Gå til innhold

Er det virkelig så mange som mister?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går jo ikke en dag uten at noen har mistet her inne. Enten MA/SA. Er det virkelig så mange? Eller er det noen som synes det er morsomt og skrive slike innlegg for og skremme andre?

Bare lurer jeg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil jo ikke tro folk lyver om sånt, men man vet jo aldri helt sikkert.

Skrevet

Tviler på at noen synes det er morsomt å skrive slike innlegg, eller at det gjøres for å skremme andre. Men ja, veldig mange mister, og mange av oss har behov for å snakke om det.

Jeg mistet selv i desember ifjor, og gynekologen sa til meg at over 50% av alle svangerskap ender i abort, og at ca 80% av alle kvinner kommer til å oppleve en abort. Men de aller flest abortene skjer som regel før uke 12.

Skrevet

det kan virke som det er veldig mange som mister, det kan blandt annet komme av at her inne på Bim sitter det jenter fra hele Norge, og noen andre land faktisk og da virker det ofte som det er flere enn hva det egentlig er....

har du tatt en "måling" for bare byen du bor i e.l ville det nok ikke virket som det er så mange=)

Skrevet

Det er ikke så mange som mister som det virker som her inne på bim. Om alle som skriver d har mistet aner jeg ikke, men vet at det virker som ALLE mister her inne på bim, mens i den virkelige verden rundt deg er det ikke så vanlig.. Selvsagt kan hvem som helst miste, men jeg fikk også den oppfatningen at jeg kom til å miste mange ganger før den satt. Men den satt på første og sitter enda=)

prøv å ikke bry deg om ma/sa innlegg og hopp over disse=)

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Hvis du tror at noen skriver om sånt for at det liksom skal være morsomt....da lurer jeg litt...

Det er mange som mister, det skjer faktisk med de fleste en eller annen gang. Mange er så heldige at de ikke vet de er gravide engang, det skjer så tidlig at man tolker det som en forsinket/sterk mensblødning, mens andre har kommet så langt at de vet de er gravide, de har begynt og glede seg og planlegge livet med den lille - og så går det galt.

Noen tenker "pytt-pytt, like greit, det var vel ikke liv laga", mens andre tar det tungt. At folk skriver inn om det her, er for meg helt naturlig. For hva var det første jeg gjorde da jeg ble gravid; jo, jeg signa meg inn på BiM, spent og i lykkerus. Og da svangerskapet plutselig endte, satt jeg der (ganske alene, for ingen andre enn mannen min visste at jeg var gravid engang) med en vanvittig tomhetsfølelse. Og da søker man gjerne til likesinnede.

Jeg har mistet tre ufødte barn, tre av mine venninner har mistet to ganger hver, mamma mistet en gang, en kollega har opplevd det....

- det er dessverre ganske vanlig. Den støtten jeg fikk her på BiM var veldig verdifull for meg i tiden etter abortene. Det betyr ikke at jeg digger å snakke om det i tide og utide nå (10 mnd siden siste abort - jeg føler meg ganske ferdig med det), men ha forståelse for at de som nettopp har mistet er i sorg, og ofte trenger noen å "prate" med.

Ok, dette ble forferdelig langt.....sorry! Tilslutt vil jeg bare si at jeg noen ganger forteller min historie til andre jenter her inne, for den viser at det er håp - selv om du får deg noen tunge slag i trynet. Jeg er nå gravid i 29. uke, og endelig ser det ut til at jeg skal få bli mamma=) Så det går som regel bra til slutt, selv om ikke alle har like lett for det!

Skrevet

Er en del som mister ja.... noen er mer uheldig enn andre! men det er ikke noe man spøker med.... selv mistet jeg 5 ganger før denne lille spiren her satt. Nå er jeg i uke 33, så nå går det nok bra :-)

Skrevet

Jeg tror noe av grunne til at mange mister her inne er at mange tester veldig tidlig! Får man positiv test 3+2 og mensen igjen når man skal, så kaller mange det en SA.. Jeg for min del kaller det en menstruasjon.. Egget har blitt befruktet, men ikke festet seg.

Legen min anbefalte meg og ikke teste før ETTER jeg skulle hatt mensen, nettopp på grunn av dette. Han sa at mange mange egg i løpet av et liv blir befruktet, men bare litt under halvparten faktisk festet seg!

Nå blir jeg sikkert forhatt her inne for å ha skrevet dette, men jeg har masse sympati for alle dere som har opplevd både det ene og det andre!! Har ikke noe med mangel på empati og gjøre, bare forskjell på hvordan man definerer ting.

Skrevet

Jeg tror neppe at noen skriver slike innlegg for å skremme andre. De skriver det fordi det har opplevd noe veldig vondt, og trenger støtte..

Jeg trodde selv jeg mistet for 6 uker siden. Og da var det veldig godt å komme inn hit og snakke med noen.. Det gikk heldigvis bra med spiren min. Men det er mange spirer det ikke går så bra med. Sånn er det bare... Og det er skremmende og trist. Jeg synes også det er skremmende å høre om ma og sa, for det minner oss jo på hvor skjøre vi er og at det ikke finnes noen garantier. Men heldigvis skjer det sjelden etter uke 12...

Jeg synes de som mister skal få lov å skrive om det her inne.. Så får heller de som synes det er ubehagelig å lese om, hoppe over innlegget. For jeg tror ikke mange spøker med sånt..

Skrevet

Man må nesten ta det i betrakning at det er mye som skal klaffe for å få laget en slik nydelig skapning. At det skal gå bra i alle tilfeller, er jo bare usannsynlig. De fleste vil faktisk gjennomgå en SA/MA en eller annen gang. Legen min sa at det var vanligere enn å gjennomgå hele livet å bli gravid uten problemer.

Skrevet

Jeg kjenner kjempe mange som har mistet! Den er jo blitt helt vanlig jo!:=(

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Er også enig i at man er ikke "ordentlig" gravid hvis man er f. eks 3+2. Men hvis egget har festet seg, og man har et embryo på vei til å bli et foster, da har man "lov" til å bli lei seg hvis man mister. Jeg syns det var like fælt å miste når jeg var 8 uker på vei som når jeg var 11.

Skrevet

Jeg tror ikke at det er så mange som mister, men jeg tror at det er mer åpenhet om det i dag, og at de som mister har et behov for å bearbeide det og skrive om det. Og jeg tror også at vi som venter er mer åpne for det og legger veldig godt merke til det, mer enn vi hadde gjort om vi ikke hadde tenkt baby :)

Skrevet

Og når man tenker på hvor mange som faktisk er innom her hver eneste dag så er det ikke så stor prosent som mister. De fleste kommer seg heldigvis videre til andre tri.

Skrevet

det er utrolig vanlig å miste hvertfall første gangen, så man skal ikke ta det for gittt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...