Gå til innhold

Hvorfor så sterkt behov for å...

Anbefalte innlegg

Skrevet

gi eksene farsdagsgaver eller feks gebursdagsgaver? Jeg forstår ikke helt hvorfor noen har så stort behov for det.

Hva er grunnen til at en mor absolutt vil ordne en gave fra ungen til faren(sin eks), når ungen er så liten at han ikke har noen forståelse for hva det dreier seg om en gang?

Jeg mener feks ikke at en mor skal nekte å hjelpe sin 4 åring med å klippe til kortet han har lagd til faren,dersom fireåringen spør henne om hjelp, men hvorfor må hun absolutt lage kortet selv eller kjøpe noe i stedet, dersom ungen er for liten til å gjøre det selv?

Og hvorfor er det så vanskelig for henne å la barnets far og hans evt partner få ta seg av det selv hvis de ønsker det?

Jeg sitter bare med en følelse av at mor ikke helt vil gi slipp på eksen... eller at hun ikke vil bli glemt ...Jeg kan egentlig ikke forstå at det kan være dette som er årsaken heller...men jeg kan heller ikke se andre fornuftige svar på disse spørsmålene. Jeg synes det hele er helt merkelig.

Særkullsbarnet til mannen min kom aldri med gaver til faren før hun klarte å lage kort selv. (3-4 år). Og da jeg kom inn i bildet, så hadde hun og jeg det koselig søndagsmorgen da hun lagde kort, og vi to lagde frokost til ham sammen. Etterhvert som vi fikk de tre barna vi har, så har hun vært med oss og lagd ting/kort til farsdagen/gebursdagen etc.

Til jul (eller til gebursdager) tar jeg henne og de andre barna våre med meg på kjøpesenteret, og så får de kjøpe gave til faren sin. Det samme gjør mannen min med de, når det gjelder gave til meg. (Da er selvfølgelig hun også med).... Alle er inkludert her, og gjør dette sammen som en familie. Eneste som ikke er inkludert her, er moren hennes...men det er det jo heller ingen grunn til at hun skal være. ( Er også helt sikker på at det ikke er noe ønske fra henne heller...hun blander seg aldri inn i det som skjer i vår familie. Men så har hun sin egen familie som hun ordner opp i da)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er grunnen til at en mor absolutt vil ordne en gave fra ungen til faren(sin eks), når ungen er så liten at han ikke har noen forståelse for hva det dreier seg om en gang?

....klipp lim......

for og glede far. for og vise far at han blir satt pris på som far og for å dempe konflikten eller forbedre sammarbeidet mellom far og mor. positiv handlinger av den ene parten gjør ofte at den andre parten blir glad og ikke irriterer seg så mye vet du.

Og hvorfor er det så vanskelig for henne å la barnets far og hans evt partner få ta seg av det selv hvis de ønsker det?

...... klipp lim.......

om far og/eller stemor sier i fra at de ikke ønsker noe slikt er det vel ingen som sier de i mot og fortesetter og gi. men om far og/eller stemor bare går og irriterer seg i det stille så er det jo far og/eller stemor som ikke har gjort jobben sin.

det er nemelig ikke alle mammaer som syns de kan forvente av stemor at hun engasjerer seg i farsdagen, spesielt ikke når far og stemor ikke har barn sammen. å ingen mor vil vel at farsdagen skal forbigås i stillhet?

at du sitter med følelsen at mor ikke vil gi slipp på Xen må du ta på din kappe for i det tilfellet vi diskuterete nedenfor så er det ikke det som er saken.

snakket foresten med bonusmor nå og hun syns det var en god i det og overaske far. vi hadde rett og slett en ganske hyggelig samtalle.

så hvorfor du syns det er så fælt at mor gir gave eller anstrenger seg for og glede far på en slik dag må du nesten gå inn i deg selv for og finne ut av.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg Dillå... Jeg forstår ikke biomødre som absolutt skal lage kort og kjøpe gaver fra barn som ikke en gang er fyllt to år. Jeg kan med hånden på hjerte si at far her i huset hadde følt seg ekstremt ukomfortabel og utrolig provosert om han skulle fått en gave som er valgt ut og kjøpt av mor. For han hadde det hatt stor betydning om han kunne få vært med sønnen sin, men noen gave ville han hatt seg frabedt...

Vi har hatt en liknende situasjon her, med at far fikk bursdagspresang "fra barna". Et hjemmelaget album med bilder fra oppveksten til barna, babybilder, bilder av foreldrene lykkelige sammen og det hele er med kommentarer skrevet av moren!!! Jeg skal fortelle om en kar som ble fly forbannet!! Det endte nå med at han sendte albumet tilbake til moren i posten, mens barna var hos oss en uke. Sammen sendte han et brev der han ba henne om å kutte ut. Siden den gang har det aldri mer kommet en eneste gave, hverken til jul, bursdag eller farsdag (de er nå ca.11 år) fra barna. Ikke et bilde, et kort, telefon e.l.

Selvfølgelig gidder ikke mor å minne barna på bursdag eller gaver av noe slag så lenge han var så "utakknemlig". Men det er jo bare å innse at albumet var kun ment som en hevneaksjon der hun ønsket å tirre fram sjalusi fra meg og aggresjon fra faren. For da har hun jo verdens beste unnskyldning for å aldri gjøre noe for at barna skal huske dette igjen.

Men uten tvil så foretrekker faren at det skal være slik, enn at mor skal ha en finger med i spillet i den nye familien. Og man kan jo spørre hva mor i dette tilfelle faktisk ødela ved å bruke barna og manipulere situasjonen, for å markere ovenfor stemor at "han har vært min, og barna er det VI som har sammen".

Fullt mulig at barna faktisk har lyst til å lage/kjøpe noe,...-men mor vil jo da gjøre alt for å unngå dette. For å straffe far!

Skrevet

jeg er helt enig i at mor ikke burde har gjort som hun gjorde i historien din. å sende bilder fra hvordan familien var eller fra noe som far ikke fikk lov og ta del i blir helt feil.

å hun burde heller ikke latt vær og minne barna på dager eller hjelpe de siden.

vi er mange mensker der ute med forsjelige historier, det er viktig og huske på.

her er det ikke snak om noe sånt. å heller ikke snakk om og sværte bonusmor på noen måte. hun er en resjus for barnet, en omsorgspersjon som har vært der hele barnets liv og forhåpentlig vis blir der for altid. det var også derfor jeg snakket med bonusmor i dag om dette med farsdag. sånn at det blir riktig og rett også ovenfor henne.

det er ikke alle mammaer der ute som gir en gave for og være slem. jeg tror faktisk det er veldig få mammaer der ute som gjør akkurat det.

Skrevet

Jeg tror uansett at du mortilgunnar ikke gjør noe galt i denne situasjonen. Du er klar over problemstillingen, du respekterer stemor og du er ikke ute etter å markere deg (virker ihvertfall slik etter det du skriver).

Og at du inkluderer stemor ved å spørre henne, bidrar mest sannsynlig, til at forholdet dere imellom blir bedre.

Jeg tror ihvertfall at om min biomor hadde spurt meg om hun kunne gi et album fra barna med bilder i fra fortiden fordi det betydde så mye for barna, ja så tror jeg jammen meg at det hadde vært greit:-)

Skrevet

takk :-) det trengte jeg :-) diskuterer på 3 forsjelige forum samtidig, blir mye for selv meg... hehe.

jeg håper og tror at bonusmor føler seg inkludert og ønsket her. for det er hun, hun er ønsket.

Skrevet

Har vist mannen min innlegget mitt her, og nå latt ham lese svarene. Han sier at han er helt enig i det jeg skriver, og han kan ikke fatte og begripe at eksene/mødrene til barna tror dette er så viktig for far.

Han sier det iallfall ville ha provosert ham kraftig. Han ville absolutt ikke blitt glad for noe som eksen sto bak, for å glede ham. Og han sier han hadde lurt kraftig på henne dersom hun hadde glede av dette selv...om hun var helt god i hodet...

Han understreker at det iallfall ikke ville ha gledet ham med en gave som ungen ikke var gammel nok til å stå for selv. Og dersom han absolutt ville ha ting som barnet selv hadde lagd, så hadde han lagd det med henne selv. (feks bilde med fingermaling og sånn).

Skrevet

da har du, jeg og din mann ikke samme verdier. jeg har spurt på ett frum med mange samværsfedre og der var det enstemig vetatt av fedrene om at de ville blitt glad for noe slikt. men mennekser er forskjelige. det er den diskusjonen her bevis på.

Skrevet

Hvilket forum er det? (Mannen min kunne tenke seg å gå inn på det forumet, og kikke sier han...)

Skrevet

Jeg må nesten bare svare 'hipp hurra at vi er forskjellige og at pappaen ikke er like 'merkelig' som mannen din er'

Her sender vi mail, sms, mms, snakker sammen uten problemer. Han ville til og med ha bilder og daglige oppdateringer fra guttens første ferietur.

Så alt i alt har jeg da altså bestemt meg for at pappaen til min gutt blir glad for gaven. Som forøvrig blir å være til både han og kjæresten hans.

Skrevet

Mulig dette albumet ikke var helt hva far ønsket seg.Men å bli fly forbannet over noe slikt?

Jaja...det er jammen ikke lett å være barna heller da.

Faren sender gaven tilbake til mor (fly forbannet),og så klages det i samme øyeblikk over at barna ikke gir far gave til fødselsdag ,ringer eller sender kort?

I wonder why??

Skrevet

Så kult at du har snakket med stemor om å overraske far på farsdagen mortilgunnar, det ble hun sikkert glad for!! Da får du vist at du vil hedre pappa for å være god far, og hun får lov til å være en del av det, være med på å glede sin kjærste - og samtidig finne en måte å deale med det at hun sikkert syns det er vanskelig at han har barn med en annen.

Og jeg tipper at kjærsten til faren til lille supergutt også syns det er hyggelig. Jeg blir iallfall rørt hver gang stebarna mine har laget noe til meg. Og veldig glad hver gang moren til barna viser at hun aksepterer og inkluderer meg, og faktisk også setter pris på den innsatsen jeg gjør.

Det skal ikke være så lett.. Men det trenger ikke være så innmari vanskelig og skummelt heller :)

Heia mor, far, barn, stemor, stefar, dine, mine og våre og alle som vil være med!!!!

Skrevet

Jeg synes det er en hyggelig gest at barnet har med kort/liten ting til pappa. Kan ikke helt forstå at det skal sees på som om at mor ikke klarer å glemme eksen....

Skrevet

Det er nå engang sånn at det er de som er foreldre til barnet/barna! Jeg er stemor til tre, og biomor fikser ting til sambo fra dem på sånne dager. Men nå skal det sies at hun har fikset til meg fra dem på morsdagen også(!), noe jeg ble kjempeglad for!

Til jul får vi en ting sammen.

Uansett hvordan man vrir og vrenger på det, så er det de som er foreldre sammen! Føler meg på ingen måte truet av dette!

Skrevet

Ok...men da kan heller ikke biomor si noe når hennes barn ikke blir inkludert på lik linje av stemoren, som hennes egne barn heller da.

F.eks dersom stemor fikser at hennes barn skal få overraske far med restauranttur e.l på farsdagen, og stebarnet ikke blir tatt med på dette.

(Da kan hun ikke forvente at stemor skal invitere hennes barn med på dette, når det ikke er samværshelg)

Lurer på hva barna selv hadde ønsket jeg???? ...at moren skal kjøpe gave til far fra det , eller om de skal bli inkludert av stemor som et av de andre søskenene... hm...tror faktisk jeg vet svaret, men tror ikke det betyr så mye for enkelte biomødre uansett... dessverre :-(

Gjest marie-s
Skrevet

Oi! Denne tråden likte jeg. Nå er jeg kun biomor og jo jeg pleier å sende 2 julegaver til faren fra guttungen, en som guttungen selv lager i barnehagen også sender jeg med et bilde av kun sønnen våres. Grunnen til at jeg gjør dette er at resten av hans familie får samme bilde og da synes jeg nesten det blir litt for dumt om ikke faren også skulle få. Så da er mitt dilemma, skal jeg kutte ut de julegavene til faren og eventuelt resten av familien hans? Da vet jeg at de ikke vil få noe som helst fra guttungen, eller skal jeg bare gi til resten av familien hans og ikke til han? Ville ikke det bli litt rart? Jeg har ennå ikke hørt noe klage på det, heller tvert i mot fra faren og familien hans. Og ja han har giftet seg med ei som jeg heller ikke har noe som helst i mot. Bursdagsgaver og farsdagsgaver bryr jeg meg ikke om å sende.

Skrevet

Du kan vel fortsette med det, det er hyggelig å gi gaver han har laget selv. Men du kan vel adressere gavene til både han og kona sammen? Det ville jo være naturlig syns jeg. Når det gjelder det må å gi bilder av gutten til far og stemor så kommer vel det an på hvor mye de er sammen med ham og hvor mye bilder de tar selv. Vi trenger ikke få noe bilde av barna av moren fordi vi tar jo våre egne bilder av dem. Det er fint for oss å henge opp bilder som vi har et forhold til og som speiler våre minner sammen som en familie. Det ville føltes feil for meg å henge opp bilder som moren har tatt av barna, det er jo våre barn også :) Hvis det gjelder barnehagebilder eller skolebilder som den andre forelderen har et forhold til så er det jo annerledes. Ellers kan det jo hende at pappaen til ditt barn og hans kone syns det er kjempefint å få bilder, det går jo bare an å spørre dem?

Vi gir ellers ikke gaver til familien til moren til barna og hun gir ikke gaver til familien til min mann. Vi gir til våre egne familier, og hjelper barna med å organisere gaver til egne familier. Vi gir en liten symbolsk blomst, kort eller noe til morens familie som en hyggelig gest, det samme gjør hun til min manns familie, det er helt fint. Men det ville blitt feil for oss om moren skulle ordnet gave til barnas farmor og farfar i stedet for at min mann eller jeg gjorde det.

Skrevet

Jeg tror både jeg og mannen ville lurt litt dersom bio-mor begynte å sende gaver. Hun var innom en gang med et bilde av gutten i ramme, det fikk henge ett år, så tok jeg det ned pga at jeg vil ha samme ramme som andre bildene. Å det er jo greit nok.. Det føles veldig rart hvis hun skulle komme med ting som vi skal ha her. Vi tar også bilder selv, og har en gutt sammen, såsånt ordner vi.

Når det gjelder gaver til far, det får hun nok ikke komme med. Her har vi det sånn at jeg(stemor) ordner alt her til far, både fra særkulls og fastboende barn, så gjør stefar det samme i biomors hus. Vi er en familie og de er det samme... Jeg ville følt stort ubehag hvis hun skulle begynne og ordne gaver til han, selv om det er fra gutten. Jeg og gutten har jo i så fall allerede ordnet gave... Bilder fra fortiden har vi fordelt, alle med far og sønn er her, og alle med mor og sønn er der.

Mor kan forøvrig finne på å maile meg bra bilder av gutten og hans lillebror, og det er helt kult, syns jeg...

Tror nok hun er enig i alle disse synspunktene mine...

Skrevet

JAAA!!!! Lindsay og Scorpiologi... jeg er helt anige med det dere sier :)

Jeg hadde aldri reagert negativt dersom mitt stebarns mor spurte oss om vi ville ha et barnehagebilde/skolebilde av jenta. Det samme hadde gjeldt dersom hun sa vi feks kunne betale/få barnehagebilde/skolebilde, som vi kunne gi i feks julegave til barnets farmor og farfar fra jenta. Det hadde vært helt greit...

Derimot hadde både jeg og mannen min reagert på at biomor selv kjøpte rammer, og gav bilde til oss og min manns foreldre selv...

Som Scorpiologi sier, er det mest naturlig at skilte foreldre ordner opp på hver sin kant...for sine familier.

Gjest marie-s
Skrevet

Det å adressere gaven til begge har jeg ingen problemer med og nei jeg vet at de ikke tar et eneste bilde av gutten selv. De har ikke kamera og tenker rett og slett ikke på det.

Nå har nok ikke sønnen min en så veldig enkel famile heller, for han er andre genrasjon av Mine, dine og våres barn. Så jeg har et veldig godt forhold til ex-konen(hun er ikke farmoren) til farfaren og hennes nye mann og hun og farfaren er faddere på gutten. Ellers så synes jeg jo det er synd om jeg ikke kan gi oldemødrene et bilde av gutten, han er det eneste oldebarnet til ei av de.

Men da skal jeg heller spørre faren til sønnen min om det plager konen hans at han får bilde av sønnen i julegave, så kan jeg eventuelt slutte å gi til han men heller til resten av hans famile som jeg vet bryr seg om gutten.

Skrevet

da er vi kansje ikke så uenige likevel da *dillå* for jeg har jo spurt stemor om det er geit med gave og vi har avtalt at hun skal overaske far med småen på farsdagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...