Gå til innhold

hvorfor var aristoteles er empirist

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men spørsmålet ditt gir ikke noen mening.

Skrevet

det var jo disse empiriske lignelsene han hadde, han trodde bare på det han kunne se. så var det vel platon med hulelignelsen sin, at verden er MER enn bare det vi ser.

tror jeg det var.

Skrevet

skrev litt fel..

Hvorfor var aristoteles en epirist??

Skrevet

google?? Aristoteles+empirist?

Skrevet

JA! Sjekk der fremfor å høre på det jeg sa. Ble plutselig noe usikker nå...Lenge siden ex.phil.

Skrevet

Er det ikke fordi han mener at menneskene lærer av erfaring? At vi kan få erkjennelse gjennom erfaring?

Skrevet

har prøvd,men da e vankelig..han e egentli ikkje empirsit, han e vell en rasjonalist med empristiske trekk..

så det stemte visst ikke.. er ikke til meg, er en venninne som lurer..

Skrevet

I likhet med alle de tidlige filosofene i Hellas var Aristoteles opptatt av at man lærer/finner sannhet ved å erfare noe (empirisme=erfaring). De gikk til naturen selv for å finne svar. Fks hvorfor blir det ild når man gnir to steiner mot hverandre? - jo fordi det blir varmt, og ekstrem varme fører til ild (ok, skikkelig dårlig eksempel men illustrerer naturvitenskapelig empirisme - kom ikke på noe bedre i farta). Aristoteles skrev vel noen bøker om dyr han observerte, om jeg ikke husker feil? Livet i havet, eller noe -basert på erfaring.

Hva trenger du å vite dette til? Om det er en skoleoppgave anbefaler jeg sterkt pensum;-p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...