Gå til innhold

Overtidspraksis rundt om i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er nå 15 dager på overtid. På Haukeland i Bergen lar de det gå maks 21 dager før de setter i gang fødselen. Jeg synes dette er for lenge, og lurer på hvordan det er andre steder i landet. Hadde jeg dratt til Voss ville de ha satt i gang fødselen etter 14 dager på overtid. Det er jo et reelt valg jeg har, men blir så usikker på hva jeg skal gjøre. Haukeland snakker om eventuelle komplikasjoner ved igangsetting, mens grunnen til at andre sykehus setter i gang er jo pga komplikasjonsfaren ved å gå så lenge over tiden. Noen som vet noe om dette? Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så lenge baby har det fint i magen, er det greit å vente..ikke alle svangerskap varer like lenge (282 dager er jo bare et gjennomsnitt)

men minuset men å gå langt over kan være at morkaka ikke er like effektiv/produktiv som før. men det ser de vel på sykehuset ?

men skjønner du blir bekymret, og syns sykehuset skal ta bekymringen på alvor og gi deg en god forklaring på hvorfor de velger å vente.

lykke til!!

Skrevet

Hei. :-) De fleste sykehus praktiserer vel stort sett igangsettelse 14 dager etter termin, men så er det noen få som har 21 dagers hoved regel... Vet ikke hva jeg vil foretrekke... Moren min og søster har blitt satt igang 14 dager etter termin ved alle deres fødseler, så jeg regner med at fødselen ikke kommer igang av seg selv for meg heller. Det er jo store uenigheter og ingeen fasit svar på om det er best for mor/barn å gå for lenge over tiden eller å bli satt igang... Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Hei, jeg har gått på overtid før, og blitt satt igang etter 3 uker på Haukeland. veldig kjedelig å vente, men alt gikk jo fint... Schrødingers katt på NRK hadde et program om dette, og videoen om de nye forskningsresultatene var lagt ut her på barnimagen, tror det er 1-2 måneder siden. Hvis du leter på barnimagen og på NRK finner du kanskje klippet. Det var veldig informativt og beroligende , syns jeg.

Skrevet

Hei. Du vert ikkje rekna som overtid før to veker etter termin.

På Ullevål er grensa for igangsetting 1 dagar over.

Skrevet

I Stavanger blir man overtidsvurdert og satt i gang etter 12 dager over termin

Skrevet

Sorry: Ullevål: 17 dagar over.

Skrevet

Tusen takk for svar og lykkeønskninger!

Skrevet

I stavanger blir man VURDERT for igangsetting etter 12 dager.. Men kan fortsatt gå lenger, nettopp fordi naturlig fødselsforløp er det beste.

Skrevet

Hei!

På Lillehammer der er grensen 14 dager over termin!

Hvis ikke setter de igang fødselen!

Lillehammer har en gynekolog som har forsket endel på dette med overtidige, og har kommet fram til at å unngå at gravide går mer enn 14 dager over termin, så redder dei mange barn som dør i magen pga. dei er overtidige!

Skrevet

Skulle også stå at dei fødende blir vurdert mange dager før den 14 dagers grensen!

Noen dager over termindatoen tar dei UL for å se om morkaken,blodtilførsel og surstoff til barnet ikke er svekket på noen måte!

Er det tvil setter dei igang fødselen!

Vet at det er mange fra Oslo distriktet som velger å føde på Lillehammer for å unngå usikkerheten det er med å gå for lenge over termindagen!

Gjest 5 andre
Skrevet

På elverum blir man vurdert etter 14 dager, og satt i gang senest 16 dager etter tul. Jeg ble selv igangsatt etter 15 dager sist. Blir vel samme greia nå oxo ;-)

Vet om ei som blir igangsatt ved terminen på Haukeland, hvis det ikke skjer før av seg selv. Med henne er det ikke annen medisink årsak enn at hun er sliten - fysisk og psykisk. Tror jeg skal insinuere noe sånt selv, så kanskje jeg slipper å vente så lenge. Føler at jeg har gått gravid i to år sammenhengende, og begynner å bli særdeles lei...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...