=Mina min og mej= Skrevet 26. oktober 2007 #1 Skrevet 26. oktober 2007 er det automatisk slik at begge foreldre har det når di aldri har bodd sammen og ikke er sammen? eller har bare mor foreldre ansvar...? kan far kreve dette? eller ikke? går det an at far ikke kan ha foreldreansvar, fradømmes dette? bare lurer jeg..
aNoNyMe_MeG Skrevet 26. oktober 2007 #2 Skrevet 26. oktober 2007 Dere må skrive avtale om delt foreldreansvar. Om det ikke er gjort har mor 100% foreldreansvar. Men begge har foreldrerett, det får far automatisk når han påtar seg farskapet.
=Mina min og mej= Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 26. oktober 2007 ok.. kan foreldreretten fradømmes? eller no sånn?
aNoNyMe_MeG Skrevet 26. oktober 2007 #4 Skrevet 26. oktober 2007 Både forledrerett og foreldreansvar kan fradømmes, men det skal ekstremt mye til. Både mor og far kan miste foreldreansvar eller foreldrerett. Som regel fradømmes bare foreldreansvar om det er tungtveiende grunner for det.
Gjest ->>- Skrevet 26. oktober 2007 #5 Skrevet 26. oktober 2007 Bare mor har foreldreansvar dersom foreldrene aldri har bodd sammen. Far kan få foreldreansvar, men det er ingen automatikk i det. Far kan gå til sak for å få del i foreldreansvaret dersom mor nekter ham det, men vil ikke nødvendigvis vinne frem. Det går an for både mor og far å fradømmes foreldreansvaret, men det skal en god del til. Det går også an å si det fra seg. Foreldrerett er ikke noe juridisk begrep. Begge foreldre har rett til samvær - eller, strengt tatt heter det at barnet har rett til samvær med begge foreldre - og er pliktige til å bidra økonomisk til barnets oppfostring.
xxxo Skrevet 26. oktober 2007 #6 Skrevet 26. oktober 2007 ->>-: sikker på at man kan fra si seg foreldrerett? bare gå å si at man ikke vil ha det? jeg har hørt at man ikke kan det..
~sjiraff~ Skrevet 26. oktober 2007 #7 Skrevet 26. oktober 2007 Det har ikke noe å si hvorvidt foreldrene har bodd sammen eller ikke. Mor må krysse av på skjemaet man får på fødestuen om det skal være delt foreldreansvar eller ikke. Om far går til sak for å få delt foreldreansvar skal det ekstreme grunner til for at han ikke får det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå