Gå til innhold

Har dere hørt om en fugl som varsler død og ulykke??


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ok.Dette var en nattfugl vi hørte for ca 1 år siden.En ekkel stemme..Like etter fikk vi høre at huseieren der hadde blitt syk,han hadde kreft og døde.D var sambo som nevnte at d var en fugl som varslet død og ulykke vi hørte,jeg trodde ikke på han,aldri hørt om noe sånt.Men jeg har heller aldri hørt den "fuglelåten"før! Den var nifs,sent på kvelden.vi hørte den rett utenfor huset,satt oppi et tre.D var mørkt ute..Vi har aldri hørt den senere! Heldigvis!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bestemor sa at fugler som fløy over deg når du gikk, altså fulgte etter deg på en måte, varslet ulykke. Husker ikke om det var en spesiell type fugl, men tror det var småfugler, Dette er gammel overtro i Trøndelag i hvert fall. Bestemor hadde selv opplevd dette, før hun døde mistet hun både mannen og den ene sønnen sin. Og hun påsto at hun ble varslet av fugler på forhånd. Høres jo helt sprøtt ut, men jeg synes det er litt stilig at hun trodde på det. Bestemoren min var veldig kul da. Hun døde i sommer:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er sant det du sier... hvis de flyr over deg, i "ring" nesten, og evt flyr etter... De kan også sitte på utsiden av vinduet feks...

 

ravn og kråker gjør det,varsler død og ulykke, eller at det SKAL skje noe snart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei kråke satt og kakka på vinduet til mormor da morfar omkom på sjøen. Morfars tvillingbror omkom også i samme ulykka, og svigerinnen til mormor så og hørte også kråka.

Derfor har jeg alltid hørt og trodd at det er kråka som varsler død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de gangene det har vært dødsfall i familien har jeg sett en ugle mindre enn ett døgn i forveien.

jeg liker ikke å se ugler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke det samme, men her har vi noe vi kaller "vardøg". Fra gammelt av heter det seg at barn født i dølgsmål som ikke kommer i vigsla jord vil varsle nært forestående dødsfall. Og der jeg kommer fra hendte nettopp det for noen århundrer siden, en tjenestejente fødte et barn som ble begravd i myra, mens hun selv gikk på havet. Og ved hvert dødsfall i bygda siden da er det alltid noen som natta før hører barnet skrike oppå myra (ingen søt barnegråt forøvrig, jeg har hørt den). Mye mulig dette er en fugl og at historien om tjenestejenta og barnet bare tilfeldig passer inn, men at det stemmer i forhold til varsel er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sykehuset der jeg jobbet kom det alltid en stor flue noen dager før noen døde.. Slo aldri feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm... Vi bruker ordet "vardøger" om det som skjer når man hører at noen kommer hjem, det går i døra e.l. men ingen kommer før 5 minutter etterpå, et forvarsel på en måte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger vel sammen da, et varsel, enten om det ene eller det andre. Men vi har et annet ord for det når noen kommer, men her og nå kommer jeg ikke på det. Er jo gamle skikker og erindringer dette, så at navna og historiene er like er jo ikke rart. Men så har vel alt endra seg litt ettersom det har spredt seg utover landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 år senere...

Hei 

Sitter inne og ser på tv klokken er 2330  og hører et dunk på stuevindu  der er det innebygd veranda med tak over, men er jo åpning ut , så er det en liten fugl som flyr rett i ruten og blir borte  .i halsvime hvor vet jeg ikke ,,er det noen som kan si meg om dette er et slags  varsel på et eller annet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke et varsel om noe. Er støtt fugler som flyr på vinduet her. To i går. 

Anonymkode: 98de0...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt i pauserommet med kollegaer for ett år siden da en fugl fløy rett inn i det store panoramavinduet jeg satt foran og falt død ned på bakken. Alle skvatt til og begynte spøkefult å snakke om hvem av oss som ville oppleve ulykke/død denne dagen.  Vi jobber i helsevesenet og snakket derfor om at vi muligens ville få inn et trist tilfelle på jobben. Jeg finnes ikke religiøs eller overtroisk og syntes det hele var teit.

 

Noen timer senere fikk jeg beskjed om at broren min hadde tatt livet sitt.

 

Jeg tror fremdeles ikke dette har noe sammengeng, men opplevelsen sitter i...

Anonymkode: 49146...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ravnen er en myteomspunnet fugl, som blant annet er blitt regnet som «verdens skaper» i noen nordamerikanske mytologier. I tillegg til å ha rykte på seg for å være klok, er fuglen også blitt tillagt overnaturlege egenskaper. Som åtseleter hendte den at den åt av lik som hang i galger. Ravnen skulle blant annet kunne varsle ulykke, som krig og død. På norrønt ble ordet ravn ofte brukt i kenninger om strid og blodbad.
https://no.wikipedia.org/wiki/Ravn#Ravnen_i_kulturen

Anonymkode: d71dd...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også helt opp til vår tid har folk mange steder tatt varsel av ravnens atferd. Det var godt merke om ravnen kom når de slaktet, og de kastet gjerne milten til den som et «offer». Det fulgte uhell med å drepe en ravn. Det var også dårlig merke å drømme om ravn, og skrek en ravn når den fløy over et hus, betydde det at en i huset skulle dø. Sloss de eller fløy om hverandre, var det fare for krig. Samlet ravnen seg i flokker, var det varsel om større ulykker for hele landsbyer; brann, oversvømmelser eller kamphandlinger.
https://snl.no/ravn

Anonymkode: d71dd...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2007 den 0.06, Gjest skrev:

ok.Dette var en nattfugl vi hørte for ca 1 år siden.En ekkel stemme..Like etter fikk vi høre at huseieren der hadde blitt syk,han hadde kreft og døde.D var sambo som nevnte at d var en fugl som varslet død og ulykke vi hørte,jeg trodde ikke på han,aldri hørt om noe sånt.Men jeg har heller aldri hørt den "fuglelåten"før! Den var nifs,sent på kvelden.vi hørte den rett utenfor huset,satt oppi et tre.D var mørkt ute..Vi har aldri hørt den senere! Heldigvis!!!

Da er det garantert den fuglen som varslet immuncellene i kroppen til han som døde om å overse kreftcellenes videreutvikling og spredning i kroppen, slik at kroppens eget immunsystem måtte gi tapt for kreften. 

Helt logisk, spør du meg.. 

Anonymkode: dfce0...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2007 den 23.43, Gjest skrev:

Noen som vet hva den heter? Skjære. Den sitter på hustak og eller verandra å skvaldrer igjen og igjen. Like etterpå dør noen i huset/familien.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2019 den 1.22, Anonym bruker skrev:

Også helt opp til vår tid har folk mange steder tatt varsel av ravnens atferd. Det var godt merke om ravnen kom når de slaktet, og de kastet gjerne milten til den som et «offer». Det fulgte uhell med å drepe en ravn. Det var også dårlig merke å drømme om ravn, og skrek en ravn når den fløy over et hus, betydde det at en i huset skulle dø. Sloss de eller fløy om hverandre, var det fare for krig. Samlet ravnen seg i flokker, var det varsel om større ulykker for hele landsbyer; brann, oversvømmelser eller kamphandlinger.
https://snl.no/ravn

Anonymkode: d71dd...dc2

Kråker og ravn samler seg i flokker hver eneste kveld. De sover sammen i trærne. 

Anonymkode: dfce0...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...