yogamamma Skrevet 25. oktober 2007 #1 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg har termin i dag og blir satt i gang mandag dersom ikke noe skjer i helga (risikosvangerskap pga baby har hjertefeil). Er det noen som har opplevd igangsetting og kan fortelle litt om erfaringene- og gjerne ulike erfaringer. For det blir jo ikke likt for alle... Hvor lang tid tok det fra du ble satt i gang til noe skjedde- hvordan skjedde det? Jeg har to normale fødsler fra før og har ikke opplevd dette. Er veldig spent og blir glad for mange tilbakemeldinger.
theafranord Skrevet 25. oktober 2007 #2 Skrevet 25. oktober 2007 Heisann. Jeg ble satt i gang med drypp på min første fødsel. Det som skjedde var at jeg var full fått, og vannet gikk....men ingenting skjedde. Så etter 5 dager satte de meg på drypp.....UTEN MODNING... Barnet sto bare å stanget en hel dag.....og jeg hadde ulidelige smerter. Så kom et klokt hodet inn og kjente på meg.....og sa strengt til de andre hvordan dette kunne skje....om de ikke hadde skjekket modningsprosessen....det hadde de jo ikke gjort. Så de fjernet strakst dryppet....og jeg måtte vente over natta før noe mer ble gjort......og hadde dritvondt hele natta. Morgenen etter så satte de inn en modnings stikkpiller....og da begynte ting å skje. Så da jeg hadde fått nok åpning så satte de dryppet på meg igjen....og endelig var fødselen i full gang. Men det ble en fødsel med en del komplikasjoner, (men det hadde ikke noe med dryppet å gjøre) men verdt hvert sekund da jeg fikk sønnen min på magen min. Så bare husk å få vite først om det er modning.....før de setter på drypp. Jeg hadde ks med nr 2 og må også ta det med nr 3. Lykke til....
Silje *trebarnsmamma* Skrevet 25. oktober 2007 #3 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg ble satt i gang i 38.sv.skaps uke pga sv.forgiftning. Var ingen tegn til modning eller åpning, derfor satte de gel først for å få starta modningsprosessen. Satte gel torsdagsmorgen, vannet gikk kl 16, fikk ny gel på kvelden og våknet neste dag med 4 cm åpning. Hadde ikke rier eller smerter i det hele tatt. Fikk klyster og akupunktur kl 11, rispose på ryggen for nå begynte det å bli litt vondt. Kjørt inn på fødestua kl 12.30, og gromguten var ute kl 14.00. Det som jeg husker som VONDT var den siste 1,5 timen, (brukte lystgass) ellers var smertene små og overkommelige. Har ingen erfaring med drypp o.l da :-) Lykke til ved en evt igangsettelse, jeg vet det finnes mange ulike erfaringer rundt dette, men for meg gikk det kjapt og greit!!
fillyfjonka, nr.3 i oktober Skrevet 25. oktober 2007 #4 Skrevet 25. oktober 2007 Ble satt igang med drypp med nr.1. Hadde 2 cm åpning når dryppet le satt, og fra det ble satt tok det 4 timer til jenta var ute. Har født en gang etter det, og må si at igangsetting var supert. Mye mindre vond og mye kortere fødsel enn med nr.2. Håper på igangsetting på mandag jeg også=) Skal inn til UL og vurdering.
yogamamma Skrevet 25. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 25. oktober 2007 takk for tilbakemeldinger. Dytter den litt til for å få flere erfaringer. Gir litt trygghet å høre forskjellige utfall og varianter- så kan jeg se for meg litt forskjellige utfall.
jente og gutt Skrevet 25. oktober 2007 #6 Skrevet 25. oktober 2007 15 dager over termin fikk jeg satt inn gele elller hva det nå var ca kl 11. Fra kl 16 hadde jeg småvondt, som utpå kvelden ble sterke rier. Jenta er født kl 4 om natta. Så det tok ikke så lang tid, men riene kom veldig ttt og var vonde. Men det har jeg bltt fortalt er normalt når en er satt igang...Lykke til!
1, 2, 3!!! Skrevet 25. oktober 2007 #7 Skrevet 25. oktober 2007 8 dager over tiden ble jeg satt i gang med nr. 2... Fikk slik pille, vet ikke hva slags, var bare glad jenta skulle ut da... Den skulle oppi øverst. Fikk beskjed om å dra hjem, og komme tilbake va kl 16. Dette var rundt 10 på formiddagen. var tilbake kl 16. Ingenting hadde skjedd så langt. Jordmor kjente etter åpning, men ingenting. Kjentes ut som hun knipset (?) oppi der med det samme. Etterpå fikk jeg beskjed om å gå en runde. Da først begynte det. Forsiktig med rier som bare spiste på seg... Endte opp med rier uten pause. Dette var helt jævlig (ihvertfall sammenlignet med første gangen, da jeg ikke kjente noe pga morfin og epidural...) jenta vår kom til like før kl 22. Fra det begynte å gjøre vondt til hun var ute tok det ca 6 timer... Hadde helt glemt hvor vondt det var når jenta vår lå på magen min!! =)
Mamma'n til Thias Skrevet 25. oktober 2007 #8 Skrevet 25. oktober 2007 Jeg ble satt igang i uke 35 pga svangerskapsforgiftning. Har skrevet alt på hjemmesiden min: www.freewebs.com/niisa under Mathias
Lillegull,2 på jorden,1 engel Skrevet 25. oktober 2007 #9 Skrevet 25. oktober 2007 Ble igangsatt 14 dager over termin pga dårlig blodgjennomstrømming i navlesnora (og de hadde sendt meg hjem hvis den var grei!!) Var ikke moden, så fikk modningstabletter. 2 stk med 6 timers mellomrom. Ca 1,5 time etter den andre begynte vondtene. Det kom veldig fort og intenst. Ikke pause mellom riene, og jeg klatret på veggene. 2 timer etter jeg fikk vondt fikk jeg pressetrang, og ba jordmor sjekke åpning. 9 cm! Så det gikk rimelig fort ja. Jeg prøvde å presse litt, men så oppdaget de at gutten ikke kom ned å bekkenet. Han lå i ansiktspresentasjon, og han måtte tas med hastesnitt. Ble forklart etterpå at igangsatte fødsler ofte (understreker ofte, ikke bestandig) er raskere og mer intense (smertefulle) nettopp fordi det går så fort. Og det er større fare for å ende opp med hastesnitt.. Ønsker deg masse lykke til!!
Marianne87 Skrevet 25. oktober 2007 #10 Skrevet 25. oktober 2007 jeg ble satt igang 9 dager før ultralydtermin. var ikke moden og fikk først modningsgelee. etter det tok det 6 timer før riene startet. jeg opplevde fødselen som noe positivt og ikke noe mer komplisert enn en vanlig fødsel. det eneste var at riene var ganske hyppige helt fra starten av. men jeg fikk epidural og etter det gikk resten av fødselen veldig greit. Brukte 8 timer tilsammen, og var førstegangsfødende som sagt jeg hadde en positiv opplevelse lykke til ;D
hildus Skrevet 25. oktober 2007 #11 Skrevet 25. oktober 2007 Ble satt i gang med nummer to 12 dager på overtid. Var moden og alt var flatet ut, mormunnen og sånt. Jeg fikk drypp og de tok vannet etter en time. Først etter de tok vannet begynte riene for fult. Det var intens i 1 1/2 time før jeg på tre press fikk min lille skatt på magen. Mye bedre enn 11 timer på føden med første mann. Det var litt spesielt at det gikk fra 0 smerter til full rulle på kort tid, men jeg var frisk som en fisk etterpå og måtte sy ett sting i motsetning til første gang der jeg måtte sy både utenpå og inni!! Lykke til uansett,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå