Gå til innhold

Hva slags av lammeskinn til seng anbefales?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har sånn thermo skinn. noe jeg fikk av min svigerinne som hun hadde kjøpt på sånn thermo tur visning, ja jeg vet ikke helt hva det heter. men er et thermo produkt. men så ville hun ikke bruke det pga hennes barn er allergisk mot ull. tror det hadde kostet ca 1500 kroner hvis jeg husker riktig. det er kjempeflott. veldig kort ull og er like stort som grindsenga. faktisk litt større. og det sies at akkuratt den skinn fellen skal roe barna noe veldig. det hjalp veldig når min venninne fikk seg et sånt til sin skrikebaby. så er det et fint tøystykke på baksiden.

jeg er superfornøyd. sov på det selv da jeg var gravid, sånn at det skulle komme min lukt på det ;) poden sover veldig godt på det nå syns jeg, etter at vi sluttet med samsoving pga pupp hele natta. legger en håndduk under som en hestesko som barnet ligger i. da føler jeg at det blir akkuratt som en skinnpose. så har han dyne over ;)

siden det er så stort kan vi ha glede av det i årevis og til alle barna som måtte komme. kan også bruke det i vogna hvis en vil :)

ble litt langt men jeg er bare såå fornøyd.

Skrevet

DET ANBEFALES Å IKKE BRUKE LAMMESKINN I SENGA PGA KRYBBEDØDFARE. SE NETTSIDEN TIL KRYBBEDOD.NO

Skrevet

På prematuravdelingen på rikshospitalet bruker de langhåret lammeskinn har jeg fått høre, og lillebop har det både i vogna og i senga, og hun sover veldig godt på det.

Jeg synes det er helt fantastisk med lammeskinn siden det regulerer temperaturen så bra. Jeg har brukt det i vogna i hele sommer selv på de heteste dagene og hun har kost seg masse. Lillebop simpelthen elsker å ligge i vogna si:) Der har vi faktisk bare et billig et fra smartklubb, men jeg er kjempefornøyd. Jeg var litt skeptisk i starten når mamma kom drassende med det og brukte det mest for ikke å virke utakknemlig, men nå ville jeg ikke vært foruten det skinnet for alt i verden.

Skrevet

Er det økt risiko for krybbedød dersom spedbarnet sover på saueskinn?

Det er en økt risiko for krybbedød ved bruk av saueskinn. Dette gjelder bare dersom barnet snur seg over på magen og blir liggende med nesen nede i ullen. Fordi saueullen "står litt opp" kan det danne seg luftlommer rundt barnets ansikt hvor utpustet luft blir stillestående som igjen kan føre til at barnet puster inn "gammel luft". Dette kan så føre til for lavt oksygennivå i barnets blod. Lavt oksygennivå i blodet kan være farlig for barnet, og surstoffmangel kan ende med koma og død (i ytterst få tilfeller). Noen barn reagerer for seint eller for lite på at de får for lite oksygen. Dette kan være en medfødt genfeil/være arvelig, eller det kan være et resultat av røyking i svangerskapet som nettopp blant annet påvirker utviklingen av hjernen, nervesystemet og barnets respirasjonssystem. Barn skal reagere med å gispe etter luft dersom de ikke får nok luft, men enkelte barn klarer altså ikke å få i seg nok luft når det gisper etter luft. Her kan det være en nedsatt åndedrettsfunksjon som gjør seg gjeldende.

Landsforeningen uventet barnedød har ikke gått så ”hardt ut” med anbefaling om bruk av saueskinn. Dette er fordi det ikke finnes så mye forskning på området. Tidlige studier fra New Zealand har vist at det er økt risiko for krybbedød dersom spedbarnet sover på saueskinn(1), men i flere store krybbedødsstudier er ikke saueskinn nevnt fordi man antagelig ikke har noe informasjon om dette. I USA, ved America Academy of Pediatrics, er det imidlertid blitt laget en revidert liste over anbefalinger om krybbedød i november 2005 hvor de har inkludert at de fraråder foreldre å bruke saueskinn fordi det regnes som "soft bedding" og risikoen som er knyttet til ”soft beddings” som eksempelvis myk madrass. Se http://www.pediatrics.org/cgi/content/full/116/5/1245.

Det er relativt vanlig å bruke korthårede saueskinn i Norge. Dersom man velger saueskinn, bruk korthåret og kle barnet passe slik at barnet ikke blir for varmt. Dette innebærer blant annet at dersom barnet bruker dyne, så må dynen være lett, og barnet skal ikke sove med lue inne.

Uansett er det viktigste rådet at barnet sover på ryggen og helst i egen seng rett ved siden av mor og fars seng - det er det tryggeste stedet for barnet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...