Heldig mor Skrevet 27. oktober 2007 #1 Skrevet 27. oktober 2007 Pr idag har jeg ikke oppgitt barnefar på noen papirer for mitt barn som nå er snart 4 år. Barnefar bor i utlandet, og har sett barnet en del ved besøk. Grunnen til at jeg ikke har oppgitt barnefar, er at jeg har sterk mistillit til ham, og fordi han har sider som virker uberegnelig - så har jeg vurdert det som tryggest å ikke føre han opp som far. Jeg tenker f.eks. på hva som skjer om jeg faller fra - da vil barnet automatisk havne hos far, slik jeg har forstått det. Jeg har den siste tiden begynt å tenke alvorlig på å endre dette. Men lurer da på om det er noen måte å unngå at barnet havner hos far om jeg faller fra? Går det an at jeg lager en annen avtale som gjelder for mitt barn, uten fars samtykke?
så var vi 4 Skrevet 27. oktober 2007 #2 Skrevet 27. oktober 2007 Dersom du faller fra må far (i dette tilfellet) søke om dna test for å bekrefte at han er barnets biologiske far. Siden h*n er såpass gammel vil det være en del spm om tilknytning og sånn, så dine foreldre eller andre som står barnet nært kan søke om omsorgen og få den. Hvis du ønsker dette bør du kontakte en advokat som kan hjelpe deg å fylle ut og sende inn en viljeserklæring. Viljeserklæringa er ikke bindende, men vil bli vektlagt i en eventuell rettssak.
Tråle i Trøbbel Skrevet 27. oktober 2007 #3 Skrevet 27. oktober 2007 Det kan vel være greit for barnets del at du fører ham opp som far? Dersom du skulle gå bort kan far kreve DNA-test for å bevise farskapet og vil da stå sterkt i en evt barnefordelingssak. Din viljeserklæring vil bli vektlagt, men ikke avgjørende. Det vil bli tatt hensyn til barnets tilknytning til hjemplassen (far bor i utlandet og stiller nok litt svakere av den grunn), tilknytning til familie osv. Til syvende og sist er det den som evner å gi best omsorg over tid som vil "få barnet" Far har rettigheter enten han er oppført som far eller ikke. Nå er det ikke noe problem å kreve dna test da far kan få dette uten mors samtykke. Det er viktig med en slik viljeserklæring. Begrunn den godt og ha vitner som ogsp skriver under:-)
Matja Skrevet 27. oktober 2007 #4 Skrevet 27. oktober 2007 Jeg har hørt at barnet ikke blir sendt ut av landet så lenge h*n er norsk statsborger og faren ikke er det. Det spiller ingen rolle om faren er oppført på papirene eller ikke. Man sender ikke et barn til en ukjent person om mor faller fra. Jeg skal opprette verge for min lille, men det blir ikke faren. Hvis jeg faller fra skal mitt barn ha et godt liv uansett, og det kommer hun ikke til å få hvis hun blir revet opp med roten fra hele nettverket sitt her og flyttet til et land hvor hun ikke kjenner noen, ikke kan språket eller har noen tilknytning. Men dette er det jeg har hørt da.
Gjest Skrevet 27. oktober 2007 #5 Skrevet 27. oktober 2007 Sjøl om far står på papirene, vil han ikkje automatisk få foreldreretten om du faller fra. Det skjer kun om han har delt ansvar med deg. Står du med hovedansvar må han søke om foreldreretten. Du kan også skrive ein viljeserklæring, der dine ønsker står. Ta ein tlf til ein advokat som driver med familierett då, så er du sikker på å få rett svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå