Gå til innhold

Sikring av 5 åring i bil


Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har vi akkurat fått vite at det ikke går an å monterre en tre punkt sele i midten på bilen bak som vi håpet. Vi har snart tre barn som alle sitter i bilstol som er anbefalt til barnet er 140 høy. Eldstemann er 5 1/2 men vi vil altså at han fortsetter med setet og ikke bare pute.

 

Spørsmålet mitt er om vi kan bruke kun sele over magen hans i midten, denne skal festes på stolen som er en miaksi cosi poxi eller noe sånt. Vil han sitte forsvarlig da, eller må vi rett og slett kjøpe ny bil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro at det er påbudt med 5 punkt sele til så små barn. De vil jo ikke være ordentlig sikret med kun magebelte i en evt ulykke. Jeg ville iallfall ikke turt å sikre sønnen min på den måten.

Ta kontakt med trygg trafikk eller naf og spør om dette.

Skrevet

sorry, men jeg ble litt engasjert av dette så jeg fant litt mere info på trygg trafikk sine sider.

 

Barehoftebelte på midtplassen

i baksetet?

Dersom det bare er hoftebelte (topunktsbelte)

på midtplassen i baksetet og alle plasser må

brukes, finnes det barnestoler for spedbarn

og småbarn som er godkjent for montering

med hoftebelte. Hvis det er tre barn over

18 kilo, men lavere enn 135 cm høye, er det

ikke mulig å sikre alle barna i baksetet riktig.

Både barnestol og bilpute for barn i denne

vektklassen skal brukes i kombinasjon med

trepunktsbelte.

Et barn som er over 135 cm høy eller en

voksen kan sitte i midtsete med hoftebelte,

men det gir betydelig dårligere sikkerhet enn

å være sikret med et trepunktsbelte.

 

http://www.tryggtrafikk.no/filestore/Sikring_av_barn_i_bil.pdf

Skrevet

Heisann

Takk for linken satt nok å leste samtidig som deg ja. Vi har nok et britaks baby sete som ikke kan monteres i midten, men tror vi kan få lånt oss at som kan festes med to punkt. Vi tenker på ny bil, men økonomien er best over nyttår og babyen kommer i desember.

 

Sønnen vår er bare ca 120 høy og det er uaktuelt å plassere han i midten etter det jeg har lest nå. Ikke lett dette her.

 

Dersom vi skulle få inn en ny sele måtte vi skifte hele baksetet pga opp stiving og greier, veldig dyrt og ikke lønnsomt.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...