Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 26. oktober 2007 #1 Skrevet 26. oktober 2007 Hei alle vakre jenter:) Hvordan står det til med dere, lenge siden jeg har vært her inne. Jeg er nå inne i min 14pp, er blitt 20 år, og kjøpt hus:D Så nå begynner vi å lure på om det kan være noen feil i systemet her... Hvordan går vi frem med dette med utredning, sist jeg spurte fikk jeg til svar at vi måtte ha prøvd et år iallefall... misson acomplised:p Finnes det noen form for hjemmetester? Håper på masse svar om hvem vi skal ta kontakt med og hva som skjer videre:)
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 26. oktober 2007 #2 Skrevet 26. oktober 2007 Du går via fastlegen din. Jeg ringte bare og sa at jeg ønsket en time ifbm det at vi ikke klarte å lage barn (nr 2) selv, og så fikk jeg time en mnd eller så etterpå. Da jeg var hos han skjedde det ikke så mye, jeg fortalte at syklusene mine er helt etter klokka og at det ikke var tvil om at vi hadde truffet de rette tidspunktene for samleie og så sendte han en henvisning til gynekolog. Et par mnd etter der var det tid for utredning hos gynekologen. Jeg og gubben hadde fått beskjed om å komme begge to, gubben måtte ha med sædtest. Jeg tok med utskrifter fra FF for å vise hvordan syklusene mine var, lege tok innvendig UL for å sjekke at livmor og eggposer var ok og siden ikke noe synlig var galt (verken med meg eller soldatene til gubben) så sendte han henvisning til laparaskopi for å sjekke eggledere (ser ikke om de er tette på UL). Fikk også tilbud om Pergo, men siden vi var enige om at det ikke var noe i veien med verken syklus eller egg så ble det ikke noen resept på det. Har i ettertid fullført laparaskopi hvor de bare fant litt endovev i ene eggledern, og fått innkalling til samtale om prøverør i februar (da er det 2 år siden prøving startet). "Lengden" på utredningen so far startet med legetime i mars i år, gynekologtime i mai, lapraskopi i september. Ting Tar Tid... Kjempemasse lykke til!!
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 26. oktober 2007 Forfatter #3 Skrevet 26. oktober 2007 Men hvordan er det å begynne med dette når man bare er 20 år da? Merker jeg er litt redd for å møte de klassiske fordommene hos legen...
Lucy T og prinsessa *** Skrevet 26. oktober 2007 #4 Skrevet 26. oktober 2007 Hei! Ser hun andre som har svart har vært mer heldig enn meg med tanke på hvor lang tid utredningen har tatt... Jeg har ingen barn fra før, og syklus-lengdene mine har variert litt. Men det første du gjør er å bestille time hos fastlegen din. Kan fortelle hvordan framgangen med min utredning har vært så langt: Dro til fastlegen i juni, sambo var med, og fortalte at vi hadde prøvd lenge å få barn, men ble ikke gravid. Hadde med en oversikt over sykluslengdene mine og når jeg hadde hatt EL i de to siste syklusene. Første steg for oss var å ta blodprøver av oss begge (på legekontoret samme dag). Etterpå fikk jeg beskjed om å ta EL-tester hjemme, og 7-9 dager etter EL skulle jeg komme og ta en blodprøve. Dette var for å måle progesteron nivået, for det var eneste måten å vite helt sikkert om man har hatt EL. Dette måtte jeg gjøre de neste 3 syklusene. Sambo skulle få innkallelse til å levere sædprøve på sykehuset også. Fikk ny legetime etter 3 mnd, hvor vi skulle få resultatene og finne ut hva vi skulle gjøre videre. Etter 3 mnd dro vi til legen igjen, og resultatene våre var at sædprøven var helt fin, og sambos hormoner så også helt fine ut. Blodprøvene mine viste derimot at jeg ikke hadde EL mer enn en syklus av de vi målte, men resten av hormonene mine så fine ut. Så da fikk jeg resept på Pergotime, og skulle ta blodprøver etter progesteron de neste 3 syklusene også... Hvis pergo ikke hjelper oss heller, blir jeg henvist videre til en gynekolog som ordner så jeg får tatt lapraskopi... Så her tar utredningen mye lenger tid... Er ikke så mye eldre enn deg, så jeg var også litt redd for å bli avvist med at jeg var så ung og hadde så god tid da vi skulle til den første legetimen. Men det gikk bra, legen nevnte ikke det en gang... Men en ting som jeg syns er dumt er at jeg har lest på nettsiden til sykehus at det er nedre aldersgrense på 25 år for å få IVF. Vet ikke noe om hvor mye de reglene følges da, og håper det ikke går så langt... Ønsker deg uansett lykke til hos legen!!!
L<3E<3 Skrevet 26. oktober 2007 #5 Skrevet 26. oktober 2007 jeg er 19år å har startet utredning. første legen jeg var til ville ikke hjelpe. han mente vi kunne vente i 10år.... sambo er 27 år da.. 2 legen vi var til syntes d bare var litt rart at jeg var så ung å ønsker barn, men d var ikke hans valg.. å ønsket meg alt godt.. jeg å sambo var på time sammen, tok noen prøver osv.. alt ser bra ut til oss da, men jeg skal starte med pergo neste pp, legen mente d kunne egi eggløsninga en liten dytt..
babygullz <3 vilde Skrevet 27. oktober 2007 #6 Skrevet 27. oktober 2007 Blir du møtt av en lege som smiler fårete til deg og du føler deg ydmykt a at han mener du er for ung til å ønske barn og tenke på utredning, så ikke gi fem flate øre for slik holdning! En lege skal HJELPE deg og lytte til dine ønsker, ikke sjikanere dem. si soleklart i fra til legen hva du mener om den slaks type holdning, og snu på hælen å aldri gå dit igjen. Finn en lege du kan stole på, de fleste leger er forståelsesfulle, det er en del av jobben demmes. det finnes hjemmetester for fruktbarhet rundt på nettet..husker ikke noen sider, men det er bare å søke på abc startsiden e.l. Lykke til da=)
har4barn Skrevet 27. oktober 2007 #7 Skrevet 27. oktober 2007 Legen skrev henvisning til Aleris. Gikk ca 10 dager, så fikk jeg time to uker etter det igjen hos en spes. i gyn og obstetrikk. Han har avtale med kommunen, så det blir ikke mye dyrere enn å gå via sykehuset. skal til time den 7.nov. Er litt spent på hva som skjer den timen, og om han kan finne ut noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå