Gå til innhold

Antibiotika og alkohol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bør man være avholden fra alkohol når man bruker antibiotia? ..da mener jeg ikke fyllefest, men litt vin og cognac i godt selskap!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde ikke det var så bra jeg. Mener å huske at en kan få tilbakefall..

Skrevet

..ups! Det var egentlig det jeg også trodde. Kanskje best å være på vannvogna likevel da?

Skrevet

Går helt fint:o)

Var svære avisoppslag for et par år siden om akkurat dette.

Skrevet

Antibiotikaen kan miste litt av effekten, har jeg ment å høre.

Skrevet

Nei, det gjør ikke det. Grunnen til at man ikke anbefaler det er at man kan bli full og glemme og ta antibiotikamedisinen sin.

Men hvis hun bare er forsiktig og drikker lite, glemmer hun jo ikke det.

Skrevet

Moderat alkohol konsum har ingen effekt på antibiotika kuren din. Det er mest de gamle penecillin kurene som var sensitive til alkohol. Fyllefest bør man holde seg litt unna uansett, da det kan forårsake en forbigående nedsatt immunforsvar. Men ellers er det bare å kose seg med vin eller hva det måtte være.. :-)

Skrevet

Drakk vin til maten mens jeg gikk på en type som heter Flagyl, og ble forferdelig dårlig!!! Den gir antabus effekt, lik den medisinen alkiser tar ved avvenning.... Det gjør jeg aldri igjen for å si det sånn! Men vanlig penicillin tror jeg går greit. Går jo an å stå over og da, heter seg jo at men ikke bør drikke når man tar antibiotika.

Skrevet

Appelsinblomst har rett altså. Og hvis man blir så full at man kaster opp kan penicillinen virke dårligere.

Ellers påvirker IKKE alkohol penicillinkuren.

Skrevet

Hehe. Det var godt å høre. Jeg jobbet sammen med ei som var helt hysterisk. Hun måtte lese på eska før hun spiste konfekt, i redsel for at det skulle være likør i den ;)

Skrevet

Du kan drikke alkohol med de fleste typer antibiotika, men noen få har antabuseffekt, der du kaster opp hvis du drikker alkohol. Jeg gikk nettopp på en kur der legen sa at jeg ikke kunne drikke alkohol. Det samme stod i pakningsvedlegget.

Men når det er sagt, bør man ta prebiotika under og etter kuren, samt drikke mye biola. Dette gjenoppretter tarmfloraen, som lett blir ødelagt ved antibiotikakurer. Resultatet kan bli at Candidasoppen blusser opp. Bare en liten digresjon, men dette er det mange som ikke vet....Man bør av samme grunn helst ikke drikke mye alkohol og spise mye sukker når man går på sånne kurer. Men alkoholen i seg selv ødelegger ikke kuren, altså, så sant det ikke står noe annet på pakningsvedlegget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...