mummamø Skrevet 25. oktober 2007 #1 Skrevet 25. oktober 2007 Flere med erfaringer her som vil dele med oss andre? Jeg har alle ovenfor, utenom meitai (rett og slett ikke hatt tid til å sy den enda) Bestilte patapum og hostling (slynge) på dotedot.no/com og er superfornøyd!! Seriøst. *patapum, (minibæremeis, egentlig en "vestlig versjon" av mei tai, med klikkstropper i stedet for lange knyteband kan ha både baby og lite barn på ryggen) Genial for sliten 2 åring som ikke vil gå mer, eller baby som kan være på ryggen så mor kan f.eks henge opp klær. Kan også brukes forover på samme måte som BB *BB er pappas favoritt til babyen, jeg liker den jeg også, enkel å bruke, sitter trygt, men kan jo ikke "gjøre" noe når babyen er oppi, bare gå liksom. *Hostling (slynga) er stilig, lett å putte i veska, babyen digger å sitte oppi på hofta mi, og jeg klarer å lage middag samtidig! genial å amme de aller minste i også. *mobywrap. Jeeez!! crap! 5,4 meter stoff som skal snurres og pakkes på kunstferdige måter, for så å stappy baby oppi, nei, den fiksa vi ikke, ligger pent i ei skuff! *bæremeis, uunværlig på turer med litt større barn, greit også hvis det er plass til litt utstyr, mat og drikke. Hadde vært arti å høre andres synspunkter, jeg har aldri prøvd ringslynge. Finnes det flere da? p.s jeg vet om tettintill, men jeg liker dette forumet bedre ;-)
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #2 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg har jo noen erfaringer å dele også: * Mayawrap: Overraskende mye å lære, men allsidig og stilig. Babyen min elsket å sove i den da han var mindre enn 4 måneder, og nå som han kan sitte elsker han å sitte på hofta. * Redcastle bæresele: Pappan trives mye bedre med den enn med sånne tingster av tekstil. Babyen trives godt i den. Fint at man kan vende babyen med ansiktet inn når han vil sove, og ut når han vil følge med og se hva som skjer. * MeiTai (hjemmesydd): Behagelig nok til at jeg orker å bære gullet mitt til og fra dagmamma hver eneste hverdag (ca 4 km hver vei). Gutten elsker å sitte i den, og det er flott å kunne veksle mellom å bære på rygg og mage. Dessuten sover han godt i den også, noe som ikke skader når dagen starter tidlig!
Sjalabais Skrevet 25. oktober 2007 #3 Skrevet 25. oktober 2007 Har MASSE erfaring jeg gjerne deler :-D Kan jo begynne på begynnelsen a bærekarrieren min: *BB - bar min lille nevø i den, elsket det! Fikk jo så god kontakt og herlig nærhet med den lille gutten :-) Problemet var at jeg fikk så himla vondt i skuldrene/nakken av den.... Så da jeg blei gravid med L, ville jeg finne noe som var bedre - både for meg og for lille. Endte med å kjøpe: *Ringslynge - fikkden til første gang, DEILIG! Så gikk det i dass :-( Etter mye prøving og feiling, og til slutt kyndig hjelp så fikk vi dreisen på det! Bruker fortsatt ringlynge innimellom og nå er hun 19 mnd'er gammel. *Elastisk sjal - umiddelbar suksess :-D Og den vedvarte! Mykt og godt, lett å knytte bare en husker rekkefølgen, omslutter babyen på en kjempegod måte og jeg trengte ikke å ta av sjalet for å få ut L. Har ikke tall på hvor mange ganger hun var inn og ut av sjalet da vi var på store handlerunder og ut og inn av bilen x-antall ganger i løpet av en dag. Hadde nok brukt mye lenger tid de dagene hadde vi valgt vogna i stedet. * Mei Tai - L likte ikke MT til å begynne med, men etter å ha vent seg til sprikestillingen i elastisk sjal, så var det ikke noe problem. Tok ikke lang tid før hun begynne å le og fjase om jeg fant fram MT'en. Bruker fortsatt MT mye. Både til mage- og ryggbæring :-) *Vevd sjal - skulle aldri sette mine ben i et sjal jeg... *rødme* Nå er jeg sjaloman! Elsker det! Bruker det til mage-, hofte- og ryggbæring. Avlaster utrolig bra og er det absolutte førstevalget på lengre turer. *Lommeslynge - det aller mest geniale opp og ned bæretøyet. Supert de dagene L trenger litt ekstra nærhet, men egentlig ikke har tid til å bæres. Er også supert på kortere strekk, inn og ut av bilen, på butikken o.l. *Beco - den ultimate formsydde bæreselen! Den kan vrikelig tilpasses alle størrelser, har supergod komfort og er lett å klipse av og på. Fungerer på omtrent samme måte som Patapum, Ergo o.l. Den er skikkelig høy i kroppen, sånn at babyen/barnet som bæres får god støtte. Samtidig så er den ikke høyere enn at L får armene ut om hun ønsker det. God å bruke både på rygg og mage :-) *Onbuhimo - det ultimate "fort-opp-på-ryggen" bæretøyet ;-) Kjemperask til å få L opp på ryggen, og jeg får henne skikkelig høyt! Hun elsker å sitte i en onbu mens jeg lager middag, for da har hun full oversikt! *Podaegi - super til torsobæring (bæring hvor en ikke knytter stroppene over skuldrene, men rundt overkroppen). Ja, nå kommer jeg ikke på mer jeg har prøvd, men jeg har sikkert glemt noe ;-) Anbefaler dere uansett en tur innom www.tettinntil.no om dere er interessert i bæring :-)
mummamø Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 25. oktober 2007 WOW!! googla Onbuhimo å den så helt konge ut. Noen som har oppskrift så man kan sy seg en sånn???
Gjest Skrevet 25. oktober 2007 #5 Skrevet 25. oktober 2007 Den Onbuhimo greia så virkelig smart ut. Jeg vil kanskje gjette på at hvis du tar en mei tai oppskrift og korter ned panelet, lager laaaaange skulderstropper, og erstatter båndene nede med ringer, så blir det en Onbuhimo. Eller? Fikk lyst på en sånn en jeg også
Sjalabais Skrevet 25. oktober 2007 #6 Skrevet 25. oktober 2007 Stemmer det :-) Også finnes det også en oppskrift inne på sysiden på TettInntil så vidt jeg husker :-) Skal se om jeg finner den og linke til den her!
Mmmmmammman Skrevet 25. oktober 2007 #7 Skrevet 25. oktober 2007 Åhh, håper du finner den oppskriften -sånn vil jeg sy!!
Sjalabais Skrevet 25. oktober 2007 #8 Skrevet 25. oktober 2007 Finner dessverre ingen oppskrift, men det er noe tråder med gode tips til hvordan en kan sy en god onbu :-) Bare se her: http://tettinntil.no/forumet/showthread.php?t=538&highlight=onbuhimo http://tettinntil.no/forumet/showthread.php?t=5510&highlight=onbuhimo http://tettinntil.no/forumet/showthread.php?t=21193&highlight=onbuhimo Vil råde deg til å kjøpe ringer som er beregnet på ringlsynger, for da vet du at de vil tåle presset og vekten av babyen. Mammaogmeg (nettbutikken) solgte det før, og jeg tror de fortsatt har det. Er nok greit å ikke kjøpe de største ringene :-) Vet det er en norsk nettbutikk til osm selger slyngeringer, men kommer ikke på hvilken i farta :-( Ellers så er TettInntil en god plass å finne info om sying av bæretøy! Bare å stille spørsmål der inne, så får du mest sannsynlig et svar :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå