg noen skjeer før hun har begynt å gråte. Tidligere har vi drevet med et par triks for å få henne til å spise, vi har lirket og lurt, sunget og underholdt for å få henne til å spise. Og det har jo for så vidt funket, for hun har jo spist mere. Men jeg har jo følt noen ganger at vi "tvangs-forer" litt. Så nå har jeg en mistanke om at hun kanskje har sett seg lei på dette, og nekter mat i det hele tatt... Jeg synes det er en vanskelig balansegang, for det er jo mange barn som ikke synes det er noe gøy å spise, slik at man må lirke litt. Men når skal man gi seg? Så i dag har vi prøvd å gjøre det litt hyggeligere. Vi har lagt våre måltider til samme tid som når hun skal spise, slik at ikke alt fokus skal være på å få i henne mat. Vi har gitt henne et par plast-krus som hun har kunnet leke litt med, og vi har lagt inn masse pauser før vi har gitt henne ny skje. Hun har spist litt mer i dag, men det er langt fra det jeg tror er nok. Og når hun har fått mm, har hun jo tydelig vist at hun har vært veldig sulten. I tillegg har hun våknet ca en time tidligere enn vanlig de to siste morgenene pga at hun er sulten. Og jeg har jo ikke lyst til å begynne å "natt-amme" igjen (kaller det natt-amming når det blir i ca halv seks...). Noen som har vært borti noe lignende eller som har noen tips og råd?
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 27. oktober 2007 #2 Skrevet 27. oktober 2007 Har ikke så mange gode råd å komme med, annet enn å ikke begynne å nattamme igjen....da kan det bli vanskelig å slutte med det igjen. Har lest at noen små mister matlysten når tennene kommer?? Kan det være det? Ellers så tror jeg dere gjør alt riktig med tanke på måltidene hennes, ikke gjøre maten til mas osv....Flinke er dere! :-) Lykke til :-)
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 27. oktober 2007 #3 Skrevet 27. oktober 2007 Skjønner at det er vanskelig, jeg har dessverre ingen gode råd på lur. Vi har ikke vært borti det, Mia er heldigvis en matglad jente men hun er jo meget tannløs da. Det er jo synd om Maja opplever matsituasjonen som en negativ ting og begynner å gråte, så det er bra dere har prøvd å snu det til noe positivt i stedet. Det kan ha mye å si. Prøv 6 mnd glassene igjen kanskje, hun er jo ikke så glad i bitene som er i 8 mnd glassene har jeg skjønt. Det er sikkert en forbigående fase, kanskje i forbindelse med flere tenner. Håper det snur seg!
Bellen^2 Skrevet 27. oktober 2007 #4 Skrevet 27. oktober 2007 Sebastian har egentlig vært veldig grei med å få i mat, med unntak når han holder på med tenner. Da spiser han mindre, men det har tatt seg opp igjen etterhvert. Kan det være at hun ikke rekker å bli skikkelig sulten mellom hvert måltid? Hvis Sebastian tuller mye med maten (dytter ut grøten med tunga, begge hendene opp til munnen og vips så er det grøt over hele ansiktet, håret, stolen, gulvet etc.) så har det hendt at jeg rett og slett har avsluttet måltidet og prøvd igjen 1/2-1 time senere og da har det gått ned på høykant.
Två små trollungar Skrevet 27. oktober 2007 #5 Skrevet 27. oktober 2007 Har ikke hatt så mye problem med å få i Amanda mat vi, men hun har hatt noen perioder da hun absolutt har måttet holde i skjeen selv... (Vi har puttet på mat og gitt henne skjeen, riktig vei rett foran munnen). Og da har hun hatt mye mer lyst å spise. Da har vi brukt to skjeer, og byttet ut den Amanda har når den er tom for mat. Så dere kan jo prøve å la henne "spise selv".
Gjest Skrevet 27. oktober 2007 #6 Skrevet 27. oktober 2007 Uff, jeg har vel egentlig ikke noen gode råd. Men vi hadde en liten periode med lilleM der han rett og slett nektet å spise. Men den 5 dagen så var han visst sulten igjen, og da har maten gått ned på høykant. Riktignok bare grøten da. Han liker ikke middag. Bortsett fra når han får min middag. Så jeg har sluttet med glass og begynt å gi han av vår mat. Det liker han. - Og han er kjempestolt når han får spise sammen med oss. Besta han vet hittil (bortsett fra pannekaker, det får han bare smake litt) er fiskeboller med hvit saus og potet. Jeg moser vår mat med gaffel, eller kutter det opp i bittesmå biter. Han liker ikke for moset mat. Og det er visst noe jeg ikke var så glad i når jeg var på hans alder. Mamma sa at min søster nektet å spise om hun ikke fikk spise selv, så hun gav henne en skje som hun kunne "grise" med, også dyttet hun inn litt mat når anledningen bød seg. Dermed var hun sikker på at frøknen fikk i seg nok mat. Stae unger er ikke negativt, man må bare være litt kreativ i hvordan man håndterer dem! Ønsker deg masse lykke til med stae, søte Maja! Hun har masse personlighet, og det er bra!!!
Millapril Skrevet 27. oktober 2007 #7 Skrevet 27. oktober 2007 Ikke moro når ting plutselig blir vanskelig. Vi har hatt noen perioder hvor Erica ikke er interessert. Vi har løst dette med å la hun spise sammen med oss, og at hun får spise selv og smake litt på det vi har. Legger frem uknuselige ting og ufarlig mat som hun kan grise og holde på med, så får hun i seg noe. Men det kan jo hende det bare er en fase også. Hold ut og prøv dere litt frem med ny mat, og kanskje noen nye smaker?
Tussi og Maja Skrevet 28. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 28. oktober 2007 Takk for svar! I dag har hun fortsatt ikke den store matlysten. Hadde jo vært bra om det hadde vært en forklaring som om det var tenner på gang el.l. For selv om vi nå har prøvd å gjøre det litt koseligere, ikke stresse og presse mer enn hun vil, så er det ikke mye hun spiser... Får vel bare se det an. Forhåpentligvis har hun vett nok til å spise hvis hun blir ordentlig sulten. Og nattamming kommer ikke på tale! Sta er hun, men mora er også ganske steil på det :-)
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 28. oktober 2007 #9 Skrevet 28. oktober 2007 Hmm det er sikkert bare forbigående. Her har det heller ikke vært så populært med glass med større biter i. Middagen går heller ikke ned på storkant her om dagen. Men jeg prøver å ikke stresse med det. Vi har begynt med brød + frukt til lunsj. Kan godt hende hun enda er for mett til å få ned så mye middag. Merker at det godt kan gå opp til fire timer mellom måltidene av og til uten at det gjør noe. Lykke til. Dere er super flinke som holder ut og er tålmodige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå