Gummianda:) Skrevet 26. oktober 2007 #1 Skrevet 26. oktober 2007 Masse spørsmål fra meg idag gitt:) For halvannen uke siden overtok vi et hus vi har kontrakt på å få leie i to år, etter det skal huset selges og vi har forkjøpsrett. Når vi kikket på huset så vi jo at det var en drøss med katter der, pluss masse rot....men eier skulle leie rengjøringsbyrå, så vi så ikke på det som et stort problem. Men da vi overtok hadde ikke eieren flyttet ut alle tingene sine, så vi brukte første dagen på å hjelpe henne å flytte ut. I tillegg var huset helt ubeskrivelig møkkete, jeg har IKKE støv på hjernen så det var virkelig ILLE!! Hun hadde valgt å heller bruke venner og familie til å vaske huset for å spare penger. Det lå katteavføring i hjørner, krinker og kroker. spindelsvev, fluer osv. Et teppe var så gjennomtrukket av kattetiss at vi ba om å få rive det bort, og det fikk vi lov til. Veggene var fulle av spindelsvev, og vannet i ei bøtte ble grått og seigt etter å vaske en vegg. Det var kattespy på en kant over et vindu. Alle vinduene ( og det er 100 stk i huset) var gørr skitne og fulle av hår. Toalett, dusj og en vask lekker. Gulvet på et av soverommene går ikke ann å bruke fordi det buler sånn. Hele huset stinket døden, så vi har vasket og vasket i mange dager....lukten er ikke helt borte, men det begynner å hjelpe etter flere flasker salmiakk og klor. Uansett hvor mye jeg prøver å beskrive det går det ikke an å forstå uten å ha vært der:) Uansett, vi klagde på rengjøringen fra første dag, og sa at vi selvfølgelig kom til å kreve redusert husleie første måneden. Etterhvert som vi har vasket og sett hvor mye jobb det er, ser vi at vi nedvasker og desinfiserer et hus på 300 m2....og det er en stor jobb, som et firma ville tatt 15-20 000 for. Eier benekter utrolig nok at det er skittent, og sier gang på gang at det er vi som har høye krav til renhold (gaaaaaah!!!) Vi ba om et møte med eieren hvor vi gikk igjennom punkt for punkt hvorfor vi ikke syntes det var rent, og ble enige om at vi innen nå idag skulle levere henne en liste over hva som var galt, hvor det var skittent (hvor var det ikke:) og hvor mange timer vi hadde brukt på å rengjøre...pluss et krav på kompensasjon. Men igår kveld sender hun meg en sms der det står at hun etterlyser depositum pluss første husleie, og at det kun kreves vanlig rengjøring ved utleie. Vi har IKKE gjørt noen avtale om depositum, det står hverken i kontrakten eller har blitt avtalt muntlig. Og første husleie ble vi enige om at vi skulle kreve reduksjon på, og levere inn kravet idag...derfor har vi selvfølgelig ikke betalt den enda. Og vanlig rengjøring??? Dama må være gal tror jeg:) Jeg ringte henne, og forklarte at vanlig rengjøring ikke innebærer at det ligger katteavføring rundt i hele huset, pluss at alt annet er så skittent som jeg har skrevet over. Men hun stod fast på sitt med at vi hadde bare forskjellige krav til renhold! Hun spurte hvor mye vi hadde tenkt å kreve i reduksjon i husleien, og da sa jeg at første måndens husleie ( 16 000) er det vi har tenkt å kreve. Det kom ikke på tale, så hun kom ikke til å godta noe krav fra oss, vi kunne bare glemme å levere oversikten vi skulle levere henne idag, ALLE krav kom til å bli avvist. Vi hadde bare med å betale husleien umiddelbart, eller tenke oss nøye igjennom om vi ville fortsette å bo der! Og dessuten sa hun at det var vanlig å kreve 6 måneders husleie i depositum, i dette tilfellet 96 000 pluss første leie på forskudd altså 112 000 mener hun hun lett kunne krevd av oss da vi flyttet inn....men at hun hadde vært snill som ikke krevde dette. Nå sitter jeg her da og er livredd for at hun skal kunne kaste oss ut, for første leien er uaktuell å betale. Vi har forhørt oss med advokat som støtter oss, og sier at eier ikke kan kaste oss ut pga dette....men redd er jeg likevel:( Jeg er fem mnd på vei, og kan ikke begynne å styre med å skulle finne ny plass, flytte inn og ut nå....det er utrolig vanskelig å finne et sted å bo som det er:( Noen råd eller tips? Eller bare litt trøst:) hehe
EnUndreneMor Skrevet 26. oktober 2007 #2 Skrevet 26. oktober 2007 jeg vil bare si at dere står utrolig sterkt i denne saken. slik du beskriver over er umenneskelig bo og rett og slett helseskadelig, står det noe i kontrakten om at dere følger husleie loven?? uanz m det ikke gjør det så er jo det en selvfølge, i denne står det veldig fint punkt for punkt hvadere kan kreve, og hvis huset ikke er i beboelig stand skal dere faktisk ikke betale før det er slik dere har avtalt og i dette tilfelle ble det avtalt at hun skulle leie vaske firma. http://lovdata.no/cgi-wift/wiftglosok?baslt=on&basreg=on&basdom=on&felt=titt&pros=02&emne=husleieloven&button=S%F8k på denne siden finner du hva som står i lovverket, uansett om hun kster dere ut har dere krav på oppreisning da dette er brudd på kontrakt osv:)
Lillebror og stoerebror Skrevet 26. oktober 2007 #3 Skrevet 26. oktober 2007 Det er veldig vanlig både som leietaker og som utleier å kontakte vaskefirma dersom det ikke er bra nok rengjort. De vasker og sender regninga til den som bodde der sist. Litt sent nå kanskje. HAr du tatt bilder av hvordan det så ut? Du må nesten ha noe bevis for å få reduksjon. Hvertfall med sånn utleier som du har. Det er kontrakten som gjelder. Står det ikke noe om depositum så skal du selvsagt ikke betale dette. Hvordan er oppsigelsestiden? Hvis det ikke står noe gjelder vanlig oppsigelsestid, tror det er tre mnd. Hun kan kun kaste dere ut dersom du ikke betaler til avtalt TID (kontrakten igjen) eller om du bryter andre regler i kontrakten. Har du skriftlig noen steder at du skulle få reduksjon? MElding eller noe? Ta vare på alt bevis.
Lillebror og stoerebror Skrevet 26. oktober 2007 #4 Skrevet 26. oktober 2007 Forresten hvis hun kaster dere ut uten grunn så må hun finne en tilsvarende plass til dere.
Gummianda:) Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 26. oktober 2007 Takk for svar:) Vi har en standard kontrakt som skulle ivareta våre rettigheter på en god måte tror jeg:) Vi har tatt noen bilder, har masse vitner, pluss at vi enda ikke er ferdige med å vaske....så vi kunne kanskje fått noen til å komme å se. Jeg har ikke skriftlig at vi skulle få reduksjon, hun har aldri lovet oss det. Vi avtalte på møtet vi hadde med henne at vi skulle levere inn et krav innen idag, så skulle hun komme med et skriftlig motkrav. Hun innrømmer gjerne katteavføring og annen skitt....så jeg kunne kanskje skrevet noen sms frem og tilbake med henne, da hadde jeg jo hatt innrømmelse skriftlig:) Men selv om hun innrømmer konkrete punkter synes hun ikke huset var skittent
Lillebror og stoerebror Skrevet 26. oktober 2007 #6 Skrevet 26. oktober 2007 Det betyr lite hva hun personlig mener, det er jo hvordan det faktisk er som betyr noe. Kan du ikke ringe et vaskefirma og få dem til å se på det? Så skriver de ned til deg hvor mye det ville kostet å vaske det ned?
Gummianda:) Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter #7 Skrevet 26. oktober 2007 God ide:) Det tror jeg faktisk jeg skal gjøre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå