Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #1 Skrevet 25. oktober 2007 Har følgende spørsmål: Dersom jeg velger 80 % lønn har jeg permisjon i 54 uker - 6 av disse er pappaen sine, og jeg har 3 uker før og 6 uker etter fødsel som uansett er mine (vi regner meg jeg kommer til å ta de resterende ukene som i utgangspunket er mulige å dele). Jeg kommer til å ha permisjon som løper over sommeren. Barnehagen til førstemann har stengt i juli. Kan jeg ta ferie da og "forskyve" permisjonen med 4 uker? (får feriepenger fra jobben når jeg tar ferie). Og når jeg begynner å jobbe igjen året etter, da begynner jeg i april/mai en gang. Så kommer jo juli, med barnehagestengt to-tre måneder etter at jeg har begynt å jobbe igjen etter permisjonen: Har jeg da rett på ferie "som vanlig"? Altså selv om jeg har vært i permisjon store deler av året før?
MissUnderCover Skrevet 25. oktober 2007 #2 Skrevet 25. oktober 2007 jeg tør ikke si det sikkert, men om jeg husker riktig, så er det ja på begge spm dine...)
Winterlady Skrevet 25. oktober 2007 #3 Skrevet 25. oktober 2007 Tror også det er ja på begge spørsmålene. Du kan ta ferie da. Men det året permisjonen utløper og du etter 2-3 mnd i jobb skal ha 4 ukers ferie- så har du ikke opptjent deg noen feriepenger. Du vil kun få feriepenger for 15 uker av permisjonspengene 1.juni, men ingenting fra arb.giver. Husk dette når du planlegger økonomien .
Audacious Angel Skrevet 25. oktober 2007 #4 Skrevet 25. oktober 2007 Du kan hvertfall forskyve permisjonen med ferie, det har jeg gjort. Jeg la inn en uke her og en uke der for å slippe å sitte uten penger i fire uker. Jeg er ikke sikker på det med jobben og ferie etter permisjon.
~sjiraff~ Skrevet 26. oktober 2007 #6 Skrevet 26. oktober 2007 Det er ja på begge sp. du kan forskyve permisjonen med ferie. Og du opparbeider deg ferierettigheter på lik linje som om du skulle ha vært i jobb.
77modell Skrevet 26. oktober 2007 #7 Skrevet 26. oktober 2007 Ja på begge spørsmål. Å det med de 15 ukene er jeg ikke sikker på, mener ei venninde sa at nå får du for hele perioden, noe nytt. Tørr ikke si det helt sikkert.
Gjest Skrevet 26. oktober 2007 #8 Skrevet 26. oktober 2007 Takk igjen ) Kommer selvfølgelig til å høre med NAV, men det er uansett fint å høre med dere som vet så mye her inne, hehe. Så kan man begynne å tenke og planlegge litt hvordan man vil gjøre ting. Hadde jo vært veldig fint om man fikk feriepenger for hele perioden, egentlig burde det ha vært sånn hele tiden syns jeg!
happybirthday Skrevet 26. oktober 2007 #9 Skrevet 26. oktober 2007 Får du foreldrepenger gjennom NAV er det bare 15 uker eller så som er feriepengegrunnlaget ditt. Det står på NAV sine sider. Men får du foreldrepenger direkte fra arbeidsgiver, er det store muligheter for at du får feriepengegrunnlaget ditt beregnet på lik linje som om du skulle ha jobbet. Slik er det iallfall med meg som får direkte av arb.giver. Ang. ferie har du rett til ferie også etter permisjon, du kan til og med ta ferien neste år i tilknytning til permisjonen, slik at permisjonen blir mer sammenhengende.
animal Skrevet 26. oktober 2007 #10 Skrevet 26. oktober 2007 Ja, du kan ta ferie i juli - og dermed forskyve permisjonen. Du har uansett krav på ferie året etter, har du fått permisjonspengene forskuddsbetalt av arbeidsgiver - så får du feriepenger som vanlig, men har du fått fra trygdekontoret, så får du for 15 uker (med mindre det akkurat har blitt nye regler for dette..??).
Gjest Skrevet 27. oktober 2007 #11 Skrevet 27. oktober 2007 Hvordan "får jeg" jeg arbeidsgiver til å forskuttere dem da? Det hadde jo vært det beste... Eller er det bare enten gjør de sånn eller sånn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå