Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2007 #1 Skrevet 27. oktober 2007 Svigermor er verdens snilleste (kanskje for snill) og vil gjøre alle til lags. Men hun er så distre og lite logisk og ikke flink til å høre etter når folk snakker og gir henne beskjeder. Dette gjør at jeg blir litt frustrert når hun skal passe barnet vårt, og jeg ser når jeg henter det at mye av det hun feks skulle gjøre ikke har blitt gjort, eller klær han skulle ha ikke har blitt tatt på osv Jeg syns det er ekkelt å fortelle henne alt fra når barnet skal sove til hva det skal spise når og hva hun skal ha på det når de skal ut. Dette er ting som burde være litt logisk for en bestemor syns jeg, og iallefall noe man forstår bare man tenker seg litt om. Eller noe som det er nok å få vite en gang, og ikke at det er nødvendig at hun får samme regla hver gang. Jeg føler at jeg maser, men samtidig er det viktig for meg at ting blir gjort "riktig". Ikke misforstå, jeg er ikke slik at alt må gjøres på min måte, men jeg vil gjerne at barnet ikke skal fryse, ikke skal spise usunn mat hele dagen, eller brenne seg på peisen eller sitte i en usikker bilstol. Jeg måtte bare få det ut, og kanskje det er noen som kjenner lignende personer eller som har trøst (eller ris) å gi meg?
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 27. oktober 2007 #2 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg skjønner at du blir frustrert. Ta å skriv ned ting på en lapp om rutiner og sånn:)
Leeloo76 Skrevet 27. oktober 2007 #4 Skrevet 27. oktober 2007 Helt klart lag en grei rutineoversikt (men ikke gå alt for i detaljer da, poden tåler litt usunn mat en dag f.eks, så lenge han slipper å fryse, får sove og ikke kommer i farlige situasjoner). Husk at det som er logisk for deg kanskje ikke er like logisk for ei som ikke har hatt småbarn på mange år. Jeg har enkelte ganger lurt på hvordan mamma og pappa har klart å oppdra ett og to barn (har en halvsøster) når de er så tafatte med snuppa. Selv om det f.eks står blandingsforhold både på grøt- og mme-pakker måtte jeg gjenta meg selv til det kjedsommelige, samme med leggerutine, mattider etc. Tror rett og slett de er redd for å gjøre noe galt, og at de ikke husker noe særlig fra jeg var liten, i tillegg blir jo hukommelsen ofte dårligere med alderen. Noen mennesker klarer jo dette instinktivt, de fikser og ordner opp, men alle kan jo ikke være sånn. Mye har jo også forandret seg på 30 år, med større fokus på sukker, sikkerhet, rutiner etc., selv om jeg ikke er av den mest "hysteriske" (av mangel på bedre ord) typen. Tror det blir bedre når barna blir større, så de kan styre litt mer selv og si i fra hva de vil.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2007 #5 Skrevet 29. oktober 2007 Mamma er også litt slik. Skrev en lapp en dag hun skulle passe vesla nesten hele dagen. Den syntes mamma var grei så den har vi spart på som "oppskrift", når noen skal passe gullet. Slik var denne ca, for vår datter på 10mnd: Sove: To lurer. ca 0930-1100, 1400-15/16 (IKKE senere enn kl 17). Kveld kl 1900 ca Mat: ca 3-4 hver time. Brødskiver i biter med leverpostei/banan. Frukt glass. Middagsglass/Most middag. Grøt. Vann el opptint mm (IKKE micro) å drikke. IKKE søtsaker/saft/storebiter/saltet mat. Klær: Ullundertøy, myk bukse. Hvis ute ta på hjelmlue, jakke og ullsokker. Votter ved behov Vogn: Bruk sele!!! Bruk voksi pose, evt dyne/pledd hvis for varmt med voksi Bil: Bruk bilstol og sjekk det er riktig plassert. Jeg godtar ikke en meter kjøring uten sikring. Sikring: Fjern unna farlige ting, pass på trapper osv. Hun er kjapp.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2007 #6 Skrevet 29. oktober 2007 er ikke sikkert hun vil gjøre feil, og for meg høres det ut som du maser. Så da spør hun heller hva han skal ha på seg, enn å høre feil. mamma spør alltid hva barnet mitt skal ha på seg, og om jeg kan legge det fram. Jeg pleier å si. det finner du ut av, men hun vil det nå slik like vel. Til pappa skrev jeg i begynnelsen lapp om når ca han skulle spise og sove. og når vi da pleide å skifte bleie hvis det ikke var bæsj. Etter et par ganger trengte jeg ikke det lenger.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2007 #7 Skrevet 29. oktober 2007 Det er nettopp det jeg føler, at jeg maser altså. Så jeg har flere ganger latt vær å gi henne en "oppskrift", men hver gang har det skjedd mange ting som hverken jeg eller samboern min syns noe om. Problemet er at hun ikke spør dersom hun lurer eller ikke vet hvordan hun skal gjøre ting. Nå sist sa jeg at han kunne få middag når han våknet (hun kom når han sov og jeg hadde laget ferdig middag som hun skulle varme), han kunne få yoghurt og frukt som mellommåltid og kveldsmat i seks-halvsju tiden. Han fikk middag, og gikk og momset muffins hele ettermiddagen og ville ikke ha kveldsmat. Dette er ikke krise en dag, men det er bare så irriterende når både jeg og samboeren min har sagt mange ganger at vi er opptatt av at barnet vårt skal spise sundt og ha mest mulig stabile måltid og ikke gå rundt å småspise hele tiden. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå