Gå til innhold

ketonene hva er det..........

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man har diabetes som ikke reguleres, vil det føre til at kroppen ikke klarer å bruke sukkeret i blodet. Man får kjempehøyt blodsukker, fordi sukkeret ikke kommer seg inn i cellene (det er det insulin som sørger for). Derfor må kroppen få energi fra et annet sted, oftest fett, og når det brytes ned, dannes et biprodukt som heter ketoner. Man kan se etter det i urinen. Hvis det hoper seg opp for mye ketoner i kroppen, kan det bli veldig farlig, det er derfor diabetes type 1 kan være livstruende uten behandling.

Skrevet

Vanlig med ketoner i urinen hos gravide... Men selvfølgelig skal d ikke være høyt antall av dem... Kan vel tyde på sv.diabetes da.

Skrevet

hmm... Legen min sa at man får ketoner i urinen dersom man ikke får i seg nok næring...

Hun sa dette i forbindelse med at jeg var så kvalm dette svangerskapet, og at det hadde vært ketoner i urinen dersom jeg ikke fikk i meg nok mat...?

:o)

Skrevet

ja shiiit d er d ja.... væskeinntaket er d ja.. får man i seg for lite væske sniker ketonene seg frem... jobbet på gyn der gravide me extrem sv.sk kvalme ble innlagt...så d er ett tegn på uttørking..

Skrevet

Det er ikke pga uttørking men pga sult. Akkurat som ved diabetes, så får ikke cellene nok sukker når man sulter, for vi har ganske dårlige sukkerlager i kroppen. I stedet lagres energien som fett, og når man ikke får spist, så brytes fettet ned. Normalt vil det ikke gi noe særlig med ketoner, men i fravær av sukker, vil det dannes ketoner da.

Så nåde ved sult og ved dia type 1 kan man se høye verdier av ketoner i blod og urin. Ikke akkurat helt gunstig, men når man sulter så er det noe av det som holder oss i live. At kroppen har en plan B for å finne energi. Det er gulkose (blodsukker) som er førstevalget.

Det kan godt hende at det er ganske vanlig at gravide har litt høyere nivå av ketoner i urinen enn andre, det kan jeg ikke så mye om:)

Skrevet

man kommer jo til sykehuset for væsketilførsel da, så må jo være væske også;)

Skrevet

Det er vel helst fordi man har kasta opp så mye at man ikke har fått i seg næring, og også mista væske. Det er viktigere med væske enn mat... Så det viktigste tiltaket blir jo væsketilførsel.

Mulig at dehydreringen fører til at nyrene ikke klarer å skille ut ketonene også, slik at det hoper seg opp ekstra mye.

Skrevet

fikk beskjed i mitt 1 svangerskap at jeg hadde ketoner i urinen.jeg var på sykehuset første mndene for hyperemisis.måtte være veldig nøye med å spise ofte hele svangerskapet for hvis ikke kom de igjen og igjen.la på meg 15 kg til slutt men fikk hele tiden høre at jeg måtte spise spise spise.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...