Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #1 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg trodde at de nye bidragsreglene skulle gjøre at bidragene ble mere "rettferdige" enn de var før. Men så fikk jeg høre om ei som jeg kjenner. Hun fikk 2 barn med en fyr. De gikk så fra hverandre, og han betalte "gammel" barnebidrag for barna. Selv om reglene er endret, så har han betalt samme hele tiden. I mellom tiden har "hun" fått seg ny kar. De har så satt i gang med å få flere barn og bygger hus. Hun har så bestemt å gå ned til 80 % stilling på jobb. Og forlanger da at X skal betale enda mere i barnebidrag for de 2 første barna. Er det virkelig slik at "friske" mødre (evt. fedre) bare kan velge hvor mye de jobber, og så skal X erstatte tapt inntekt? Synes det er litt horibelt...
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2007 #2 Skrevet 26. oktober 2007 Det kan jeg ikke tro.. Er nå faste satser for hva et barn "koster" innenfor visse aldersgrupper. Med justering mellom mors og fars inntekt. Men det kan vel neppe være slik at mor velger å gå ned i stilling derfor må far betale mer. tvilsomt.. Var jo en sak med en mann som gikk ned i stilling fordi han ønsket samvær med barn, slik at han dermed halverte inntekten sin. Ergo skulle han betale mindre bidrag. Men det mente norske høyesterett at han ikke skulle, han måtte gjerne gå ned i stilling, men bidraget skulle forbli det samme. Men her tapte den norske stat i EMD. Så da må det vel bli omvendt også. Mor kan ikke gå ned i stilling for å straffe far. (for det blir jo det..) Men hva slags "kvinnemenneske" opptrer på den måten da?
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2007 #3 Skrevet 26. oktober 2007 Innlegg starter her.... Ja. Jeg "skjemmes" av å kalle ho for en "tidligere vennininde". Selv er jeg alene mor, og kjenner flere andre. Ingen andre som jeg vet om har mere engasjerende far enn hun har til sine barn (både av de som bor sammen med biomor og de som ikke gjør det). Men siden de har blitt født, og iallfall siden de flyttet fra hverandre, har hun motarbeidet at far skulle ha samvær med barna. Konstruert problemstillinger som ikke var der og slikt. Og så byttet hun jobb. Da løy hun for barnefar om hvor hun ha tenkt å bo. Han kjøpte så hus i den opplyste bydelen for å være nær barna. Han har jobb som gjør at han kan bo der han vil. Mor setter så i gang med husbygging i nabo kommunen, noe som gjør at det ikke blir hensiktsmessig med delt samvær. Fordi det er hun ikke interesert i. Biofar har i praksis barna 50 %, men pga jobb så er det ikke "faste" tider. Og av den grunn betaler han bidrag etter "samvær annen hver helg". Og nå forlanger hun mere fordi hun vil ha mere tid til ny baby (med ny mann) og husbygging. Jeg skjønner at det kan bli for mye. Men at X skal kompensere for det.... jeg skjemmes.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2007 #4 Skrevet 27. oktober 2007 Du skriver at han betaler etter "samvær annen hver helg", men har dem i realiteten mer.. Mine stebarn har fast samvær en helg i mnd hos oss, men de er her MYE mer. Jeg fører nøye oversikt over hvor mange netter de er her. Og når bidraget fastsettes hvert år, sender far inn hvor mange netter de er her i gjennomsnitt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå