Gå til innhold

Venstrehendt/høyrehendt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det an å se om baby 5 mnd. kommer til å bli venstrehendt?

Jenta mi bruker venstrehånda til det meste. Og har mest kontroll over den. Har prøvd å få henne til å bruke høyre, men den er vanskeligere å kontrollere ser det ut som :P

Er dette helt tilfeldig? Eller kan det faktisk hende hun blir venstrehendt? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helsesoesteren min sa de ikke fikk noen preferanse foer i ettaarsalderen. Ikke det at helsesoester alltid har rett men... jenta vaar bruker hoyre haand mest i hvert fall!

Skrevet

gutten vår brukte venstrehånd mest før, nå er det høyre hånd, han er blitt 9mnd. Det skal visste være tydelig rundt 1 års alderen

Skrevet

En del ganger så kan man ikke se hvilken hånd barnet blir å bruke før det er 2-3 år, noen eldre. I litteraturen står det ofte at det er unormalt før ett år. Jeg har hørt om flere spedbarn som i perioder bruker enten høyre eller venstre hånd, uten at det er noe galt i det.

Skrevet

Det er greit å vite, bare lurte på om noen visste:)

Men jeg tenkte det selv.. Unger forandrer seg mye i løpet av det første året da, og de neste..så det gjelder nok også hendene:)

Skrevet

Min jente brukte nesten bare venstre hånden sin før (fra hun var sånn 4-5 mnd tror jeg) - jeg var litt ekstra obs på det siden jeg selv er keivhendt.

Jeg spurte helsesøster om det, hun mente også at det var veldig tidlig, men hun var ikke helt sikker. Hun ba meg legge litt ekstra merke til det, også fordi jeg sa at hun bare rullet seg til fra rygg til mage på venstre side (om du skjønner) - for dersom hun bare brukte den ene siden kunne det være noe galt med høyresiden..

Min jente bruker nå begge armene, men har hele tiden brukt venstre mest, så jeg tror hun blir venstrehendt. Kanskje jeg ubevist gir hun ting i venstre hånd når jeg gir hun ting siden jeg selv er venstrehendt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...