Gå til innhold

Noen tips til å "slanke" 11 åring???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en søster på 11 år som er overvektig. Hun er 61 kilo og veldig ukomfortabel med sin egen vekt. I det siste har hun blitt veldig bevisst på dette og hun gråter foran speilet og når hun skal legge seg noen ganger:( Har så fryktelig vondt av henne!!!

Hun har sett på det programmet med Kari Jaqeson med de overvektige barna og ønsker hjelp til å klare å ta av noen kilo. Hun er motivert.

Noen vil sikkert si at 61 kilo kan være helt normalt for noen, men hun har en enorm mage! I tillegg er det veldig sårt for henne at både jeg og min mor er veldig tynne og kan spise akkurat hva vi vil uten å legge på oss.

Hun spør meg ofte om hvorfor jeg aldri blir tykk så mye sjokolade og snop som jeg spiser.. :( Det er jo urettferdig stakkar..

Trenger særiøse tips fra noen som har opplevd det samme. Er jo en vanvittig tynn grense mellom å hjelpe henne til å få en kropp hun kan bli mer komfortabel med og å lede henne til spiseforstyrrelse:(

Kan også nevne at hun spiser normalt. Hun spiser kun godteri og drikker lettbrus i helgene. Men hvis det står kaker/kjeks fremme klarer hun ikke å kontrollere seg og spiser veldig masse!!

I tillegg går hun 2 km til skolen hver dag, danser en dag i uken og sykler en del.

Skriver dette innlegget mest for min mor, hun er fortvilet og vet ikke hva hun skal gjøre.. Hun sier hun vurderer milkshakedietter, men det synes jeg blir veldig feil. Da vil hun føle veldig at hun "er på slankern" + at de ikke er beregnet for barn, og ikke alltid bra for voksne heller..

Håper noen har noen råd å komme med:) (helsesøster/lege vil ikke hjelpe, de er livredde for å få skylden for å lede henne inn i en spiseforstyrrelse. Synes det er utrolig dårlig, når det er nettopp dette de er utdannet til. Det er jo etterhvert et veldig vanlig problem blant unge)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har et par:

Mammaen din kan fjerne alt av usunn mat i huset, og fylle på med sunne matvarer, frukt og grønt.

Og så kan hun lage sunne måltider og tilberede en vanlig porsjon til alle hver gang. Og så spiser man en porsjon. Og et eple til dessert.

Mamma og storesøster er glade i kroppene sine og snakker aldri om å slanke seg eller at de har flesk her eller der. For kroppene deres er flotte og dere liker dem.

Og så kan dere sette makstid på TV/dataspill, eks 1 time per dag. Og så skal det lekes ute, gåes tur, svømmes, danses, spilles ball til ungen blir svett og glad hver dag. Fordi det er gøy og gir overskudd, glede og mestringsfølelse. Skru på musikk og shake-it til dere blir svette alle mann. Hver dag, 30 minutt vill dans i stua. Hun liker det jo.

Skrevet

Jeg ville gitt henne sunn mat med lite kalorier og lite fett og fjernet deet usunne i ukedagene og gitt henne litt lørdagsgodt. Hadde også tatt en tur til lege for å sjekke hvorfor hun legger så mye på seg. Enkelte mennesker legger på seg fordi de er intollerante mot sukker.

Skrevet

Hvis ikke helsesøster/lege vil, finn en annen lege!

Mor og søster må kanskje også oftr noe, dvs ikke søtmat/kjeks snop i huset.

• 2 uker senere...
Skrevet

Lettbrus kan man få oppblåst mage av, så det er ikke sikkert det er det beste. Drikk heller mindre brus av vanlig type!

Drikk masse vann, og spis grønnsaker. Lørdagsgodt kan erstattes med en god fruktsalat (eple, banan, appelsin i biter. Gjerne med litt vanilje-kesam over.)

Hun beveger seg jo hver dag, men dere kan godt gå turer i marka også. Det gir mer trening for mage og rygg at underlaget blir ujevnt.

Slutt å ha kjeks o.l. stående framme uten at det er en spesiell anledning. Spis grovt brød i stedet for kneipp og andre kjøpebrød som stort sett bare inneholder hvetemel. (Knekkebrød med Philadephia Light er utrolig godt! Det syns også min 11 år gamle niese som også strever med vekten.)

Hvis hun drikker et glass vann før hvert måltid overspiser hun ikke av maten, fordi magen blir fortere full. Barn skal ikke slankes med kurer, de skal bare legge om kostholdet!

Ikke glem at det skal være lov å kose seg en gang iblant, selv om hverdagsmaten skal være grov, fiberrik og sukkerfattig.

Skrevet

Det er også viktig at hun spiser mange små måltider i stedet for tre store måltider per dag. Kanskje trenger hun å spise mellom-måltid et par ganger i løpet av skoledagen. Da kan gulrot eller kålrabi være passelig. Ikke lurt å spise "for mye" frukt, men heller bytte ut et par porsjoner frukt med rå grønnsaker (pga fiberinnhold og sukkerinnhold - fruktsukker er også sukker).

Om helsesøster ikke føler hun har kompetanse på området bør hun kunne gi veiledning til noen som har kompetanse. Mulig at hun er kandidat til "barn og overvektsprosjekter". Det kan legen vurdere.

Det som er sikkert er at hun ikke skal fortsette å være aleine med disse problemene, men må få langsiktig hjelp, støtte og oppfølging fra kompetente mennesker. Da er det ikke sikkert at det er riktig å satse på helsesøster. Ikke alle helsesøstre kan nok om overvekt/spiseforstyrrelser til å kunne gi riktig hjelp. Har man ikke kunnskapen selv må man finne den hos andre!

Lykke til!

Skrevet

Glemte å si at hun bør få medisinsk undersøkelse for å finne ut om det er sykdom som gjør overvekten.

Skrevet

Bare som et lite "vedheng" til alle flotte forslag som er kommet her, vil jeg også nevne at det er viktig å være åpen om kostholdsendringa. Ta kontakt med mødrene/fedrene til jentas venninner og fortell om hva dere jobber med. På denne måten kan også de hjelpe henne når hun er på venninnebesøk og mat eller snop blir satt fram. Svært mange unger tyller i seg mat når de er hos andre, og foreldrene tror at de kun spiser det de får hjemme...

Skrevet

Det er en fortvilet situasjon søsteren din og moren din er i. Det er vanskelig å gi gode og velmenende råd, samt medisinske råd i en slik sak. Men; det finnes mennesker som er "allergisk" mot karbohydrater. Bukfett er synlig tegn på at kroppen ikke vil ha karbohydrater.Nå snakker jeg ikke om å følge Fedon/Atkins ol, men ren fysiologi i kroppen. "Hvite" matvarer - loff/poteter/hvit ris/hvitt knekkebrød, gjærbakst ol fungerer som drivstoff til produksjon av insulin i kroppen. Insulin har tendens til å lagre fett i fettcellene og gjøre dem store. I tillegg påvirker de de endokrine kjertlene og hormoner. Dette betyr praktisk, at din søster vil kun føle mer sult ved å spise denne type mat. Det blir en form for avhengighet. Den eneste løsningen her, for å forhindre at hun får diabetes II og andre unødvendige sykdommer, er å drastisk endre kostholdet. Selv om din mor (som jeg går utifra er personen som bor med henne) er tynn som en syl, har hun ikke vondt av å endre kosthold heller! Å være tynn er ikke ensbetydende med sunn! Hun kan ha potte-tette årer! Hva skal man så spise: unngå alle raffinerte matvarer: spis grovt brød med synlige kjerner/frø, spis villris istedenfor polert ris, søt-potet istedenfor vanlig potet, mørke knekkebrød. Det kan være lurt å kutte i inntaket av frukt, pga all fruktosen/sukkeret (for dette signaliserer også prod av insulin) - men grønnsaker kan man spise alt man vil av. Vedr pålegg: ikke velg light produkter - disse kan trigge sult hos noen. Dette gjelder ihvertfall for lett-brus. Din mor må legge hode i bløt, og fremskaffe mer spennende mat, selv om det er vanskelig og mer tungvint - men det kommer til å redde livet til søsteren din. Så kan det faktisk være en ubehagelig sannhet: spiser hun bare godteri i helgene? Vet man det? Og hva defineres som godteri? Er hun mye alene - og tyr til dette da? Spiser dere mye godteri og behandlet mat - uten å være klar over det? Gjemmer hun godteri i skapet eller andre steder på rommet sitt? Det er også noen som har fedme genetisk. Alt dette må utredes, og det er helt forferdelig at leger og helsestasjoner er så redde for å potensielt utløse spiseforstyrrelser! Disse kommer hun nok til å utvikle hvis hun ikke får hjelp! Ta henne til en annen lege, som vil utrede henne. Hun trenger høyst sannsynlig også snakke med en psykolog. På et profesjonelt senter vil de kombinere alt dette. Dette handler om livet til søsteren din! Hun vil kunne utvikle alvorlige sykdommer, og kanskje dette er signalet på noe som ligger der: hormonelle sykdommer, diabetes II, hjerte- og karsykdommer, fett-lever, nyreproblemer .... Ikke vær redd for at hun skal utvikle spiseforstyrrelser! Ta aksjon nå - før hun kommer i puberteten og blir veldig var på det. I svært mange overvekts-tilfeller, ligger det noe psykologisk under - og man "medisinerer" seg selv med mat. Gå grundig til verks! Det finnes hjelp der ute!

Skrevet

God og sunn mat, bevegelse som er morsomt (turn, ridning, svømming, fotball, håndball etc etc) - og en MASSE kos og oppmuntring! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...