Gå til innhold

Bør jeg si det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal på jobb intervju til uka.Bør jeg da fortelle at jeg venter barn i mars /april ( usikker termin enda, skal på ny ultralyd) Eller skal jeg vente til jeg eventuelt får tilbud om jobben. Ønsker råd fra så mange som mulig Gjerne med erfaringer selv. Er helt arbeidsledig så en fast stilling ville jo gjort godt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klarer du å skjule magen da?? Er vel ikkeno vits å opplyse om det hvis du er gira på jobben. Men d spørs jo om de ser på deg som en smule uerlig i etterkant da:)

Skrevet

Du har ingen som helst plikt til å si det

Skrevet

Jeg ville ikke sagt det, det vil mest sannsynlig utelukke deg som en kandidat. Særlig hvis det er privat sektor. Det er ikke en ideel situasjon og være jobbsøker og vente barn. Slik er det bare, selv om vi lever i 2007. Enhver ny arbeidsgiver vil jo tenke "hm..hun er i jobb i seks mnd...for så og være i permisjon intill ett år, dette medfører at vi må ansette noen i hennes stilling midlertidlig og ha opplæring på to personer, istendenfor og velge en annen kandidat som har mulighet og ambisjoner om og være hos oss noen år. Forøvrig er det utrolig kostbart for en bedrift og søke etter folk og ha opplæring".

Snakker her av erfaring, så mitt råd er IKKE SI NOE, hvis du ikke føler du må.

Det er lov og være litt egoistisk i en slik situasjon, du må tenke på deg og familien. Eventuelle reaksjoner får du ta etterhvert, men sørg for og ha avtalen i lomma først.

Ønsker deg lykke til.

Skrevet

Jeg var i akkurat samme situasjon som deg. Fikk jobben, og fortalte det en mnd etterpå ca. Jeg dro nok kanskje en liten hvit løgn om at jeg ikke visste det, osv, men rådførte meg med legen først, og fikk faktisk råd om å ikke fortelle de det! De har ikke noe med det, og vi ser dessverre altfor ofte at gravide ikke får jobb...

Dette er tiden da du skal bry deg om DEG og BARNET DITT!!!!

Stå på!!! Lykke til!!!

Skrevet

Eg ville sagt det, veit ikkje kva for ein jobb det er snakk om, er det ein langsiktig og interessant jobb syns eg det viktigaste er å væra ærlege bådet arbeidstakar og arbeidsgjevar. Dersom sjefen ikkje vil ha deg då er det ikkje sikkert dette er ein god arbeidsplass etter du har fått ungar heller. Er det deriomot jobb i ein matbutikk eller vasking, noko som alle kan gjera ville eg nok ikkje sei det for her kan kven som helst få jobben og om du berre må ha ein jobb akkurat no ville eg vera kynisk.

Skrevet

Jeg ville vente med å si det til du evt får tilbud om jobben, og ville samtidig sagt at dersom de ønsker å trekke tilbake tilbudet, så gir du de anledning til det. Da merker du veldig lett om du har med en god eller dårlig arbeidsgiver å gjøre..

ÅNEI, forresten!!! Jeg så først nå at du er arbeidsledig, da er situasjonen en annen, synes jeg. Da synes jeg faktisk at du IKKE skal si det! Du bør informere om det når du har fått tilbud om jobben, men da må du IKKE gi de anledning til å trekke tilbudet.

Lykke til på intervju!!

Skrevet

de har ikke lov til å trekke tilbudet fordi du er gravid, sånn er lovverket.

en vet at gravidittet ikke skal være grunn til ikke å få en jobb, men en vet også at det er det.

så hold inn magen om den synes og ikke si noe.

Skrevet

Kommer litt an på hva slags jobb det er synes jeg. Er det en jobb du sansynligvis greier å sttå i hele svangerskapet hadde jeg ikke sagt noe. Men er det derimot en jobb hvor du sansynligvis blir sykmeldt innen kort tid (pga belastende arbeidssituasjon) hadde jeg nok sagt det... Evt, vil det være vanskelig å finne en vikar som kan steppe inn mens du er sykmeldt eller i permisjon? Handler det om en jobb "alle" kan utføre hadde jeg ikke nølt med å holde munn, men skaper det store problemer for arbeidsgiver tror jeg det vil forsure forholdet til sjefen...

Hadde UANSETT ikke sagt noe på intervju, men sagt ifra når et evt tilbud om jobb foreligger. Altså før kontrakt skrives, men etter du har blitt tilbudt jobben.

Lykke til. Ikke lett dette...

Skrevet

Tusen takk til alle som svarte meg.Godt å vite litt om hva andre mener.Regner med jeg venter med å si noe til jeg eventuelt får ett tilbud.

Skrevet

de har ikke lov til å trekke tilbudet fordi du er gravid men de gjør det likevel

Skrevet

Vanskelig dette. Har ei venninde som sa det på jobb intervju og hun fikk jobben. De satte stor pris på ærlighet der, men de fleste bedrifter er dessverre ikke slik. Snakk med legen eller jordmor og høre hva de har å si. Dette må du kjenne på selv, men det er utrolig vanskelig.

Ønsker deg masse lykke til, kryser fingrene for at du får deg jobb : )

Skrevet

Du er ikke plikta til og si noe som helst.

Men hadde det vært på min arbeidsplass du hadde fått jobb hadde jeg ikke ønsket og være din kollega!!ikke når du er så langt på vei..da hvet folk at du holder det hemmelig.

Er desverre et litt for ærligt menneske til at jeg godtar slikt.Beklager,men det er min mening.

Skrevet

Tenker ,tenker og atter tenker.Skal til jordmor dagen før jeg skal på intervju, så får snakke litt med henne. Er ikke noe godt når man føler man bør si det, men samtidig vet at de fleste faller utenom jobb tilbud da.Om jeg ikke sier det nå så kommer jeg uansett til å si det vis jeg blir med videre etter denne runden med intervju.Faller det natulig ,eller det blir spørsmål direkte om det rundt barn kommer jeg til å svara ærlig. Aldri klart å lyve.Blir jo maks 5 måneder jeg kan jobbe der, og har jo lyst til å trives og bli godt likt også.

Skrevet

Jeg mener at kanskje ikke det var din tur denne gang..beklager!

Men når en bedrift søker arbeidstakere søker de etter noen de forventer kan være der..Synes du setter de i en vanskelig sitvasjon vis du får jobben uten og sagt du er gravid.Etter 2 mnd får du problemer og må sykmelde deg..

Jeg synes det er dårligt gjort.

Når en bedrift søker er det fordi de trenger arbeidere ikke,hadde se søkt etter gravide villl de skrevet det annonsen.

Prøv og sett deg selv i en sjefs posisjon over en bedrift...Hadde du synes det var greit vis du fant ut etter du hadde gitt en person jobben at ho er 3-4 mnd på vei!!??

Skrevet

Tenker sånn at hvis det ikke er plikt og si det så hvorfor ha dårlig samvittinghet. Syns det er verre at man ikke annsetter noen pga graviditet. Man har jo ett liv etter man er ferdig med svangerskapspermisjonen så da trenger man jobb og de fleste vil jo det for og klare seg økonomisk og. Det er veldig naturlig og få barn så sånn er det bare. Forstår jo at bedrifter vil unngå det, men det er jo diskriminering egentlig syns jeg hvis man er kvalifisert til jobben men ikke får den pga dette. Jeg hadde ikke sagt det. Må jo tenke på min og barnets fremtid..

Men dette er min mening og respekterer andres sine valg og:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...