fleXibel Skrevet 26. oktober 2007 #1 Skrevet 26. oktober 2007 Jeg har ne som kalles "krystall sjukan".. dvs at det er dannet krystaller i hulerommet hvor det er balansevæske..og når de "løsner/kommer ut av posisjon.. så blir jeg ekstrem svimmel... som å kjøre karusell.. blir også sliten og trett i lang tid etterpå..
La Perla Skrevet 26. oktober 2007 #2 Skrevet 26. oktober 2007 Åja - er det noe du har hatt lenge? Og kom det sånn plutselig? Jeg hadde jo bare dette ene "anfallet", og har aldri hatt det før, men ble som du sier, ekstremt svimmel - trodde jeg skulle falle ut av stolen. KOmmer dine anfall ofte?
roxanne Skrevet 26. oktober 2007 #3 Skrevet 26. oktober 2007 Her er noe om det fra "lommelegen.no": "Krystallsyken" er et bedre ord egentlig, da det i mange tilfeller dreier seg om små stener eller partikler som ligger i væsken i buegangen i indreøret / balanseorganet. Når vi beveger på hodet, vil disse partiklene kunne forflytte seg og det oppstår bølgebevegelser i endolymfen inne i buegangen. Slike bølgebevegelser mener man er årsaken til at det oppstår plutselige anfall med svimmelhet. En svimmelhet som arter seg på samme måte som når man kjører karusell. Typisk for denne tilstanden er anfall med kraftig svimmelhet som utløses ved spesielle bevegelser av hodet. Ofte oppstår det når man snur seg i sengen, eller når man sitter opp fra sengen. Svimmelheten kan være svært uttalt, og beskrives ofte som karusellfølelse. Dersom du lukker øynene kan ofte plagene bli mindre."
La Perla Skrevet 26. oktober 2007 #4 Skrevet 26. oktober 2007 Tusen takk, Roxanne. Jeg tror kanskje ikke det er det likevel, siden jeg satt helt i ro da det skjedde. Men hvis det skjer igjen kan jeg kanskje få det sjekket hos en lege.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå